Uusimmat

Futuremark mukaan pelibisneksen raskaaseen sarjaan Remedyn ja Recoilin rinnalle

29.01.2008 06:00 Tero Lehtiniemi

Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Espoolainen Futuremark-yritys on aikojen saatossa onnistunut nettoamaan lempeitä hellittelynimiä kuten Kaikkien Koneiden Kyykyttäjä ja Uuden Raudan Orjuuttaja. PC-raudan benchmark-softien kiistattoman kuninkaan tuotoksia seuratessa on toisinaan aina ajatellut, että mikseivät nämä jätkät hyödynnä teknistä osaamistaan myös pelipuolella.

Aikaisemmin aika ei yksinkertaisesti ollut sille kypsä. Nyt se kuitenkin on, sillä Futuremark on talon sisäisen pelinkehitysstudionsa myötä hyppäämässä mukaan pelibisnekseen. Murojen on kuitenkin turha pissata valkoista, firman virkaa tekevien mukaan luvassa ei ole uusia Crysiksiä. Sen sijaan Futuremark Games Studio aikoo hyödyntää yrityksen benchmark-osaamista täysin päinvastaisesti: huippuunsa optimoitujen sulavien pelien kautta.

Kävimme uutisen julkistamisen kynnyksellä pääpaikalla jututtamassa Futuremarkin toimitusjohtaja Tero Sarkkista (kuvassa) ja PC-puolen ja samalla pelinstudion pomo Jukka Mäkistä.

Futuremarkin neuvottelut pelijulkaisijoiden kanssa ovat vielä kesken, joten yhtiö ei voinut antaa vielä yksityiskohtaista tietoa firman tulevista projekteista. Kerrotun mukaan toiminta on kuitenkin selkeästi vakaalla taloudellisella pohjalla. Toiminnan laajentaminen onkin pitkään mietitty ja harkittu liike.

Sarkkisen mukaan pelibisnekseen siirtyminen on ollut yrityksen sisällä mielessä jo vuosia ja töitä on kaikessa hiljaisuudessa tehty jo pitkään. Ensimmäistä peliprojektia on työstetty periaatetasolla jo vuoden 2006 puolelta. Tällä hetkellä firman esikoisella on Mäkisen mukaan jo varsin vakuuttava ja hyvin toimiva pelimoottori.

”Futuremark Games Studion perustaminen on hyvin luonteva jatko kehitykselle, joka on ollut nähtävissä toiminnassamme viime vuosina. Pelaaja-asiakkaamme ympäri maailmaa ovat pyytäneet meitä vuosi toisensa jälkeen ryhtymään pelinkehittäjäksi, koska tuotteemme ovat heidän mielestään osoittaneet hämmästyttävää visuaalista ja teknistä osaamista. Nyt on aika toteuttaa heidän toiveensa ja olemme jo pitkällä rakentamassa ensimmäistä omaa peliämme”, toteaa Tero Sarkkinen Futuremarkin lehdistötiedotteessa.

Oman pelikehitysstudion myötä voisi kuvitella, että firman tiiviihkö yhteistyö kotimaisen pelikehityksen kulmakivi Remedyn kanssa olisi vaakalaudalla. Näin ei Sarkkisen mukaan kuitenkaan ole. Remedyn edustaja löytyy edelleen Futuremarkin hallituksesta ja nyt julkistetulla pelinkehitysstudiolla tuskin tulee olemaan yritysten välien kannalta ainakaan negatiivista vaikutusta.

Kuten Sarkkinen itsekin historiaa mietiskelee:

”Joo, tämähän on aika metka kuvio. Futuremark on alunperin Remedystä lähtöisin oleva spinoff ja Remedy on yhä edelleen yksi Futuremarkin suurimmista omistajista. Alkuaikoina 3DMark2001:een saakka teimme benchmarkit Remedyn pelienginellä ja aloimme kehittää omaamme vasta sen jälkeen.”

Vakaalla pohjalla

Futuremarkin pitkän linjan osaamista ei luonnollisesti ole jätetty hyödyntämättä. Koko pelistudion miehitys on käsikirjoittajia ja pelisuunnittelijoita myöten kasattu talon sisältä. Porukka puhuu äidinkielenään joko suomea tai ruotsia. Koska vaikuttavien demojen tekeminen ei vielä suoraan korreloi laadukasta pelillisistä lopputulosta, ovat studion jäsenet luonnollisesti joutuneet aikojen saatossa opettelemaan ja omaksumaan uusia juttuja. Lopputulos on kuitenkin kaksikon mukaan pätevä, tuttu ja hyvin yhteen pelaava tiimi, johon heillä on täysi luottamus.

Koska Futuremark on historiansa aikana keskittynyt lähinnä repimään viimeisiäkin tehoja irti uusimmista ja hienoimmista koneista, on luonnollisesti syytä kysyä, että minkä tyylisille markkinoille ja koneille firman pelistudio tähtää. Tavoitteena ei suinkaan ole tehdä mitään pelimaailman benchmark-softia Crysiksen tyyliin, vaan ideana on nimenomaan käyttää yrityksen aikojen saatossa hankkimaa tietotaitoa nurinkurisesti: saada aikaan pelejä, jotka pyörivät hitaammillakin koneilla, audiovisuaalisuudesta tinkimättä.

Tällä hetkellä valmis pelimoottori pohjautuu Mäkisen mukaan noin puoliksi vanhojen benchmark-ohjelmien teknologiaan, mutta noin puoliksi se on täysin peliprojektia varten työstetty. Firma ei myöskään ole mukana peliprojekteissa ensimmäistä kertaa: aikaisemmat pelit vain ovat olleet lähinnä projekteja, joilla tietyistä piirisarjoista tai laitteista on pyritty saamaan mahdollisimman paljon irti.

Myös projektien rahoitus on vakaalla pohjalla. Futuremarkin pitkäaikainen yhteistyö eri laitevalmistajien kanssa on taannut tukea myös tällä saralla. Varsinaisen julkaisusopimuksen syntyminen on Sarkkisen mukaan ainoastaan ajan kysymys. Puolueellisuutta on laitevalmistajien tuesta huolimatta turha pelätä: sulavuus on firman pelinkehityksen kulmakiviä laitevalmistajasta riippumatta.

Vaikka toiminta on sekä teknisien osaamisen että taloudellisten aspektien puolesta vakaalla pohjalla, haasteita kuitenkin riittää Sarkkisen mukaan. Roomaa ei rakennettu päivässä ja niinpä myös Futuremarkilla on kiistattomista vahvuuksistaan huolimatta vielä paljon paljon opittavaa, jotta se voisi kehittyä myös hyväksi pelistudioksi. Pelit ovat kuitenkin myös paljon muuta kuin hienoa grafiikkaa ja sulavaa animaatiota. Nyt sekä aika että yritys on Sarkkisen mukaan kuitenkin valmis ottamaan tämän haasteen vastaan.

Kerrottavaa ja esiteltävää olisi kaksikon mukaan jo vaikka kuinka, mutta monista syistä johtuen tällä erää he eivät voi kertoa enempää. Firman ensimmäinen peliprojekti on kuitenkin kehityksellisesti jo hyvässä vaiheessa ja enemmän tietoa on luvassa tulevan kevään aikana.

eDome tulee tapansa mukaan seuraamaan Futuremark Games Studion ja sen projektien kehitystä etunenässä. Vakavasti otettavia pelistudioita ei maassamme ole koskaan liikaa ja Futuremarkin taustalla olevan pitkän linjan osaamisen johdosta ei ole syytä epäillä, etteikövätkö he mahtuisi tähän joukkoon. Onhan firmalla takanaan pitkä historia, joka yltää erään espoolaisen omakotitalon kellariin 90-luvun alkupuolelle. Siellä tehtyä pohjatyötä voi monella tapaa pitää yhtenä suomalaisen peliteollisuuden kulmakivistä: sen myötä suomalaista peliosaamista ovat vieneet tai vievät maailmalle niin Remedy, Recoil Games, Fathammer sekä uusimpana tulokkaana Futuremark.

Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan, mitä aika tuo tullessaan.

Lisätietoja: Futuremark

English Summary

The long-running Finnish company Futuremark is best renowned for it’s benchmark software products. Along the years many have asked, that why don’t they try to do a real game. This idea and suggestion finally came to reality, as Futuremark has announced today the launch of an in-house game development studio Futuremark Games Studio. Based completely on a team of old Futuremark-employees, FGS aims to be one of the top PC-game studios in the world. According to the CEO of Futuremark, Tero Sarkkinen, the company has a lot to learn about game development despite it’s technological prowess and knowledge. This in itself doesn’t mean that they can make a good game, but according to Sarkkinen, they are ready for the challenge and willing to take it.

Due of several reasons, they cant shed light on their present projects, but they assure that the game engine is ready, working well, the project’s financial status is secure. Negotiations with several publishers are underway, and they promise more information during the following spring. eDome, as always, is closely following the development of the projects and the game studio itself.

From the English language press release:

Over the past 10 years Futuremark’s team of brilliant artists and engineers has created remarkably beautiful demos and benchmarks for a variety of clients to show off the abilities of their platforms. Although the new studio will demonstrate its ability to seamlessly integrate the latest technologies into its engines, its mission is to build world class games that bring new and entertaining game play to gamers. This includes games and their engines that deliver stellar performance even on modest platforms right up to the most enthusiastic levels of performance hardware.

Lue lisää eDomesta:

Suomalaiset pelialan veteraanit perustivat uuden kehitysstudion – Recoil games tähtää maailmanmarkkinoille

Alan Wake palaa parrasvaloihin: suomalaispeli näytillä ensi kuussa

Muropaketti: Futuremark julkaisi PCMark Vantagen

Muropaketti: Futuremarkin uusi palvelu laskee paljonko pelitehoa rahalla saa