Haastattelu: “Conan Exiles on muutakin kuin pelkkä peniksen liukusäädin”, muistuttaa barbaaripelin ohjaaja Joel Bylos

08.05.2018 09:00 | Tatu Junni

Kautta Cromin! Conan Exiles on vihdoinkin saatu julkaisukuntoon. Tästä päivästä miekkaa pääsee heiluttamaan PC:n ja Xbox Onen lisäksi myös PlayStation 4:lla.

Robert E. Howardin luoman Conan the Barbiarianin maailmaan sijoittuva Conan Exiles esiteltiin Early Access -muodossa jo vuoden 2017 alussa. Avoimen maailman selviytymispeliä on viilattu ja höylätty reippaasti vajaan puolentoista vuoden ajan, ja tänään 8. toukokuuta peli julkaistaan vihdoinkin virallisesti Windowsille, PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle.

Conan Exilesin on kehittänyt ja julkaissut norjalaisen pelistudio Funcom. Ohjaajana on toiminut Joel Bylos (ehkä kuvassa – lue eteenpäin), joka on tuttu jo aikaisemmista Conan-peleistä Age of Conan: Hyborian Adventures (2008) ja Age of Conan: Rise of the Godslayer (2010) sekä The Parkista (2015).

Joel Bylos avasi Muropaketille Conan Exilesin tekemistä ja kehitystä. Samalla ohjaaja kertoi totta kai myös pelin kuuluisasta penisliukusäätimestä.

Kuinka Conan Exiles on muuttunut sitten viime vuoden Early Access -vaiheen?

– Vältän nyt valtavien tekstimassojen kirjoittamisen ja ohjaan kaikki Conan Exilesin kotisivujen Updates-osioon, joka listaa kätevästi kaikki peliin tulleet päivitykset ja kertoo mitä ne sisältävät. Ehkä suurimmat muutokset peliin ovat useiden biomien lisääminen, täysin uusiksi pistetty taistelusysteemi ja The Purge -mekaniikka, joka sallii vihollisten hyökkäykset pelaajien tukikohtiin ja testaa niiden puolustusjärjestelmiä.

Conanista on nähty vuosien varrella useita eri versioita eri formaateissa. Kuinka päätitte, millaisia hahmoja ja millaisen maailman halusitte peliinne?

– Halusimme tehdä selviytymispelin, ja koska olimme työstäneet Conanin universumia jo aiemmin, sopi se mielestämme hyvin pelin tapahtumapaikaksi. Koska Conan Exiles on multiplayer-peli, tiesimme etteivät kaikki olisi voineet pelata Conanina. Niinpä tarvitsimme tarinan, jossa pelaajat pääsevät Conanin maailman erilaisiin haastaviin paikkoihin ja saavat tilaisuuden rehkiä tiensä ylöspäin aina Conanin kaltaiseksi sotalordiksi asti. Tältä pohjalta pelin tarina alkoi sitten muovautua. Conan Exiles seuraa temaattista sykliä orjuudesta sivistykseen ja rappioon ja sitten taas takaisin orjuuteen. Koetimme tuoda tämän asetelman mukaan pelaamiseen, maailman rakentamiseen ja hahmoihin, joita Conan Exilesin aikana tavataan.

Viime vuonna oli iso uutinen, että pelaajat voivat valita Conan Exilesissä peniksensä tai rintojensa koon. Keneltä tai mistä tämä idea oikein tuli?

– Kävimme tästä keskusteluita suunnittelupalavereissa, ja loppujen lopuksi mietimme kaikki yhdessä, että miksipä ei? Peniksen ja rintojen koon säätely sopii pelin ideaan, tuo uuden jutun genreen ja tarjoaa ihmisille jotain hekoteltavaa. Yksi taiteilijoistamme joutui kuitenkin sitten suunnittelemaan Conan Exilesin säädeltävän peniksen. En ole varma siitä, miten hauska homma se oli…

Oletteko olleet yllättyneitä tai peräti ärsyyntyneitä siitä, miten paljon huomiota homma on kerännyt?

– Tiesimme kyllä että säätelyominaisuus saisi jonkin verran huomiota, mutta olin itse yllättynyt palautteen määrästä. Mitä taas tulee ärsyyntymiseen… Olen huolissani lähinnä siitä, että ihmiset tietävät Conan Exilesin vain tästä yhdestä aika pintapuolisesta ominaisuudesta. Conan Exiles on kuitenkin paljon syvällisempi ja jännittävämpi kuin pelkkä peniksen liukusäädin. Toivottavasti ihmiset huomaavat sen.

Keräättekö dataa siitä, mikä on tyypillinen peniksen mitta Conan Exilesin hahmoilla?

– Pelaajien penikset on heidän yksityisasiansa. Me emme ole Facebook.

Conan Exiles myi aika hyvin viime vuonna, ja tulee varmaankin olemaan hitti toukokuussa. Mikä on ollut paras kohteliaisuus, jonka olette tähän mennessä saaneet?

– Meillä on valtava joukko kannustavia pelaajia, jotka ovat olleet hyvin kärsivällisiä pelin hyvien ja huonojen juttujen suhteen. On vaikea valita vain yhtä kohteliaisuutta, mutta yleinen reaktio uuteen taistelusysteemiimme oli kaiken tekemämme työn jälkeen hyvin palkitseva. Lisäksi yksi tyyppi kertoi minulle kerran, että näytän Conanilta. Se oli hyvin imartelevaa, vaikka hän olikin kännissä.

Kuinka pelin PC- ja konsoliversiot eroavat toisistaan?

– PC:llä Conan Exiles on visujen suhteen täysin kustomoitavissa, kun taas konsoleilla säädeltäviä asetuksia on vähemmän. Lisäksi PC tukee modeja, joita ei konsoleilta löydy. Yhdysvalloissa pelit eivät sisällä täyttä alastomuutta ikärajojen takia, mutta Euroopassa ollaan alasti molemmissa versioissa. Varsinaisen pelisisällön osalta versiot ovat aivan identtisiä.

Mikään videopeli ei tietenkään ole täydellinen tai aivan valmis. Miten aiotte kehittää Conan Exilesiä jatkossa?

– Keskitymme nyt saamaan kaiken valmiiksi julkaisupäivään mennessä. Sen jälkeen pyrimme selvittämään ja korjaamaan kaikki sellaiset bugit, jotka eivät tartu haaviimme ajoissa. Tulevaisuudessa jatkamme sitten pelin kehitystä sen pohjalta, mitä palautetta saamme sen julkaisun jälkeen.

Kenelle suosittelisit Conan Exilesiä?

– Jokaiselle sellaiselle, joka haluaa kokea, millaista on olla maanpakolainen barbaarisessa maailmassa. Tämä ei ole MMO tehtävien kera, vaan selviytymispeli, jossa pelaajia koetellaan eri tavoin. Tehtävänä on luoda omia rakennelmia haastavissa paikoissa, päihittää hirviöitä itse tehdyillä aseilla, tutkia muinaisten sivilisaatioiden maailmaa ja kohdata moderneja uhkia. Jos tämä kuulostaa houkuttelevalta, kannattaa Conan Exilesille antaa tilaisuus!

Muropaketin arvion Conan Exilesin Early Access –versiosta löydät täältä:

Arvostelu: Conan Exiles on keskeneräistä peniksen heiluttelua miekka kädessä

Valmiin pelin arvostelun voit lukea sivustoltamme myöhemmin toukokuussa.