Uusimmat

Haastattelussa Pro Evolution Soccer -sarjan luoja Shingo ”Seabass” Takatsuka

24.01.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Haastattelemme Shingo ”Seabass” Takatsukaa, joka tunnetaan Pro Evolution Soccer -jalkapallopelien sarjan takana häärivänä monitoimimiehenä. Pelien tuottajan, ohjaajan ja pääsunnittelijan pallilla istuva Takatsuka on tehnyt Winning Eleven / Pro Evolution Soccer -sarjaa niin Super Nintendolle, PS onelle kuin PlayStation 2:llekin, ja nauttii suurta suosiota futispelifanien keskuudessa.

Millaisia eroja Pro Evolution Soccer 4:ssä ja Winning Eleven 8:ssa on (PES4 pohjautuu Japanissa julkaistuun WE8:aan)?

– Ensinnäkin seurajoukkueiden lisenssit. Emme saanet kaikkia haluamiamme lisenssejä WE8:aan, mutta PES4:ää varten saimme neuvoteltua kauden 2004-2005 kattavat lisenssit. Sen johdosta seurajoukkueiden peliasut ovat WE8:een verrattuna aidomman näköisiä.

– Muokkasimme myös maalivahtien tekoälyä, jotta ne käyttäytyisivät aidommin kuin WE8:ssa. Myös kaukolaukausten mekaniikkaa muutettiin. Yritimme tietenkin karsia ruudunpäivitysongelmia, mutta emme onnistuneet siinä ihan täydellisesti. Nämä ovat vain jotain suurimmista muutoksista. Teimme PES4:ään useita muita pieniä parannuksia sekä muutoksia.

Verkkopelaaminen on suosittua Yhdysvalloissa, mutta jalkapallo ei. Euroopassa laji on suosittu, mutta konsoleilla verkossa pelaaminen on pienen piirin touhua. Kuinka tärkeää teille edes on sisällyttää PES-peleihin verkkopeliominaisuus?

– Pidän sitä hyvinkin tärkeänä. Yksi tavoitteistamme tulevaisuudessa on tarjota mahdollisuus 11 vastaan 11 -pelaamiseen, ja se ei onnistu kuin verkon kautta. Verkotta pelaaminen on kuitenkin tärkein elementti, eikä verkkopelaamisen saapuminen sitä muuta.

PES4:n Xbox-versio tukee Xbox Liveä, mikä on PES-sarjalle merkittävä askel. Kuinka tyytyväisiä olitte PES4:n Xbox Live -ominaisuuksiin ja olivatko ne vaikeita toteuttaa?

– Microsoftilla on erittäin toimiva ja – mikä tärkeintä – valmis infrastruktuuri verkkopelaamista varten. Meidän ei tarvitse huolehtia palvelimista ja sen sellaisista Xboxin verkkopeliä kehittäessämme, mikä on meille erittäin hyvä asia. Voimme keskittyä olennaiseen eli pelattavuuden kehittämiseen. Xboxilla verkossa pelaaminen ei kuitenkaan tunnu samalta kuin offline-tilassa pelaaminen, ja yksi tavoitteistamme on tehdä molemmista pelitiloista samankaltaisia kokemuksia.

PES-sarja on suunniteltu ja rakennettu PlayStationin Dualshock-ohjaimelle, eikä pelaaminen luonnistu Xboxin ohjaimella yhtä hyvin pienemmän nappimäärän takia. Aiotteko tulevaisuudessa mukauttaa eri versioiden ohjaussysteemit paremmin?

– R2-napin puuttuminen aiheutti kyllä ongelmia. Tähän asti olemme keskittyneet rakentamaan pelimekaniikan Dualshock-ohjaimelle. Nyt kun teemme myös Xbox-version, meidän täytyy varmaankin mukauttaa suunnitteluamme, jotta ohjaus toimisi Xboxin ohjaimella yhtä hyvin.

Toisissa jalkapallopeleissä harhautukset suoritetaan yleensä erityisillä ”kikkanapeilla”, mutta PES-peleissä kikat tulevat kuin luonnostaan matsien tiimellyksessä…

– Olet oikeassa. Hyvän ohjaussysteemin toteuttaminen on aina yllättävän vaikeaa. Ongelma on se, että meillä on peliä varten mielessämme paljon animaatioita, liikkeitä sekä harhautuksia, mutta on myös ajateltava, kuinka ne voidaan sisällyttää peliin ja kuinka pelaajat voivat niitä hyödyntää. Tekniset rajatkin tulevat tietenkin vastaan.

– Oikeassa jalkapallossa on paljon liikettä ja vauhtia. On todella vaikeata tuoda kaikki nuo elementit videopeliin. Valitsemme mielestämme tärkeimmät ominaisuudet ja yritämme sisällyttää ne peliin mahdollisimman luonnollisesti. Liikkeitä pitää olla paljon, mutta samalla ohjaussysteemin on pysyttävä tarpeeksi yksinkertaisena ja käyttäjäystävällisenä. Emme kuitenkaan halua sitäkään, että kone tekisi pelaajien liikkeet automaattisesti. Haluamme pelaajien itse suorittavan kaikki liikkeensä ja harhautuksensa.

Eroaako koneen käyttämä tekoäly Exhibition- ja Master League -otteluissa? Välillä tuntuu siltä, että ML-otteluissa on vaikeampi tehdä maaleja kuin tavallisissa otteluissa?

– Lyhyt vastaus on ei. Pelaajat kuitenkin väsyvät pelatessaan Master League -kautta, jolloin heidän suoritustasonsa laskee ottelusta toiseen. Kotijoukkueilla on ML:ssä myös kotikentän suoma etu, joka vaikuttaa joukkueen suoritukseen.

Miten tämä kotietu ilmenee? Ovatko kotijoukkueen pelaajat enemmän ns. liekeissä?

– Hieman, kyllä. Jotkin heidän arvoistaan ovat hieman parempia kotiottelussa kuin vierasottelussa. Myös tuomarin työskentely muuttuu, jos pelataan aggressiivisen kotiyleisön edessä!

Miten voitte edistää PES-sarjaa seuraavan sukupolven konsoleilla?

– Voimme lisätä yksityiskohtien määrää ja pelaajien ominaisuuksia. Selostus voisi olla myös paljon parempi. Animaatiota voisi olla huomattavasti enemmän, ja se auttaa meitä pelimekaniikan kehittämisessä. Ruudunpäivitysongelmien eliminointi olisi myös tärkeää. Kun ruudunpäivityksen kanssa ilmenee ongelmia, joudumme aina ensin keventämään tekoälyrutiineja. Seuraavan sukupolven konsoleilla voimme kehittää tekoälyä ja joukkuepelaamista aivan eri tavoin kuin nyt.

Mitkä ovat suunnitelmanne PSP:n suhteen?

– Kehitämme PSP:lle omaa Pro Evolution Socceria. Mietimme nyt, kuinka voimme tehdä PSP-versiosta erilaisen kuin PS2-versiosta. Puuttuvat L2- ja R2-napit ovat tietenkin yksi ongelma, joka pitää huomioida PSP-version suunnittelussa.

– Tulemme tulevaisuudessakin pitämään PlayStationin PES-sarjan pääkehitysalustana, vaikka aiommekin kehittää peliä myös muille laitteille. Emme kuitenkaan halua sellaista tilannetta, että yksi versio olisi ratkaisevasti erilainen kuin toinen. Se olisi epäreilua.

Minkälaisesta jalkapallosta pidätte? Espanjalaisesta, italialaisesta vai englantilaisesta?

– Pidän otteluista, joissa ei tehdä paljon maaleja. Kaksi tai kolme riittää. Hollannin liigassa tehdään paljon maaleja, joten se ei niinkään ole mieleeni. Pidän kovasti Italian Serie A -jalkapallosta, mutta en tietenkään maalittomista otteluista, joita ei tällä kaudella onneksi ole paljoa nähtykään.

– Pidän myös Englannin Valioliigasta ja etenkin Chelsean joukkueesta. Ihmettelen vain, miten Chelsea ei pysty sellaisella hyökkäyskalustolla tekemään enempää maaleja?

(Toim. huom! Seabassin haastattelun jälkeen ”Chelski” on jo päässyt maalien makuun)

Thomas Puha