Uusimmat

Metal Gear Solid 3: Snake Eater – liikkemallinnus lähikuvassa

20.01.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Haastattelussa Snake Eater -pelin erään päähenkilön, The Boss -hahmon liikemallinnusnäyttelijä Eriko Hirata

Mitkä olivat ensireaktiosi luettuasi Metal Gear Solid 3:n käsikirjoituksen?

– Sain lukea käsikirjoituksen vasta, kun minut valittiin The Bossin rooliin. Käsikirjoituksen luettuani ajattelin sydämeni pohjasta, että The Boss on uskomaton henkilö.

Rooli vaikuttaa hankalalta näytellä?

– Kyllä, mutta pidin haasteesta. The Boss on henkilö, joka viettää jännittävää elämää. En halunnut tehdä hänestä liian feminiiniä, mutta en myöskään liian maskuliinista. Keskityin kovasti molempien ääripäiden välttämiseen ja tavoittelin sopivaa tasapainoa.

Liikemallinnusprosessi kesti yli kuusi kuukautta – mikä oli hankalinta ja mikä hauskinta?

– Päähine, jota minun piti käyttää, oli todella kireä ja epämukava [naurua]. Kun sen laittoi päähänsä, sitä ei saanut ottaa pois ennen kuin kuvauspäivä oli ohi. CQC (close quarters combat)- ja ratsastuskohtaukset olivat myös vaikeita.

– Hauskoja kohtauksia olivat oikeastaan kaikki Daikoku-sanin (EVA-hahmon näyttelijä) kanssa suorittamani kohtaukset. Ystävänpäivänä ostimme hänen kanssaan kuvausryhmän miehille makeisia [naurua], se oli hieman epätavallista.

Mitä juolahti mieleesi kuin näit hahmosi viimeinkin pelin E3-trailerissa?

– The Boss ei esiintynyt tuossa trailerissa niin paljon: hän lähinnä osoittelee aseellaan. Hän oli kuitenkin todella siistin näköinen, ja tuskin maltan odottaa näkeväni hänet lopullisessa pelissä.

Miten liikemallinnusprosessi eroaa teatterissa näyttelemisestä?

– Teatterinäytöksiä harjoitellaan 2-3 kuukautta. Sen aikana jokainen näyttelijä kehittää hahmoaan ja tekee siitä omansa. Kun esiinnymme yleisölle, näemme silloin lopputuloksen ja saamme yleisöltä palautetta.

– Liikemallinnusprosessin harjoitusaika on paljon lyhyempi, ja hahmon kehittäminen lyhyessä ajassa on hyvin vaikeata. Meidän on visualisoitava hahmo jo ennen harjoituksia: se on hieman samanlaista kuin tekisi päivittäistä draamasarjaa televisioon.

Mitkä kohtaukset haluat ehdottomasti nähdä pelissä?

– Rakkauskohtauksen [naurua]. En nähnyt sen kuvauksia. Daikoku-san kielsi minua saapumasta studioon kuvauspäivänä. Kohtaus kuvattiin viimeisenä kuvauspäivänä.

– Kaikki näyttelijät minä mukaan lukien halusimme olla paikalla, kun kuvaukset vietiin päätökseen, mutta Daikoku-san kielsi sen [naurua]. Ymmärrän häntä hyvin, sillä rakkauskohtaukset ovat todella noloja enkä halunnut nöyryyttää häntä. Tulee olemaan kivaa nähdä kohtaus pelissä.

Thomas Puha