Uusimmat

Penumbra – ilmainen kauhuseikkailu pc:lle

04.07.2006 12:00 Muropaketin toimitus

Frictional Games on neljän ruotsalaismiehen perustama yritys rakentaa toimiva 3D-pelimoottori tuleville pelijulkaisuilleen. Pitkällinen uurastus on tuottanut tulosta ja tuoreen pelimoottorin ominaisuuksia esitteleväksi teknologiademoksi luotu on turvonnut jo yhden episodin pituiseksi pc-ilmaispeliksi.

Penumbran tarinallinen lähtökohta on simppeli. Pelaajan isä on kadonnut, ja etsintä on johdattanut hänet hyisessä Grönlannissa sijaitsevan maanalaisen tukikohdan hämäriin käytäviin. Ainoa tapa koettelemuksesta selviämiseen on hyödyntää omaa nokkeluutta täysin mitoin. Työkaluja ei ole montaa: vain taskulamppu, dynamiittipötkö ja muutama soihtu ympäristön valaisuun. Ammuksia sylkeviä aseita ei paikasta löydy, mutta outoja otuksia sitäkin enemmän.

 

Pelin perusidea on edetä 3D-maailmassa MacGyverin fiiliksillä. Pelaajan on ratkottava erilaisia puzzleja ilman tyypillisiin räiskintöihin kuuluvaa asevarastoa ja hirvittävää tulivoimaa. Hirviöt ovat kannoilla ja ainoa tapa päästä niistä eroon on paeta. Tässä kohtaa kuvaan astuu Penumbran varsinainen nokkeluus, eli kaikki ne pienet Frictional Gamesin oman pelimoottorin mahdollistamat seikat.

Esimerkiksi fysiikanmallinnus on Penumbran oleellisimpia elementtejä pelimaailman interaktion osalta. Tavaroita ja esineitä voi kasata päällekkäin, viskoa ja raahata pitkin pelialuetta ja niistä kuuluu erilaisia ääniä erilaisiin pintoihin osuessa. Otukset voidaan lukita ovien taakse kiilaamalla ovi kiinni vaikkapa raskaalla laatikolla tai kasalla tuoleja. Ovet ja kaapit avataan tavallisista ekapersoonapeleistä poiketen hiirikättä liikuttamalla, joka itse asiassa syventää erinomaisesti pelin tunnelmaa.

Penumbran käyttöliittymä on rakennettu tavallisen ekapersoonan ja perinteisen seikkailupelin pohjalta yllättävän toimivaksi lennosta vaihdettavaksi hybridiksi. Pelihahmo kantaa mukanaan pientä reppua jonne mahtuu rajallinen määrä hyödyllisiä esineitä. Hyvien seikkailupelien tapaan osa esineistä on yhdisteltävissä. Tavaroiden liikuttelu, kaappien ja ovien avaaminen onnistuu joko täysiverisessä ekapersoonatilassa tai seikkailupelien tapaan vapaasti liikuteltavalla kädellä.

Peliä ei ole viilattu aivan täysimittaisen kaupallisen pelin tasolle, joten liikkuminen ja tavaroiden viskely vaatii ensin pientä totuttelua. Sen jälkeen pelaaminen sujuu mallikkaasti. Vaikka Penumbra on tehty ilman maallisen mammonan tavoittelua, niin pelimoottori hyödyntää hyvin pelimaailman viimeisimpiä tekniikoita. Mukaan mahtuu valo- ja varjotehosteita, bloom- ja motion blur- efektejä sekä noice filtteröintiä. Korkean resoluution halaajille sanottakoon että kannattaa editoida settings.cfg-tiedostoa, eritoten kohtia Screen Width ja Height.

Läpipeluu vie aikaa noin kaksi tuntia, joka pitää sisällään niin ongelman ratkaisuja kuin edestakaisin ravaamista. Vihollisia ei ensimmäisestä episodista löydy kuin yhtä lentävää lajia. Harmillista sinänsä, pelistä on näet julkaistu mielenkiintoisia kuvia joissa esiintyy myös moninaisempaa viholliskaartia.

Vaikka Penumbra on avattu laajemmalle yleisölle, se ei ole täysin valmis. Peli kärsii vielä pienistä grafiikkaongelmista, joita voi paikkailla erikseen ladattavilla päivityksillä. Päivitysten lisäksi Frictional Games on ilmoittanut kohentavansa pelin yleisilmettä. Toivon mukaan yleisön painostus puree sen verran, että peli saisi hitusen enemmän pituutta.

Ilmaispeliksi Penumbra on tutustumisen arvoinen ja yhden elokuvan mittainen pikapläjäys.

Pelin kotisivu: http://frictionalgames.com/?q=penumbra

 

Tämä on lukijamme, Amer Rautiaisen, kirjoittama peli-esittely. Julkaisemme mielellämme lukijoidemme kirjoittamia esittelyjä ja artikkeleja. Jos haluaisit tuoda eDomessa esille vaikkapa jonkin indie-pelitalon tuotoksen tai omia ajatuksiasi niin, ota yhteyttä Toimitus-sivulta löytyvään sähköpostiosoitteeseen.