Uusimmat

The Godfather – peli kuolemattomasta Kummisedästä

22.04.2005 00:00 Muropaketin toimitus
The Godfather
Kustantaja: Electronic Arts
Tekijä: EA Redwood Shores
Pelaajia: 1
Versiot: PlayStation 2, Xbox, Xbox 2, pc ja PSP
Julkaisu: joulu 2005

Mario Puzon kirjoihin perustuva Kummisetä-trilogia on yksi elokuvahistorian suurista.
Trilogiassa käsitellään Corleonen mafiaperhettä sekä sotkuisia suhteita ja mafian omalaatuista arvomaailmaa.

Francis Ford Coppolan ohjaama ja käsikirjoittama ensimmäinen Kummisetä valmistui kovien paineiden alla. Studio ei pitänyt Coppolan näyttelijävalinnoista, mutta Robert Duvallista, Al Pacinosta ja James Caanista tuli elokuvan ilmestymisen jälkeen supertähtiä. Parhaiten elokuva muistetaan sen upeiden kohtauksien ohella Marlon Brandon huikeasta suorituksesta kummisetänä.

Kummisetä 2 oli harvinainen jatko-osa siinä mielessä, että sitä pidetään ensimmäistä elokuvaa parempana. Kolmas Kummisetää tehtiin yli viisitoista vuotta toisen osan jälkeen. Kolmatta osaa pidetään yleisesti sarjan heikoimpana tekeleenä, jossa Coppolan suurin motivaatio oli raha.

Elokuvaklassikosta pelimuotoon

Francis Ford Coppolan tummanpuhuva mafiadraama pohjautuu Mario Puzon kirjoittamaan Kummisetä-kirjaan, ja se on iskostunut popkulttuuriin niin hahmojensa kuin legendaaristen kohtaustensakin ansiosta. Elokuvassa nähtiin sellaisia huippunäyttelijöitä kuin Marlon Brando, James Caan, Robert Duvall ja Al Pacino. Electronic Arts osti muutama vuosi sitten oikeudet elokuvatrilogiaan.

Vaikka Godfather-peliin liittyvät tahot välttivät kaikin tavoin Grand Theft Auton mainitsemista, on selvää, että Godfather on Electronic Artsin haastaja GTA:lle. Electronic Artsin Redwood Shoresin studion vastaava tuottaja David DeMartini kuvailee Godfatheria ”epälineaariseksi seikkailutoimintapeliksi”, jossa avainsanoja ovat käsi kädessä kulkevat kunnioitus ja pelottelu.

Pelin tapahtumat risteävät ensimmäisen Kummisetä-elokuvan kanssa, mikä antaa vettä myllyyn niille huhuille, joiden mukaan EA aikoo kehittää pelit myös kahdesta jälkimmäisestä Kummisetä-elokuvasta.

Godfather sijoittuu vuosien 1945 – 1955 väliselle ajalle New Yorkiin. Pelaajan on luotava ura pikkurikollisesta aina mafiaperheen doniksi. Päähahmona ei ole yksikään elokuvan hahmoista, vaan pelaajat luovat monipuolisella Tiger Woods 2005:stä lainatulla hahmonluontiohjelmalla oman mafiosonsa, jolla päästään luomaan uraa Corleone-perheen hoiviin.

– Tulet näkemään ja kokemaan pelissä elokuvan tärkeimpiä kohtauksia. Et voi kuitenkaan vaikuttaa näihin tapahtumiin, joten elokuvassa kuoleva Sonny Corleone tietenkin kuolee pelissäkin. Haluamme, että pelaajat yllättyvät, kun he huomaavatkin olevansa keskellä jotakin elokuvan ikimuistoista kohtausta. Elokuvan tapahtumat toimivat pelin tapahtumien kehyksenä ja punaisena lankana. Kaikki pelin tehtävät sekä tapahtumat täydentävät puolestaan elokuvan tapahtumia. Kummisetä on kaikkien aikojen mafiaelokuva, ja sen rikas tarina ja hahmot tarjoavat meille valtavasti mahdollisuuksia. Pelaajan tekemiset pelissä eivät kuitenkaan missään nimessä seuraa orjallisesti elokuvaa. Toisin sanoen elokuva ei rajoita suunnitteluamme, DeMartini tähdentää.

Hahmot, kuten don Vito Corleonen (Marlon Brando) luotettu consigliore Tom Hagen (Robert Duvall) ja Sonny Corleone (James Caan), ovat vain joitakin elokuvan hahmoista, joiden kanssa joutuu pelissä tekemisiin. Edellä mainittujen lisäksi yli 20 muuta elokuvan näyttelijää ovat lainanneet näköisyytensä sekä äänensä peliin. Al Pacino on valitettava poikkeus, mutta hänen esittämänsä Michael Corleone on tietenkin pelissä mukana.

– Ehdimme tavata projektin tiimoilta Marlon Brandon ennen tämän kuolemaa. Hän oli omalaatuinen persoona, mutta hän ymmärsi, mitä pelillämme tavoittelemme, ja antoi projektille siunauksensa. Rahasta hänen osallistumisensa ei ollut kiinni, DeMartini toteaa.

DeMartinin ohella pelin luova johtaja Philip Campbell (muun muassa Omikron Nomad Soul ja Tomb Raider: The Last Revelation) ja muut kehitysryhmän jäsenet vierailivat myös elokuvatrilogian ohjaaja-käsikirjoittaja Francis Ford Coppolan luona. Hän antoi pelinkehittäjille vapaan pääsyn valtavaan kirjastoonsa, jossa hän säilyttää kaikkea Kummisetä-trilogiaan liittyvää materiaaliaan. Pelintekijöitä auttoi käsikirjoituksen luomisessa Puzo-perheen hyväksymä käsikirjoittaja Mark Winegardner, joka kirjoitti Godfather Returns -kirjan. Pelissä käytetään myös Nino Rotan elokuvaan säveltämää musiikkia, mutta Bill Conti (muun muassa Rocky-teema) säveltää peliin myös uutta musiikkia.

Yli vuosi esikehitysaikaa

Tuotantoarvot ovat kohdallaan, eikä suunnittelusta puutu kunnianhimoa. Huhujen mukaan Godfather on Electronic Artsin historian kallein peliprojekti. Julkaisuksi luvataan joulukuuta, mutta siihen nähden hyvin moni asia tuntuu olevan vielä prototyyppiasteella tai vasta ideavaiheessa. Voivatko tekijät saada visioimansa pelin kaikkine ominaisuuksineen valmiiksi seuraavan kahdeksan kuukauden aikana?

– Ennen kuin kirjoitimme riviäkään ohjelmointikoodia, olimme käyttäneet yli vuoden pelin esituotantoon. Sinä aikana loimme massiivisen suunnitteluoppaan, jossa ovat kaikki pelin tapahtumat sekä ideat, jotka siihen haluamme. Mietimme ja suunnittelimme vuoden aikana, kuinka peli teknisesti toteutettaisiin ja kuinka paljon aikaa siihen kuluisi, DeMartini vastaa.

Hänen mukaansa kaikki luvatut ominaisuudet tietenkin löytyvät lopullisesta pelistä aikarajaan mennessä. Godfatherin kehitysprosessissa on yhtäläisyyksiä suurelokuvien tuotantoon, joiden kohtaukset ovat sekunnilleen tiedossa jo vuosia ennen kuvauksia. Näin vältetään kalliit yllätykset tuotannon aikana ja sitä kautta venyvät aikataulut.

Godfather on ensimmäisiä EA:n pelejä, jotka rakentuvat sen viime vuonna ostaman Criterionin luomalle teknologialle. Tämä jos mikä antaa uskottavuutta sille, että Godfatherin kunnianhimoinen suunnittelu voi toteutua. Criterionin kokemus antaa Godfatherille vankan teknisen alustan, joten tekijät eivät varmasti joudu sellaisiin ongelmiin kuin SCEE:n Getaway, jossa tekniikka ei kyennyt täyttämään suunnittelijoiden visiota.

Godfatherin virallisissa lehdistötiedotteissa asiaa ei mainittu, mutta Godfather 2 ilmestyy myös Xbox 2:lle, ja PSP:kin saa oman versionsa.

Thomas Puha