UUSIMMAT

Cities: Skylines (Linux, Mac, PC)

10.03.2015 16:00 | Niklas Isberg

Tekijä: Colossal Order
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: PC Windows 7 64-bit, i5-3570K @ 3.4 GHz, 8 Gt muistia, Radeon 7790
Saatavilla: Linux, Mac, PC
Laitevaatimukset: PC Windows 7, 3.0 GHz tuplaydinprosessori, 4 Gt muistia, GeForce GTX 260
Pelaajia: 1
Muuta: Fyysinen ja ladattava peli, hinta 27.99 (Gamersgate ja Steam)
Pelin kotisivu: http://www.citiesskylines.com
Arvostelija: Niklas Isberg

 

Eräässä pikkukylässä kuultua: “Herra pormestari, vesi maistuu jotenkin oudolta ja se on ruskeaa. En haluaisi enää pestä itseäni Evianilla, voitteko tehdä asialle jotain?”, ”Naapurini ei ole poistunut asunnostaan pitkään aikaan ja outoja hajuja leviää lähiöön. Tältäkö kuolema haisee?”

Surkeiden sattumusten sarja ja välinpitämätön pormestari ovat huono yhdistelmä, mikä ajaa kaupungin nopeasti kaaokseen. Cities: Skylines simuloi realistisesti urbaania elämää, joten pelin edetessä on syytä pysyä kartalla kaupungin tapahtumista.

Lähtökuopissa on vaikeaa hallita kaikkea samanaikaisesti, jolloin city-hipstereiden kahvit läikkyvät useaan otteeseen. Roskat kasaantuvat ja odottavat noutajaansa, sillä kuljettajat ovat olleet ruuhkassa jumissa jo neljä päivää.

Jotta kaikki toimii jouhevasti, on tärkeää ottaa huomioon muun muassa toimiva linja-autoverkosto. Se vähentää yksityisautoilijoiden aiheuttamaa ruuhkaa ja kuljettaa ihmiset ajallaan töihin. Tämä kuitenkin lisää melusaastetta, joten lapsiperheiden sijoituspaikka ei saisi olla moottoritien varressa.

Yhteisön luomaa sisältöä

Kaupunkinsa voi perustaa erinäköisiin maatilkkuihin, jotka vaihtelevat metsäalueista tuuliseen rannikkoon. Kuten Simcityssa, kaupunkeja voi yhdistää toisiinsa, mikä luo mahdollisuuksia kaupankäyntiin uusista resursseista. Asukkaita ilahduttaa, kun saatavilla on muutakin kuin Karjalaa ja valmismuusia.

Ilahduttava ominaisuus on myös täysi modaustuki, joka mahdollistaa yhteisön luoman sisällön lataamisen. Metropolinsa voi rakentaa vaikkapa Elder Scrollsin maisemiin Tamrieliin. Yhteisön kautta on lisäksi ladattavissa uusia rakennuksia, jotka voi aktivoida omaan peliinsä Steam Workshopin kautta.

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Strategista kaupunkisuunnittelua

Rakentaminen alkaa suunnittelusta ja talojen paikat on hyvä miettiä etukäteen päässään. Rakennuksia ei voi asettaa minne lystää, vaan niiden on oltava aina teiden vieressä. Sijoitettavia kohteita ovat asunnot, tehtaat ja kaupat, joista jokaisesta avautuu pelin edetessä varakkaammat versiot. Ne ovat saatavilla sitä mukaa kun kaupunki kasvaa suuremmaksi metropoliksi. Uudisasukkaiden myötä avautuu myös uusia rakennusmahdollisuuksia ja julkisen liikenteen eri muotoja, kuten linja-autoja sekä junia.

Julkiselle liikenteelle voi luoda reittejä, jotka vievät esimerkiksi töistä suoraan kotiovelle. Uusien reittien tekeminen on kannattavaa, koska henkilöautojen aiheuttamat iltapäivän ruuhkat ärsyttävät kansalaisia.

Pelissä on myös muita pikkuasioita, jotka vaativat suunnittelua. Esimerkiksi vedenottojärjestelmää ei kannata sijoittaa jätevedenpoistoputken alapuolelle eikä putkea saa sijoittaa niin, että jätevesi huuhtoutuu yläjuoksuun.

Lisäksi kaupungin eri osia voi määrittää alueiksi, joille pystyy antamaan ominaisuuksia. Rikkaalle maaperälle perustetut rakennukset muuttuvat farmeiksi ja öljykentän päälle istutetut tehtaat muotoutuvat öljyporiksi. Teollisuusalueet rikkovat kuitenkin lähiöunelmia, joten niiden sijoittaminen etäälle asutuksesta on viisasta.

Everything is awesome

Cities: Skylinesiin on upotettu nykyaikaisia elementtejä aina sosiaalista mediaa myöden. Eritoten hilpeyttä aiheuttaa ruudun ylälaidassa leijuva lihava Chirpster-lintu, joka apinoi Twitteriä. Asukkaat päivittävät somea jatkuvasti ja huomauttavat heti, jos jokin asia on vinossa. Tweetit lisääntyvät pelistä poissa ollessakin, joten pelaajan jättäessä kaupunkinsa some-viestit kasaantuvat ja jopa kaupunki elää omaa elämäänsä. Tiliä kertyy mukavasti itsestään ja yllätys on iloinen, kun peliin palaa seuraavana päivänä.

Jumalolentona toimiminen on ajoittain haastavaa, mutta tyydyttävää. On upeaa zoomata keskelle kaupungin vilskettä ja katsella ahkeria työläisiä arjen askareissaan. Lähitarkastelu on niin ihastuttavaa, että muut toimet unohtuvat helposti. Jossain on saattanut syttyä tulipalo ja lähinaapurustossa jyllää Nokian vesiskandaali.

Cities: Skylinesin visuaalinen ilme on yksityiskohtainen ja ympäristö näyttää viimeistellyltä. Äänisuunnittelu on myös pelin ilmeeseen sopivaa. Taustalla soi rauhallinen musiikki, jota siivittävät kaupungin elämän äänet.

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

Loistavaa rakentelua

Peliin on helppo päästä nopeasti sisään, mutta se vaatii hieman perehtymistä. Esimerkiksi rahavirran saaminen plussan puolelle saattaa tuntua aluksi hankalalta, mutta tilanne helpottuu jahka oppii sijoittamaan rakennukset oikein. Huoleton rakentelu on silti mahdollista, koska Cities tarjoaa valmiiksi erilaisia modeja. Niiden avulla voi muun muassa saada loputtomat varastot kahisevaa.

Cities: Skylines on täydellinen paketti Simcity-konkareille ja rakennussimulaatiota kaipaaville. Se on kaikkea, mitä viimeisimmän Simcityn piti olla. Sisältöä on paljon ja yhteisön ansiosta kokemus muuttuu jatkuvasti.

Moninpeliä ei ole lainkaan, mutta sen puuttuminen ei oikeastaan harmita. Kokemus on sen verran muikea, että Cities: Skylinesia ei voi olla suosittelematta. Hyvä Suomi!

 

Dome piipahti eräänä mukavana talviaamuna Colossal Orderin studiolle, jossa oli parhaillaan käynnissä melkoinen härdelli. Eikä vain pelin itsensä parissa, vaan myös siksi, että vastikään uuteen toimistoon muuttaneet pelikehittäjät olivat yhä pesänrakennustouhuissa. Ja valosuunnittelijakin oli lähes mahdottoman tehtävän edessä: kuinka tilat valaistaan niin, että hämärämmässä viihtyvät eivät paistu loisteputkien valossa ja ne, jotka tarvitsevat valoa hereillä pysyäkseen myös sitä saavat?

Cities: Skylines – suurennuslasissa suomalainen kaupunginrakennussimulaatio (osat 1-3)

Checkpointin ja Domen pelimakasiiniohjelma Pelikopteri käsittelee 23.2.15-jaksossaan useampaan kertaan retroja juttuja, kuten läpijuostuja videopelejä, maailman lähes parasta kaahailupeliä Stunt Car Racer, Final Fantasy VI:n uusioversiota, pressireissuja sekä uusia, pelattuja pelejä.

Pelikopteri 23.02.2015 – retroa, suomipelejä, kauhua ja sotalentäjiä (Checkpoint)

 

Lisää aiheesta

Cities XL (PC)

City Life 2008 (PC)

SimCity – ”otamme kaupunginrakentelun tosissamme mutta hilpeydellä”

SimCity (Mac, PC)

SimCity 4: Ruuhka-aika (pc)

Vieraissa: SimCity-esittely

Wiikon wanha: SimCity

Keskustelu

@2 Melkein sukua julkkikselle. Mun vaimon serkulla muuten sama etunimi, kuin kirjoittajalla :)

Hyvältä vaikuttaa. Arvostelijan nimi näytti tutulta ja muistuihan siihen sitten syykin. Taisit olla kummioppilaani tms. Käppärän ala-asteella reilut 20v (omg) sitten :D.

Arvostelusta ei oikein avautunut miksi se sai neljä tähteä eikä viittä. Tähtiä katsomatta, luetun perusteella on viiden tähden peli.

Muropaketin uusimmat