Uusimmat

Fuse (PS3, Xbox 360)

20.06.2013 14:00 Miikka Lehtonen

Tekijä: Insomniac Games
Julkaisija: EA
Testattu: PlayStation 3
Saatavilla: PlayStation 3, Xbox 360
Pelaajia: 1, 2-4 (internetissä)
Pelin kotisivu: http://www.insomniacgames.com/games/fuse/
Arvostelija: Miikka Lehtonen

Insomniac Games on vuosien varrella tullut tunnetuksi mielikuvituksellisista ja erittäin toimivista räiskintäpeleistään, jotka ovat olleet täynnä väriä, vauhtia ja riemastuttavia aseita.

E3-trailerin perusteella näytti siltä, kuin firman tuorein peli jatkaisi samaa sarjaa. Toisin kuitenkin kävi, sillä nyt julkaistu peli ei näytä enää tippaakaan trailerin ilopilleriltä, vaan on harmaa ja innoton. Mitä tapahtui, Insomniac?

Erinomaiset Ratchet & Clank –pelit ovat se kivijalka, jonka varaan Insomniac Gamesin menestys on rakennettu. Hauskat, iloiset, värikkäät ja vauhdikkaat pelit ovat aina sisältäneet aimo annoksen huumoria sekä todella hauskoja aseita.

Kun E3 2011:llä esiteltiin Insomniacin uusi peli, tuolloin vielä nimellä Overstrike, näytti siltä, kuin sarja olisi saamassa jatkoa. Hauskat ja persoonalliset hahmot 60-luvun hiusmalleineen, värikäs maailma ja kepeän humoristinen meno toivat heti mieleen ne hyvät Insomniacin pelit. Sopiikin siis ihmetellä, mitä hittoa on oikein tapahtunut, kun lopputuloksena julkaistu peli on harmaa, innoton ja suoraan sanoen tylsä perusräiskintä.

Yllätyksiä? Ei meille!

Fusen tarina on niin pelitarinaa kuin olla voi. Paha terroristijärjestö on siepannut tulevaisuuden huisit superaseet ja uhkaa tuhota niiden kanssa koko maailman. Onneksi neljän kovan kommandon erikoisryhmä on heidän perässään ja lopun kaikki arvaavatkin: ”yllättäviä” petoksia, ”dramaattisia” käänteitä ja ”jännittäviä” kuvioita.

Insomniac on selvästi kuormannut suuren osan pelinsä viehätysvoimasta neljän kommandon ja näiden välisen naljailun harteille. Porukka heittää koko ajan huulta ja kuittailee toisilleen, mikä olisikin varmasti hyvä ja toimiva idea, jos huumori vain olisi hauskaa. Otetaan esimerkki: ryhmä lähtee kiipeämään tikkaita, jolloin mieskommando päästää arvostava hymy naamallaan naisen edelleen. Kiipeilyn aikana naiskommando sitten toteaa, että jos alempana kiipeävä katselee hänen takalistoaan, joku voisi vaikka ampua tämän. Olet ehkä kuullut saman vitsin aiemminkin jossain!

Eikä se siitä sitten kamalasti muutukaan. 90% huumorista tuntuu pyörivän pyllyjen tuijottelun ja toisten ampumisen ympärillä. Hymyilin pelin aikana ehkä kaksi kertaa. Aika heikkoa oletetulta huumoripeliltä. Ja kun huumori ei toimi, pelin oletetusta viehätysvoimasta häviää heti aimo annos. Ja mitäs sitten jääkään jäljelle, ellei virkamiesmäinen oppikirjaesimerkki kolmannen persoonan räiskintäpelistä.

Jokainen vähänkään tämän tyylisiä pelejä pelannut pystyy arvaamaan silmät kiinni miltei kaikki Fusen ominaisuudet: rinnan korkuisten seinien täyttämiä areenoita, joissa taistellaan kamalia vihollislaumoja vastaan, asevalikoima täynnä haulikoita, rynkkyjä ja tarkkuuskivääreitä, kerralla mukana kannettavat pari asetta ja niin edelleen.

Mukana on kaksi erikoisuutta. Näistä ensimmäinen on se, että Fuse on neljän pelaajan co-op. Jos tarjolla ei ole neljää pelaajaa, loppujen virkaa hoitaa tekoäly. Kannattaa kuitenkin tehdä kaikkensa huolehtiakseen siitä, että ne kaverit ovat käytössä, sillä Fusen tekoäly ei ole mitenkään ilmiömäinen. Pääosan ajasta se hoitaa lestinsä peruskelvollisesti. Se suojautuu, se ampuu, se tulee avuksi nostamaan taistelukentälle tuupertunutta pelaajaa pystyyn.

Ongelma onkin se loppuaika, jolloin tekoäly ei tee mitään näistä. On todella palkitsevaa vaihtaa taistelun aikana lennosta vaikka siihen snipuhahmoon ja huomata, että tämä seisoo 50 metriä muun ryhmän takana tuijottamassa seinää. Yhtä kivaa on myös epäonnistua pomotaistelussa, koska kukaan tekoälyn sotureista ei tajua käydä nostamassa pystyyn kaatunutta pelaajaa, jonka jälkeen tuloksena onkin pikainen game over.

Kovat kommandot keräävät pelin aikana kokemuspisteitä ”mitä hienompi tappo, sitä enemmän ekspaa” –periaatteella, joskaan mistään uudesta Bulletstormista ei todellakaan ole kyse. Fusen tapauksessa tämä tarkoittaa vain sitä, että kannattaa käyttää erikoisia aseita perusrynkkyjen sijaan. Ekspalla sitten ostellaan hahmoille kykyjä kykypuista, jotka ovat paria erikoisuutta lukuunottamatta kaikille identtisiä ja tylsiä: +5% ammuksia rynkkyihin? Wau!

Ja erikoisista aseista puheen ollen…

Valoa pimeydessä

Fusen ehdottomasti parhaat jutut ovat kunkin kommandon mukanaan kantamat Fuse-aseet, jotka ovat se pelin ainoa tuulahdus perinteistä Insomniac-henkeä. Yhden kaverin pyssy heittää ilmoille ryhmää suojaavan voimakentän, toinen sytyttää vihollisia palamaan, kolmas jähmettää näitä kivipatsaiksi ja neljäs kerryttää vihollisiin energiaa, joka tarpeeksi kerryttyään räjähtää kuin Death Star konsanaan.

Pelin henkenä olisikin selvästi tehdä MMO-tyyliin tiukkaa neljän pelaajan yhteistyötä. Yksi hiippailee näkymättömänä asemiin, toinen suojaa ryhmää kilvellään ja antaa sen läpi ampuville vahinkobonuksia, kolmas jähmettää vihollisia suolapatsaiksi ja neljäs sitten räjäyttää ketjureaktiona koko porukan kerralla kivimuruiksi. Hauskaa toimiessaan!

Ongelmana on se, että tekoälyn kanssa homma ei toimi. Piste. Se ei osaa kombotella tai hyödyntää sen suuremmin erikoiskykyjään. Välillä kilpihemmo heittää kilpensä pystyyn, mutta siihen se sitten jääkin. Aseita saisi myös olla enemmän. Nyt jokaisella kommandolla on se oma nimikkopyssynsä, jota ei voi pelin aikana sen enempää tuunata tai modata, eikä muita vaihtoehtojakaan tule vastaan. Pelin aikana voi toki hyppiä hahmojen välillä ja näin kokeilla eri aseita, mutta onhan tämä nyt Ratchet & Clankiin tai jopa muuten tylsään Resistanceen verrattuna aika heikkoa.

Niinpä käteen jääkin sangen harmillinen tapaus. Fuse ei ole miltään osin mitenkään erityisen huono peli, mutta ei kyllä mitenkään erityisen hyväkään. Ampuminen tuntuu ihan hyvältä ja kaikki on muutenkin virkamiesmäisen pätevää. Mutta laitostalon seinien tavoin kaikki on niin harmaata. Kun Insomniac tekee ruskeanharmaan räiskintäpelin, se on synkkä päivä. Ja se päivä on nyt. Insomniac, mitä tapahtui? Mihin hävisivät huumori, värit ja iloinen meininki?

 

 

FUSE vuonna 2011 – Overstrike

 

Toinen mielipide (PS3)

Fusen pelikokemuksen voi mielestäni kiteyttää tehokkaasti yhteen lauseeseen. Se on kaikin tavoin keskinkertainen peli, jonka ainoaksi innovaatioksi nousevat neljä erikoista Fuse-asetta. Tosin jo Resistance 3 tarjosi enemmän mielenkiintoisia pyssyjä ja niitä pystyi kampanjan kuluessa kehittämään huomattavasi tehokkaammiksi. Siihen verrattuna Fusen yksinkertainen hahmonkehitys ja jännittävät kyvyt tyyliä ”+x% lisää vahinkoa” tuntuvat todella tylsiltä.

Oman mainintansa ansaitsee myös joukkuetovereiden törttöilevä ja passiivinen tekoäly. Kuten Miikka jo mainitsi, kavereilla tuntuu olevan päidensä täytteenä pelkkää pumpulia. He eivät osaa hyödyntää aseiden tarjoamia yhteistyökuvioita lainkaan. Mikä ilo on vihollisten jäädyttämisessä, kun kukaan kavereista ei tajua ampua tätä pirstaleiksi? Tekoäly myös jäätyy välillä pahasti, mikä tuntuu todella turhauttavalta. Yhdessä kohtauksessa kaverit vain seisoskelivat pienessä käytävän pätkässä, samalla kun jouduin yksin taistelemaan valtavaa robottia ja sitä tukevia sotilaita vastaan. Tekoälyn ongelmat tietenkin häviävät kavereiden kanssa pelatessa, mutta yksin pelaavien kannattaa kiertää Fuse kaukaa.

En voi kuin ihmetellä sitä, mitä Fuselle oikein tapahtui sen kehityksen aikana. Alkuperäinen Overstrike vaikutti humoristiselta ja värikkäältä räiskinnältä, mutta lopullinen versio taantui tylsäksi ja harmaaksi tusinaräiskinnäksi.

Leevi Rantala

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lue myös

Borderlands 2: Psycho Pack DLC (PC, PS3, Xbox 360)

Call of Juarez: Gunslinger (PC, PS3, Xbox 360)

Grid 2 (PC, PS3, Xbox 360)

Panzer Corps: Grand Campaign ’44 & ’45 West DLC (PC)

Persona 4 Arena (PS3, Xbox 360)

Resident Evil Revelations (PS3, Wii U, Xbox 360)

The Last of Us (PS3)

Warhammer Quest (iOS)