Assassin’s Creed: Syndicate yllättää, kiinnostaa ja viihdyttää – lue arvostelu
Miikka Lehtonen matkusti taas vaihteeksi assassiinien ydinmaille. Eikun… Eiväthän ne muuten olekaan, Lontoohan on temppeliritarien pahuuden syvin pesäke. Se pitää putsata!
On totta, että Syndicate on edelleen Assassin’s Creed –peli. Pelaaja kiipeilee yhä torneihin ja synkronoi niistä kartan täyteen erilaisia sivutehtäviä. Mutta jos peli ei jotain ole, niin sitä perinteistä ja väsynyttä Assassin’s Creediä. Kuulin vasta myöhemmin, että pelin pääsuunnittelijana on toiminut eräs Saints Row 3:n suunnittelijoista, minkä kyllä uskoo välittömästi. Peli kun tekee saman Assassin’s Creedeille, mitä Saints Row 3 teki open world –peleille. Suunnittelutiimi on selvästi yrittänyt etsiä pelistä niitä perinteisiä ongelmakohtia ja sitten oikoa niitä.
Kiipeily ja katujen ylittäminen on hidasta ja hankalaa puuhaa, varsinkin kun Lontoon kadut ovat leveitä. Niinpä pelaajalle annetaan heti alussa ranteesta ammuttava kiipeilyköysi, jolla voi singahtaa katolle parissa sekunnissa tai ylittää hirvittävän laajojakin rotkoja. Pelaajat eivät tykkää yliskriptatuista tehtävistä, joissa ei ole tilaa olla luova. Tehdään siis tehtävistä avoimempia ja pelaajan suorituksen mukaan haarautuvia, ja niin edelleen. Tuloksena on peli, jonka kyllä tunnistaa Assassin’s Creediksi, mutta jota on paljon kivampi pelata kuin aiempia pelejä.
Lue koko arvostelu: Assassin’s Creed: Syndicate (PC, PS4, Xbox One)
Lisää aiheesta
Tervetuloa kuningatar Victorian Britanniaan. Valtakuntaan, jossa aurinko ei laske koskaan.
Lue koko artikkeli: Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 1: teollisen vallankumouksen uhrit
Mitä Lontoolla siis on tarjottavanaan? No, ainakin ikonisia tapahtumapaikkoja. Hahmoja maailmanhistoriasta. Rakennuksia, jotka kaikki tunnistavat.
Lue koko artikkeli: Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 2: historiallinen Lontoo rakentuu yksityiskohdista
Junat ovat uusi, merkittävä asia Assassin’s Creedeissä. Assassiinien tukikohta on tällä kertaa itse asiassa juna, joka liikkuu Lontoon rautatieverkostoa pitkin.
Lue koko artikkeli: Assassin’s Creed Syndicate –ensikosketus osa 3: kaaosta kaduilla
Lydia Andrewin kanssa käydyissä keskusteluissa tuli vahvasti esiin muun muassa tapa jolla pelimaailmaan on rakennettu lähes huomaamatonta taustafiilistä musiikkivalinnoilla.
Lue koko artikkeli: Assassin’s Creed Syndicate –haastattelu: aikalaismusiikilla tunnelmaa vibrantista suurkaupungista
Viktoriaaninen Lontoo oli ihana, kaunis, viehättävä ja ainutlaatuinen ympäristö. Siellä oli nii-iin upeaa. Mitä nyt 300 000 hevosta paskoi päivittäin kaupungin kadut, Thames-joki oli avoviemäri.
Lue koko artikkeli: Assassin’s Creed Syndicate – toimintaseikkailua historiallisten hevonpaskavuorten keskellä