UUSIMMAT

Kädenvääntö Sekiron vaikeudesta jatkuu: God of Warin pääkehittäjä ja monet muut puolustavat helpompaa vaikeusastetta

08.04.2019 15:30 | Muropaketin toimitus

Sekiro: Shadows Die Twice -pelin vaikeus on herättänyt keskustelua siitä, pitäisikö peleissä olla helpompia vaikeusasteita. Kehittäjien mukaan niiden lisääminen ei ole keneltäkään pois, päin vastoin.

Viime viikolla järjestimme Muropaketin sivuilla äänestyksen siitä, pitäisikö peleissä olla tarjolla useampia vaikeusasteita. Vaikka valtaosa lukijoistamme on (uutisen kirjoitushetkellä) vastannut myöntävästi, on lähes kolmasosa ollut myös vaikeusasteita vastaan.

Tällä hetkellä käytävä keskustelu vaikeusasteista lähti liikkeelle From Softwaren uudesta toimintapelistä Sekiro: Shadows Die Twice. Paitsi että peli on erittäin haastava, tarjoaa se kaikille pelaajille vain yhden ja saman vaikeusasteen, joka on monille pelaajille yksinkertaisesti liian korkea.

Eurogamer kertoo, että nyt useammat pelikehittäjät ovat kommentoineet asiaa Twitterissä. Keskustelu lähti uudelle vaihteelle kun viime vuonna ilmestyneen God of Warin pääkehittäjä Cory Barlog totesi eräälle pelaajalle suorasanaisesti: ”Saavutettavuus ei ole eikä tule koskaan vahingoittamaan minun visiotani.”

Muutkin lähtivät vaikutusvaltaisen kehittäjän kanssa samoille linjoille. Esimerkiksi Platinum Gamesin entinen tuottaja JP Kellams totesi, ettei vain yhden napin painamiseen perustuva Easy Automatic -moodi millään tapaa pilannut Bayonetta-pelin kokemusta.

Viime kädessä keskustelussa vaikeusasteista on tietenkin kyse siitä, kuinka monet pelaajat voivat ylipäätään kokea pelin. Able Gamers -hyväntekeväisyysjärjestön johtaja Steve Spohn summasi oman kantansa näin:

”Sinun nautintoosi yksinpelistä ei vaikuta se, miten toinen ihminen valitsee kokea saman pelin.”

Palkitun ja niin ikään haastavan tasohyppelypeli Celesten pääkehittäjä Matt Thorson jakoi myös ajatuksia siitä, millainen Sekiron ”avustettu pelimoodi” voisi olla. Hänen twiittinsä näet alta.