Uusimmat

Suuri yleisö pelkää kauhupelejä liikaa, tilittää Dead Spacen kehittäjä

29.10.2017 20:33 Muropaketin toimitus

Kauhupelit ovat aivan liian pelottavia suurelle yleisölle, kertoo Dead Spacen kehittäjä.

Dead Space -pelit kehittäneen Visceral Gamesin työntekijät ovat puhuneet mediassa paljon viime aikoina pelistudiosta ja sen ongelmista sen jälkeen, kun Electronic Arts päätti sulkea sen pysyvästi.

Eräs näistä suulaista hahmoista on Zach Wilson, joka aiemmin kertoi, että Dead Space 2 oli myyntiluvuiltaan pettymys. Peli möi noin neljä miljoonaan kopiota. Nyt Wilson on avannut asiaa laajemmin kertomalla, kuinka kauhupelejä on ylipäätään todella haastavaa saada myydyksi.

Wilsonin mukaan monet pelaajat välttelevät kauhupelejä yksinkertaisesti siksi, että ne ovat liian pelottavia. Toisin kuin elokuvamaailmassa, jossa pienet kauhuelokuvat onnistuvat aika ajoin olemaan suunnattomia menestyksiä lippuluukuilla, on kauhupelien tekeminen usein yhtä kallista kuin isojen AAA-pelien tehtailu.

”Selvitymispelien myyminen on vaikeaa. Kauhupelit ylipäätään ovat kalliita tehdä ja vaikeita saada kaupaksi. Ihmiset kertoivat meille, kuinka he rakastavat Dead Space -pelejä mutta eivät osta niitä, koska ne ovat liian pelottavia”, kertoo Wilson.

Kylmät talousluvut puoltavat Wilsonin näkemystä. Vaikka Resident Evil 7 on ollut kovasti suitsutettu peli kaikin puolin, saavutti se myyntitavoitteensa (4 miljoonaa myytyä peliä) vasta aivan äskettäin. Pelin kehittänyt Capcom odotti pelin saavuttavan nämä lukemat muutamassa kuukaudessa lähes vuoden sijaan.

Myös pienemmillä kauhupeleillä on samat ongelmat. Frictional Gamesin uusimmalla tuotoksella, SOMA:lla, kesti yli vuoden ennen kuin se alkoi tuottaa rahaa tekijöilleen. Myös SOMA on saanut hyviä arvosteluja ja Frictional Gamesilla on hyvä maine pelistudiona, mutta peli ei vain käynyt kaupaksi.