Rally Masters -haastattelu

30.04.2000 01:13 | Muropaketin toimitus | 93

1. eDome: Kuka olet?
Nimeni on Vidar ”Agorn” Nygren, olen 25-vuotias ohjelmoija Digital Illusions CE AB:lla Göteborgissa Ruotsissa. Aloitin ohjelmoinnin Commodore 128:lla ja siirryin siitä mahtavaan Commodore Amigaan. Sen jälkeen olen työskennellyt S40 Racingin, Motorheadin, Swedish Touring Car Championshipin, Rally Mastersin ja nyt STCC 2000:n PC-versioiden parissa. Näperrän yleensä monien ohjelmoinnin osa-alueiden kimpussa, mutta olen tehnyt erityisen paljon hommia LAN/internet moninpelin eteen. Lempparipelejäni ovat sellaiset moninpelit kuten EverQuest ja Quake.

2. eDome: Kerropa Digital Illusionsin lyhyt historia.
Digital Illusions CE:n perustivat Fredrik Liljegren ja Andreas Axelsson vuonna 1991. DICE listautui Tukholman pörssiin keväällä 1998. Tämän vuoden tammikuussa DICE osti kaksi Tukholmalaista pelitaloa, Refraction Gamesin ja Synergenix Interactiven. Pääjohtajamme on tätä nykyä Patrik Söderlund, ja yhtiössä on pyöreästi 50 työntekijää.
DICE:n pelihistoriikki (suluissa myytyjen pelien määrä):

  • Pinball Dreams – tästä se kaikki alkoi! (270.000)
  • Pinball Fantasies – jos et ole kuullut tästä, olet varmaan toiselta planeetalta. (170.000)
  • Benefactor – hilpeätä meininkiä, sateenkaaria, sankari ja piskuista grafiikkaa. (17.000)
  • HardCore – ja mekö emme osaisi tehdä räiskintäpelejä! Tätä ei koskaan julkaistu.
  • Pinball Illusions – viimeinen Amiga-pelimme, nyyh! (170.000)
  • True Pinball (483.000)
  • S40 Racing – kaksi rataa ja Volvo S40. (16.000)
  • Motorhead (910.000)
  • Codename Eagle (250.000)
  • Swedish Touring Car Championship – vastassa ruotsalaiset huippukuskit.
    (32.000 vuoden 1999 loppuun mennessä)
  • Rally Masters – kaksi vuotta kovaa työtä, julkaistiin Euroopassa 12.4.2000
  • Test Drive: Rally – Rally Mastersin jenkkiversio, julkaistaan rapakon tuolla puolen kesäkuussa.
  • Nascar Heat – työn alla, julkaistaan vain PlayStationille.
  • STCC 2000 – työn alla, vain PC:lle.
  • Battlefield: 1942 – työn alla.
  • Legacy of Rosemond Hill – työn alla.

3. eDome: Mistä idea Rally Mastersiin tuli, ja oletteko saavuttaneet ne tavoitteet jotka pelille alunperin asetitte?
Halusimme kehittää täydellisen rallikokemuksen, joka sisältäisi monenlaista kisaamista: tavallisen pikataipaleen, suljetun radan rallin ja vierekkäin ajettavan erikoiskokeen. Yksi pelin suurimmista haasteista oli ohjelmoida pelin autoille realistinen fysiikkamalli, joka tuntuu ”oikealta” mutta on myös tavallisen pelaajan hallittavissa. Uskon, että onnistuimme tässä mainiosti. Emme ole aivan tyytyväisiä valikoihin emmekä siihen, että haamuautoa vastaan kisaaminen ei päässyt lopulliseen versioon.

 

4. eDome: Tapahtuiko pelin tekemisen aikana mitään erikoisen hauskaa?
Hmmm… oli hauskaa käydä Gran Canarialla katsomassa oikeata Rally Masters -kisaa. JeePenin ja Spreddosin hienoimmat muistot liittyvät Thomas Rådströmin ja Didier Auriolin kyydissä istumiseen. Itse muistan parhaiten Playa del Inglesin hurjat pippalot, ja sen että menetimme Toyota Corollan mutaisen puskurin hotellin huonepalvelulle!

5. eDome: Rally Masterin moninpeli on hillittömän hieno. Kehitittekö pelin nimenomaan nettipelaamista silmälläpitäen?
Kyllä, koska Motorhead oli erittäin suosittu nettipelinä, ja uskoimme, että ralli voisi olla netissä todella hauskaa. Kehitimme täysin uuden verkkoprotokollan ja kokeilimme useita eri ratkaisuja, jotta pelattavuus pysyisi mahdollisimman hyvänä sekä lähiverkossa että internetissä.

6. eDome: Kahdeksan pelaajaa samalla radalla johtaa melkeinpä romuralliin!
No, radat suunniteltiin aikoinaan enintään neljälle pelaajalle, joten ne ovat hieman ahtaita kahdeksan pelaajan kisoissa :) Useat nettipelaajat tuntuvat silti pitävän juuri tälläisestä rajusta kisaamisesta. Itse asiassa aiomme julkaista tulevissa palvelinpäivityksissä lisää kahdeksalle pelaajalle suunniteltuja toimintoja.

7. eDome: Olen nähnyt Motorheadista ainakin version 2.0. Onko myös Rally Mastersiin odotettavissa päivityksiä?
Heh, Motorheadin tuorein versio on jo v3.0. Kyllä, voitte olla varmoja, että DICE julkaisee Rally Mastersiin päivityksiä ja tulee ahkerasti tukemaan RM:n nettipelaamista.

 

8. eDome: Rally Mastersista tulee kai myös PlayStation-versio?
Kyllä vain. PlayStationin versio on kaupallisesti hyvin tärkeä, sillä sitä myydään yleensä enemmän kuin PC:n versiota. RM:n PS-versio käyttää samaa fysiikkamallinnusta, ollen myös yhtä hauska ajettava. Valitettavasti PS:n muisti loppui kesken ja jouduimme jättämään yhden radan pois.

9. eDome: Teet parastaikaa STCC 2000:tta. Ehditkö pitää yhtään lomaa Rally Mastersin jälkeen?
En, pitää odotella kesää :)

10. eDome: Onko sinulla vielä jotain viisauden sanoja eDomen lukijoille?

  • Sinun tulee pitää polygonisi planaarisina.
  • Älä ota ja aja.
  • Älä oleta että koodisi toimii yhä, vaikka se toimikin vielä viisi minuuttia sitten.
  • Lord of the Rings on tulossa!
  • Quakeworld rulettaa!
  • Jos pelisi toimii loistavasti sadalla PC:llä, se kaatuu takuuvarmasti 101:mmäisellä.
  • Älä koskaan luota graafikkoon tai julkaisijaan…
  • Peli ei ole valmis ennenkuin se on valmis.
  • Silents ja TBL ikuisesti!