Elämä juoksuhaudoissa – Strategic Command World War 1: The Great War 1914-1918
Fury Softwaren 1999 perustanut ohjelmoija-pelisuunnittelija Hubert Cater on jo yli kymmenen vuoden ajan luottanut perinteisten vuoropohjaisten sotastrategiapelien vetovoimaan.
Toimiva linja jatkuu vastedeskin, sillä ensi vuonna herralta ilmestyy Strategic Command World War 1: The Great War 1914-1918. Otimme hieman selvää strategiapelin saloista.
Vuonna 2002 Battlefront.comin kanssa julkaistu Strategic Command 1 oli malliesimerkki klassisesta beer and bretzel -pelistä: pääpaino on sutjakkaalla sotimisella akselivaltojen ja liittoutuneiden välillä, ja liiallinen säätäminen toissijaisten asioiden parissa on minimoitu. Kaikkiaan neljä peliä ja pari laajennusta ovat pitäneet Caterin kiireisenä ja fanit tyytyväisinä.
He lienevät tyytyväisiä jatkossakin, sillä sarjan viides peli vie pelaajat yllättävään suuntaan: ensimmäisen maailmansodan juoksuhautoihin. Ytimekkäästi nimetty Strategic Command World War 1: The Great War 1914-1918 kattaa pääkampanjassaan taistelut Euroopassa ja Atlantilla.
Aihetta ei ole hirveän monessa strategiapelissä käsitelty. Naavaparrat muistanevat muun muassa Amigan mainion History Line: 1914-1918:n, mutta aivan viime vuosilta mieleen juolahtavat lähinnä Matrix Gamesin World War One: La Grand Guerre ja Paradoxin Victoria II, joista ensimmäistä vaivasivat bugit ja jälkimmäinen on lähempänä politiikka- ja taloussimulaatiota.
Mutta kyllähän tämä suuri sota on pelin arvoinen: neljän vuoden sota löi läpi sellaiset uudet tai uudehkot aselajit kuin sukellusveneet, ilmavoimat ja panssarijoukot sekä luhisti kolme keisarikuntaa.
Aihepiirin ohella uutta on se, että vaikka peli perustuu Strategic Command 2:n rungolle kuten ennenkin, pääsuunnittelijana uutuudessa on englantilainen Bill Runacre. Aikaisemmissa peleissä Runacre on ollut suunnittelemassa kampanjoita. Tämä merkitsee Fury Softwaren henkilöstön kaksinkertaistumista!
Uutta ovat myös yksiköiden kaivamat juoksuhaudat, jotka uusittujen Fog of War -sääntöjen ansiosta estävät vihollista tähyilemästä joukkojen selustaan. Tähän tarkoitukseen löytyy kuitenkin tiedustelulentokoneita.
Myös tykistösääntöjä on muokattu. Kenttätykistörykmentit kartuttavat ammusvarastoja joka vuorolla oman valtion ammustuotannosta riippuen, kuluttaen sitten varastojaan taistelujen aikana.
Erikoissäännöille on todellista tarvetta, sillä länsirintaman suurtaisteluissa kulutettiin ennenkuulumattomat määrät ampumatarvikkeita. Esimerkiksi Verdunin taistelun alkuvalmisteluissa 1916 saksalaiset laukoivat kymmenessä tunnissa miljoona kranaattia. Vertailun vuoksi: Tali-Ihantalan taisteluissa kesällä 1944 suomalainen tykistö ampui kahden viikon aikana noin 120 000 kranaattia, ja tätä pidetään meillä edelleen huimana määränä. Rovajärven veteraani tietenkin toteaisi tähän, että vähemmälläkin pärjää kun jokainen kranaatti osuu maaliinsa.
Muita luvattuja uutuuksia ovat uusi zoomitaso ja kansallinen moraali, johon vaikuttavat muun muassa miestappiot, aluevaltaukset ja -menetykset ja historialliset tapahtumat.
Koko sodan kattavan pääkampanjan lisäksi tekijät lupaavat mukaan ainakin seitsemän pienempää kampanjaa, jotka käsittelevät yksittäisiä taisteluja, kuten Gallipolia tai Cambraita. Mukana tulevalla editorilla on kuitenkin mahdollista toteuttaa oma näkemyksensä vaikka vuoden 1922 läskikapinasta.
Tekijä: Fury Software
Julkaisija: Battlefront.com
Tulossa: PC, 2011
Pelaajia: 1-2
Pelin kotisivu: Strategic Command World War 1: The Great War 1914-1918
Jari Mikkonen
Lue myös
Armored Brigade -strategiapelin tekijä Domen haastattelussa
Cities in Motion – suomalaista joukkoliikennettä Transport Tycoonin hengessä
Final Fantaxy XIV:n tekijät Domen piinapenkissä
FragFX Shark – PlayStation-pelihiiren paluu
Joulun 2010 kivikovimmat lahjavinkit