Uusimmat

Halo 5: Guardians –moninpeliennakko (Xbox One)

31.12.2014 13:00 Kalle Laakso

Tekijä: 343 Industries
Julkaisija: Microsoft
Testattu: Xbox One
Tulossa: Xbox One, joulu 2015
Pelaajia: 1, 2-? (internetissä)
Pelin kotisivu: Halo 5
Testaaja: Kalle Laakso

Halo: Master Chief Collection -pelaajia on koeteltu enemmän ja vähemmän. Moninpeli on kyntänyt syvällä ja raapaissut ikuiset jäljen pelaajien sisuksiin. Pettyneiden perse on sen verran revennyt, että sieluun tuulee ja pettymyksen on vannottu olevan ikuista. Jotain valoa kuitenkin tunnelin päässä näkyy, ja loppujen lopuksi myös MCC:n ostajatkin ovat päässeet pelaamisen makuun.

343 Industries ei kuitenkaan jättänyt hommaa pelkästään Master Chief -remasterointien varaan. Kokoelman ostajille näet luvattiin, että he pääsevät vuoden lopussa mukaan tulevan Halo 5: Guardians –pelin moninpelin betatestiin. Lehdistö pääsi ottamaan betasta maistiaiset pari viikkoa ennen julkista ryntäystä.

Halo 5 on aika iso muutos entiseen. Välejä selvitetään neljä vastaan neljä -menetelmin. Betassa kaikki olivat Spartan-sotureita, joita pystyi muokkaamaan mieleisekseen kypärillä ja haarniskoilla.  Kentällä Spartaneille tulee vanhoja pelejä huomattavasti enemmän luonnetta, kun jantterit ilmoittavat saman puolen pelaajille automaattisesti esimerkiksi nähdyistä vihollisista tai juuri syntyneistä power-aseista. Pelin loputtua voittajat heittelevät myös läpyjä toisilleen ja patsastelevat ruudulla.

Ennakko koostui vuoden lopussa alkavan, kolme viikkoa kestävän julkisen betan ensimmäisestä viikosta. Kenttiä oli kaksi, ja pelimuotona Slayer. Toinen kentistä on uusi, pilvenpiirtäjään sijoittuva Empire. Kenttä on suhteellisen pienikokoinen ja pitää pelaajat varpaillaan. Arena-tyyliseen taisteluun se sopii hyvin, ja tarjolla on hyviä vihollisenkurittamispaikkoja ikkunoineen ja tasoineen.

Empiren power-ase on tarkkuuskivääri, jonka käyttö kentässä vaatii jo vähän taitoa, sillä aukeita alueita ei juuri ole. Empire on selkeästi suunniteltu Slayer-pelimuoto mielessä, eikä räimettä ja kuolemia puutu.

Toinen kenttä oli Truth, joka tunnetaan paremmin Halo-piireissä Midshippinä. Puolisymmetrisessä Covenantin Pious Inquisitor -aluksessa on väännetty monet pelit vuosien saatossa, ja se oli syystäkin yksi Halo 2:n suosituimpia areenoita. Truthia on muokattu toimimaan paremmin Halo 5:ssä, mutta siitä tunnistaa yhä vanhan kentän sielun rippeitä. Ja kyllähän se toimii edelleen tasavertaisesti muiden kanssa. Katossa killuu myös tutusti Covenant-miekka, jolla voi pistää vihollisia uuteen uskoon. Ei olisi ihme, jos Truthista tulee uudestaan yksi suosituimmista kentistä.

Lisää upeita pelivideoita eDomen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet.

Pelillisiä uudistuksia

Pelillisesti Halo 5 uudistuukin ihan tosissaan. Rytmiä on nopeutettu selvästi ja hahmot muun muassa juoksevat nopeammin. Suurimpana juttuna on kuitenkin mahdollisuus tähdätä, tai ainakin zoomata jok’ikisellä aseella. Pääasiassa jokainen ase näkyy tähdätessä ruudulla, niin kuin tähän asti monessa muussa FPS-pelissä on totuttu. Ainoana erona on MA5D-rynnäkkökivääri, jolla voi zoomata luotihajontaa pari pykälää tiiviimmäksi. Tarkkuuskiväärillä tähtääminen on aiemmista peleistä tutun ruututähtäyksen takana. Varsinaisia uusia aseita ei betassa tullut vastaan, mitä nyt vanhoja on hieman muuteltu, mutta niiden tasapaino tulee tarkemmin esille myöhemmin. Ehkä jo juuri alkaneen kolmen viikon betailun aikana.

Toinen iso muutos on aikaisemmin sanottu hahmojen liike. Jokaisella Spartanilla on selässään kaksi burstirakettia, joilla voi ottaa pienen pyrähdyksen horisontaalisiin suuntiin. Raketteja ei siis voi käyttää hyppyihin, mikä tuntuu toimivalta ratkaisulta. Ennakossa ei myöskään ollut minkäänlaisia erikoiskykyjä, toisin kuin vaikka Halo 4:ssä. Ukot pistettiin kentälle ja paremmuus ratkaistaan yksinkertaisesti ilman lisäkikkareita. Hyvä päätös!

Kokonaisuudessaan Halo 5: Guardians beta jätti hyvän maun. Peli menee oikeaan suuntaan ja uudistukset tuntuvat harkituilta. Peli myös pyörii tasaisen 60 sekunnin päivitysvauhtia ja näyttää aivan Halolta. Muutaman kerran bugimörökölli ilmoitti läsnäolostaan yhdistäessä peliin, jota ei koskaan löytynyt, mutta muuten koko paletti toimi ilman verkkoviiveitä tai pelistä tippumisia. Toistaiseksi kaikki siis hyvin, mutta suuremmat ongelmat saattaa tulla seuraavan kolmen viikon aikana, kun servereitä lähdetään rasittamaan isomman porukan kanssa.

Betan perusteella peli tuntuu olevan lähempänä Call of Duty -sarjaa, kuin vanhempia Halo-pelejä. Jokainen päättäköön itse onko se hyvä vai huono asia. Meikäläiseen Halo 5 kuitenkin kolahti juuri oikeilla uudistuksilla.

Lisää aiheesta

Halo (PC) 

Halo 2 (Xbox)

Halo 3 (360)

Halo 4 (Xbox 360) 

Halo: Reach (Xbox 360) 

Halo: Spartan Assault (PC, WP8, Xbox 360, Xbox One) 

Halo: The Master Chief Collection -yksinpeliarvostelu (Xbox One)