Uusimmat

Prince of Persia 3 – kun yksi prinssi ei riitä

04.07.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Persian prinssin kolmas seikkailu alkaa siitä, mihin toinen osa loppui. Prinssi ja tämän kumppani Kaileena palaavat Babyloniin prinssin kotikaupunkiin. Prinssin paluuta ei kuitenkaan juhlisteta Asterixissa nähtyjen gallialaiskestien tavoin, vaan kaupunkia hallitseva armeija onkin prinssin päänahan perässä.

Prinssi muutti ratkaisevasti historiankulkua ja myös tulevaisuutta tuhottuaan Sands of Timen. Samalla hän loi vaihtoehtoisen maailman ja itsestään pahan version, Dark Princen. Tämä ”pimeän puolen prinssi” haluaa Babylonin hallitsijaksi. Oikean prinssin isä erehtyy luulemaan poikaansa pahaksi prinssiksi ja usuttaa armeijansa tämän kimppuun. Siksi prinssillä on Babylonissa tukalat oltavat.

Numero kaksi tuntuu avainsanalta kolmannessa seikkailussa. Prinsseistä täytyy nyt puhua monikossa, sillä pelihahmoina on kaksi prinssiä – sekä ”normaali” että Dark Prince ovat pelattavia hahmoja. Kummallakin prinssillä on poikkeavat persoonallisuudet sekä taistelutyylit. Tämä voi tuoda tarinaan lisää syvyyttä, jos kummallakin hahmolla pelataan eri ulottuvuuksissa ja lopuksi prinssien tarinat nivoutuvat yhteen. Jää nähtäväksi, voiko hahmojen välillä vaihtaa lennossa vai pelataanko eri kentät eri prinsseillä.

Prince of Persia 2:n synkkä goottimainen ilme jakoi fanien mielipiteet – jotkut pitivät, Pelaajan toimitus ei. Nyt yritetään tyydyttää molempia koulukuntia tarjoamalla kahdenlaista visuaalista ilmettä. Sodan runtelema Babylon jatkaa siitä, mihin Warrior Within jäi, mutta tekijätiimin mukaan luvassa on myös perinteisempiä Persia-ympäristöjä, jotka noudattavat Sands of Timen tyyliä. Ympäristöjen luvataan olevan aiempaa laajempia sekä avoimempia. Kolmannen osan graafikoilla on kova tehtävä edessään, jos halutaan ylittää sarjan aiempien pelien asettamat rimat. Oheisten kuvien perusteellakin voi jo veikata, että tässä tullaan onnistumaan.

Babylon itsessään käsittää sekin kahdenlaisia ympäristöjä. Prinssi on elementissään liikkuessaan Babylonin yläilmoissa talojen katoilla. Siellä prinssiä on vaikea saada kiinni, ja hän on korkeuksissa taistellessaan etulyöntiasemassa. Babylonin katutaso onkin sitten ihan eri juttu. Kapeilla ja synkillä kaduilla partioiville sotilaille prinssi on kuin iso punainen vaate härälle, eikä prinssin ketteryys pääse samalla tavalla oikeuksiinsa kuin yläilmoissa.

Tappavampi prinssi

Prince of Persia 3:n tekijät taitavat työskennellä Splinter Cell -tiimin naapurissa. Se selittäisi Prince of Persian synkistyvän tyylin sekä päähahmon kasvavan ja tappavan liikearsenaalin, josta Splinter Cellin Sam Fisherkin olisi ylpeä.

Warrior Withinin taistelusysteemi oli melko toimiva ja prinssin eläväinen animaatio erityisen hienoa. Nyt aikaongelmien kanssa painiva sankari hallitsee – uusien erikoisvoimien lisäksi – useampia tappavia liikkeitä. Taistelusysteemin luvataan olevan aiempaa monipuolisempi ja enemmän pelaajan haluja palveleva. Niin sanotut häivetapot ovat aiempaa suuremmassa roolissa.

Ongelmanratkonta ja monimutkaisen arkkitehtuurin läpi navigoiminen akrobaattisilla loikilla ja seinäjuoksuilla rakentavat edelleen pelin selkärangan, mutta toiminnan osuutta kasvatetaan.

Eräs mukava ensimmäisessä pelissä nähty – tai oikeastaan kuultu – seikka tekee PoP3:ssa paluun. Prinssi mumisee ajatuksiaan pelin aikana ja kuollessaankin (ensimmäisen pelin ”No, no, no, that’s not how it happened” painui hyvin mieleen), ja tämä toivottavasti tekee hahmosta astetta persoonallisemman kuin Warrior Withinin yksiulotteinen kostaja. Toivottavasti myös nu metal -riffeistä luovutaan tai säveltäjää vaihdetaan uutta peliä ajatellen.

Ubisoftin kehitysryhmän muutokset kuulostavat kaikin puolin hyviltä, mutta nähtäväksi jää, kuinka paljon peliteknisiä uudistuksia ehditään tekemään alle vuoden kehitysajalla.

Thomas Puha

Haastattelussa Prince of Persia 3:n tuotantoryhmä

Sisältääkö PoP3 uusia, edellisen pelin dahakan kaltaisia mystisiä vihollisolentoja?
Panostamme vahvasti omaperäisiin vihollisiin, jotka sopivat Prince of Persian universumiin. Prinssi tulee nytkin taistelemaan valtavia pomohahmoja vastaan, mutta dahaka ei ole mukana.

Onko prinssi eri prinssi kuin sarjan ensimmäisessä pelissä?
Ei, PoP3:n prinssi on sama kuin Warrior Withinissä, sillä jatkamme siitä, mihin se peli loppui. Prinssi kuitenkin muuttuu pelin aikana. Hän oppii uusia kykyjä, ja seikkailun aikana luvassa on enemmän uusia ja erilaisia pelimekaniikkoja kuin tähän asti.

Onko luvassa paljonkin uusia erikoisvoimia?
Totta kai. Emme koskaan halua tarjota jatko-osissamme samoja asioita kuin aiemmissa sarjan peleissä. Prinssi on tällä kertaa takaa-ajettu ja ahdistettu hahmo, jonka kintereillä on kokonaisen kaupungin armeija. Hänen on opittava uusia taistelutapoja selvitäkseen vastaantulevista haasteista, ja uudet aikavoimat lukeutuvat näihin keinoihin.

Ketkä ovat tällä kertaa prinssin arkkivihollisia?
Emme voi paljastaa vielä paljoa, mutta uusia vihollisia tietenkin on. Yksi näistä on ns. ryhmävihollinen, jolle emme ole vielä ole antaneet omaa nimeä. Tämä vihollinen hyökkää vain ryhmässä ja pystyy seuraamaan prinssiä minne tahansa. Tällaisen vihollisen tekoälyn suunnitteleminen ja toteuttaminen on erittäin haastavaa, mutta uskomme, että pystymme tekemään siitä yhden parhaista vihollisista, joita olet videopelissä kohdannut.

Peli sijoittuu valtaosin Babyloniin. Voitteko hieman kertoa kenttien tekemisen luovasta prosessista?
Babylonin suunnittelu on meille melkoinen haaste. Aiemmat pelit sijoittuivat pitkälti isoihin huoneisiin, jotka puolestaan olivat isoissa palatseissa. Nyt halusimme luoda peliin uudenlaista tunnelmaa. Tavoitteenamme on se, että pelaajat tuntevat olevansa vanhassa, asutussa ja elävässä kaupungissa, jossa on vahva kontrasti pimeiden, ahdistavien katujen ja Babylonin rakennusten kattojen välillä.
Katoillakin on vaaransa, mutta haluamme, että pelaajalla on siellä turvallisempi olo kuin kaduilla.

Mitä pelimekaniikkaan tulee, kaupungit suunniteltiin kerroksittain.Kadut ja kujat ovat vaarallisia paikkoja prinssille. Ne kuuluvat armeijalle, jonka sotilaat partioivat ahkerasti näillä alueilla. Katot ovat puolestaan prinssin aluetta. Pelimekaniikka on ympäristöstä riippuen hyvin vaihtelevaa.

Prince of Persia -pelit ovat graafisesti mahtavia – pystyttekö vielä kerran yllättämään pelaajat nykykonsoleilla?
Kyllä, joskaan en voi kertoa yksityiskohtia. Testaamme paraikaa uusia ohjelmistoja ja kehitystyökaluja, joiden avulla uskomme voivamme toteuttaa muutamia ennennäkemättömiä graafisia tehosteita. Etenkin pintakuvioiden ja varjojen toteutuksessa uskon, että Prince of Persia 3 tulee näyttämään mahtavalta.

Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Pelaajia: 1
Tulossa: marraskuu, Xbox, PS2, GC, pc, DS, GBA