Uusimmat

FlatOutin kehityspäiväkirja: viime hetken säädöt

02.12.2004 00:00 Muropaketin toimitus

”Kaikki kehitysserverimme tehtävälistat ovat joko valmiita tai viittä vaille. FlatOut tulee ja vauhdilla!” Näin mietti Bugbearin Ilari Lehtinen pelin viimeistelyvaiheessa. Kotimaisen hittipelin kehityshistoriaa valottavan kehityspäiväkirjan viimeinen osa valaisee pelin viimeistelykauden tapahtumia ja antaa kiinnostuneille sisäpiirin näkymiä pelimaailman kulissien taakse.

Viimeistelyvaiheen aikana pelinteko oli täynnä erilaisten pikkuseikkojen tarkistelua. Valikkojen virittelyä, pelattavuuden hienosäätöä, bugijahtia ja muiden pikkuasioiden parissa puuhailua. Tämä oli kehitystyön viimeinen, helpolta vaikuttava, mutta elintärkeä vaihe – ja itse asiassa ehkä myös sen tärkein osuus.

Samalla ratasuunnittelijat hienosäätivät ratoja ja tekivät niihin visuaalisia muutoksia. Samalla he korjaavat ilmassa leijuvien aidanseipäiden kaltaisia pikkuvikoja. Kyse on vain tuumista, eikä kukaan edes huomaisi niitä, ellei niitä osattaisi etsiä. Autot olivat jo valmiit, eikä niihin tullut loppuvaiheessa suurempia muutoksia. Koodikin oli viimeistä silausta vaille valmis. Peliä kuitenkin säädettiin ja viriteltiin viime hetkeen saakka. Kuten arvata saattaa, projektin loppuvaiheessa jokainen teki työnimikkeestään huolimatta mitä suinkin ikinä pystyi. Tiimillä oli pakottava halu saada FlatOut valmiiksi sellaisessa kunnossa, että se on pelialustasta huolimatta riemukasta pelattavaa.

Voisi kuvitella, että lähemmäs kahden vuoden jälkeen tekijät olisivat jo saaneet peliä yliannostuksen verran, mutta itse asiassa nautimme yhä sen pelaamisesta. Aina silloin tällöin kokoushuoneesta kuului huutoa ja taputuksia, kun joku innostuu kurittamaan räsynukkea kunnolla stunttimoodissa. Aina uudestaan ja uudestaan. Ei ole suurikaan ihme, että muut rakennuksemme toimistot suhtautuvat meihin hieman epäluuloisesti. Voisi sanoa, että olemme talon niin sanottu ”dynaaminen yritys”.

Kehitystyöhömme mahtui myös vaiheita, jolloin jokaisen meistä on tehnyt mieli paiskata monitorimme ja työtoverimme ikkunasta pihalle, mutta se on vain osa luomisprosessia. Sitä sattuu kaikissa pelitaloissa. Ihan oikeasti, kysykää vaikka briteiltä. He ovat kuuluisia sellaisista asioista. Pienistä töyssyistä huolimatta valtaosa ajastamme on mennyt mukavasti.

FlatOutin kehityksestä kertova päiväkirja loppuu tähän. Kiitos Ilari.

www.flatoutgame.com