Uusimmat

Haastattelussa Mizuho Yoshida – MGS3:n Snaken liikenäyttelijä

15.04.2005 00:00 Muropaketin toimitus

Mizuho Yoshida on ollut kolmen Metal Gear Solid -pelin liikenäyttelijä. Solid Snaken / Snaken elehdintä ja liikkeet on mallinnettu Yoshidan vartaloliikehdinnästä motion capture -järjestelmällä Metal Gear Solid 2:ssa, MGS2: Twin Snakesissa sekä MGS3: Snake Eaterissä eDome jututtaa herraa.

Kuinka päädyit näyttelijäksi?
– Aloitin näyttelemisen esittämällä sankarihahmoja erilaisissa tapahtumissa tavarataloissa. Tein parhaani, vaikka useimmiten jouduinkin näyttelemään naamio päälläni, jolloin kasvonilmeitäni ei voinut nähdä. Todellisen tilaisuuden sain, kun esiinnyin Keita Amamiyan Mirai Ninjassa. Suurin osa sen tekijätiimistä oli työskennellyt myös Eiji Tsuburayan (muun muassa Ultraman) kanssa, joten amatöörinä olin hyvin hermostunut. Heidän kanssaan työskentely oli kuitenkin hienoa, ja opin heiltä ammattilaisuuden hengen, minkä ansiosta voi edelleenkin tehdä sitä mitä teen.

Oletko itse pelannut Metal Gear Solid -pelejä?
– En ole kovinkaan hyvä pelaaja, jään aina jumiin heti alussa… Tiedän, että se on hiiviskelypeli, mutta jotenkin päädyn aina ampumaan kaikkea mikä näkyy. Minulta loppuu aina ammukset kesken, ja olen todella huono pelin lähitaistelussa. Olen yrittänyt monta kertaa, joten tiedän sen! Uudessa pelissä on kuitenkin uusia juttuja, joita odotan pääseväni testaamaan.

Mitkä ovat näitä uusia juttuja?
– Ruoan metsästäminen. Se vaikuttaa todella hauskalta. Olen kuullut siitä paljon herra Kojimalta, ja kuin näin itse miten se toimii, olin todella innoissani. Tulen luultavasti kävelemään pelissä paljon ympäriinsä, ja innostun joka kerta, kun huomaan käärmeen tai sammakon.

Mitkä olivat vaikutelmasi, kun olit ensimmäisen kerran lukenut MGS3:n käsikirjoituksen?
– Tiesin, että minua tultaisiin heittelemään paljon. Aikaisemmissa MGS-peleissä, joissa olen ollut mukana, esittämäni hahmo oli aina taitava ja varovainen. Tällä kertaa minua heiteltiin ympäriinsä kuin roskaa!

Mitä pidät roolistasi Snakena?
– Hän ei puhu paljoa. Yritin olla todella cool näyttelemisessäni, kun Snake vain seisoo, istuu tai katsoo jotain. MGS3:n Snake on myös tavallaan enemmän alkuperäinen kuin aikaisemmissa peleissä, joten yritin aina miettiä, miten hän voisi tai miten hänen pitäisi erota aikaisemmista esittämistäni Snakeista.

Kuinka liikkeenmallinnus peliä varten eroaa elokuvassa näyttelemisestä?
– Elokuvissa ei tarvitse pahemmin välittää siitä, mitä kamera ei kuvaa. Elokuvissa käytetään materiaalia, joka jää kuvaan. Liikkeenmallinnuksessa et koskaan tiedä, mikä kamera sinua milloinkin kuvaa. On pidettävä mielessä, että kamerat kuvaavat sinua koko ajan kaikista mahdollisista kulmista.

MGS3:n kuvanmallinnussessiot kestivät kuusi kuukautta. Oliko niissä jotain tiettyjä kovia tai hauskoja tilanteita?
– Kovinta oli kunnon ylläpito. Loukkasin itseni useissa dynaamisissa toimintakohtauksissa, mutta paransin itseni tahdonvoimalla! En koskaan loukkaantunut vakavasti, mutta muun muassa jalkani murjottiin useasti lähitaistelukohtauksissa, ja sain niissä myös sisäistä verenvuotoa peukaloihini. Lähitaistelun tekeminen oli kuitenkin hauskaa, ja opin paljon uusia liikkeitä. En kuitenkaan usko, että niistä on minulle mitään hyötyä oikeassa elämässä. [nauraa]
– Hauskinta oli kuitenkin näytellä toisten näyttelijöiden kanssa, jotka kuuluvat samaan näytelmäryhmään kuin minä. Opin paljon herra Kanazawalta, joka näytteli nuorta Revolver Ocelotia. Hän todella innostui hahmon näyttelemisestä.
– Nuori Ocelot on erittäin persoonallinen hahmo, ja luulen, että fanit haluavat nähdä häntä jopa enemmän kuin Snakea, joka on jo vakiintunut hahmo.

Snakena pääsit samoihin kohtauksiin lähes kaikkien muiden hahmojen kanssa. Kenen kanssa oli hauskinta näytellä?
– Kaikkien kanssa oli hauska näytellä, mutta hauskinta oli näytellä eversti Sokolovia näyttelevän herra Kubon kanssa. Kun teimme koekuvauksia, toivoin, että hänet valittaisiin. Sokolov on vaikeasti hahmotettava hahmo, mutta Kubon ansiosta Sokolovista tuli hyvin kiinnostava hahmo.

Kuinka romanttiset kohtaukset sujuivat?
– Koko kuvausten ajan mielessäni oli koko ajan, että myös rakkauskohtaus pitää tehdä. Se aiheutti kovasti painetta, ja valmistelin kohtausta paljon mielessäni, mutta kun sen tekemisen hetki lopulta tuli, minä vain tein sen. Rakkauskohtauksen tekeminen oli suurin haasteeni. Kun kuvaus oli ohi, EVAa näyttelevä Daikoku-san sanoi, että en ollut kovinkaan hellä. [nauraa]