Rainbow Six: Siege –ensikosketus: Yksin kotona (viidestään ja panttivangin kanssa)

17.04.2015 12:00 | Miikka Lehtonen

Rainbow Six on vuosien varrella ollut jos jonkinlaisia juttuja. Realistinen yksikkötason taktiikkapeli. Hilpeä nettiräiskintä. Ylämäkeä, alamäkeä, kaikkea vuoron perään. Mutta se mitä se ei ole ollut, on maailman ensimmäinen Yksin kotona –simulaattori. Ennen kuin nyt.

Kyllä, Ubisoftin Rainbow Six tulee taas ja nyt hieman erilaisena kuin aikaisemmin. Vastakkain ovat yhä terot ja anterot, mutta aika moni muu asia on muuttunut.

Rainbow Six: Siege on peli, josta ei olla kauheasti ennen tätä kuultu. E3-messuilla sitä esiteltiin suljettujen ovien takana lehdistölle. Viime viikolla pieni ja valikoitu porukka pääsi testailemaan pelin alfa-versiota. Mekin olimme mukana. Tulokset yllättivät.

Yksin Counter-Strikessä

Rainbow Six: Siege on kuin yhdistelmä Counter-Strikeä ja Yksin kotona –elokuvaa, ainakin demon perusteella. Alfa-versiossa kaksi viiden miehen tiimiä kisasi panttivangin kohtalosta taktisiin asusteihin sonnustautuneina ja raskain rynnäkköasein varustettuina. Tuttua kamaa toistaiseksi, siis.

Heitetään mukaan vielä pari kourallista hahmoluokkia omine varustuksineen, matsien aikana kerättäviä kokemuspisteitä ja sitä myötä avattavia uusia varusteita ja kyllä… Näyttäisi siltä, että meillä on käsissämme taktinen nettiräiskintä vuosimallia 2012-2015.

Jos Rainbow Six: Siegen eväät loppuisivat tähän, ei pelistä paljon kannattaisikaan puhua, sillä se todennäköisesti hukkuisi miljoonan samanlaisen pelin massan alle tai jäisi suoraan genreä kuninkaan lailla hallitsevan Counter-Striken jalkoihin. Mutta on sillä omaakin annettavaa.

Kuten nimikin antaa ymmärtää, Rainbow Sixissä tämä annettava liittyy piiritystoimintaan. Kaksieräisissä matseissa kumpikin tiimi pääsee vuoron perään puolustamaan ja hyökkäämään. Testiversiossa taistelukenttänä oli lähiön omakotitalo, lopullisessa versiossa karttoja – ja pelitiloja – on taatusti enemmänkin.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Siegessä matsit eivät ala suoralla toiminnalla, vaan kullekin tiimille yksilöllisellä valmistautumisella. Hyökkääjät ja puolustajat valitsevat ensin tahollaan, mitä reittiä kohdealueelle tullaan ja mihin panttivanki jemmataan. Sitten alkaa se valmistautuminen. Puolustajilla on käytössään erilaisia linnoitustyökaluja, kuten hidastavaa piikkilankaa, barrikadeja oviin ja ikkunoihin sekä seiniin vahvisterakenteita.

Lyhyen tuunailujakson aikana puolustajat kylvävät ennakkoon valittuja puolustusesineitään pitkin rakennusta, pystyttävät sinne suoja-asemia ja muutenkin varautuvat rynnäkköön. Samaan aikaan hyökkääjät ajelevat radio-ohjatuilla autoilla pitkin karttaa yrittäen scouttailla reittejä rakennukseen ja arvailla, mitä kaikkea ne puolustajat siellä tekevätkään.

Kun aika loppuu, kaikilla on toivottavasti jonkinlainen suunnitelma, sillä sitten on aika vetää liikkuvat taakse ja pistää rokaten.

Epistä, jätkä tuli seinän läpi!

Siege on pelattavuudeltaan aika tyypillinen moderni tiimi-FPS. Aseita on iso liuta, hahmot kuolevat aika helposti, seinien läpi voi ammuskella ja niin edelleen. Mutta muutakin voi tehdä. Hyökkääjillä kun on käytössään kiipeilyvarusteita, joilla voi kiivetä talon seiniä ylös ikkunarynnäkkö varten (tai päästäkseen tetsailemaan katolle), sekä seiniin kiinnitettäviä räjähdepanoksia, joilla voi halutessaan tehdä itselleen uusia oviaukkoja (ja räjäyttää seinän takana kytiksellä istuvan teron ykkösellä helvettiin).

Kaikki tämä on paperilla tosi siistiä ja jos vastakkain on kaksi mikrofonein, normaalein älyin ja yhteistyöhaluin varustutunutta tiimiä, pelaaminen on varmasti tosi siistiä. Testiversiossa se oli sitä satunnaisesti, kun elämän RNG heitti kympin ja peliin osui tiimi, joka pelasi yhteen, käytti räjäytyspanoksia suunnitellulla tavalla ja niin edelleen. Kun ei, puolet tiimistä juoksee paskarinkiä seinällä muiden yrittäessä räjäytellä puita ja räiskien mihin sattuu. Normaalia nettiräiskintämenoa, siis, mutta myös vähän sellaista, mikä vesittää ikävästi peliä.

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Testiversion aikana pohdin myös sitä, että mitenköhän pelaajakunta mahtaa lopullisessa versiossa hyödyntää kaikkea vapauttaan. Luovilla tavoilla, vai onnistutaanko pikavauhtia kehittämään ne parhaat vakiostrategiat kaikkiin kenttiin ja sen jälkeen niitä sitten pelataan meemien tavoin leviävien yhteisten nuottien mukaan kerrasta toiseen?

Aika näyttää, miten käy. Testiversion perusteella on mahdoton sanoa mitään lopullista, sillä se oli monelta osin raakile ja sisältöäkin oli vain murto-osa tulevasta. Sanotaan näin väliaikatietona, että Rainbow Six: Siegessä on ideaa ja ideoita, hyviä molemmilla tahoilla. Mutta jää nähtäväksi, miten niistä lopulta otetaan hyötyä irti ja miten pitkälle ne kantavat.

 

Rainbow Six Siege

Tekijä:  Ubisoft Montreal

Julkaisija: Ubisoft

Testattu: PC

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One – 2015

Pelin kotisivu: http://rainbow6.ubi.com/siege/

Miikka Lehtonen

 

 

Rainbow Six oli samalla menestyneen teknotrillereillään paksua tiliä tehneet Tom Clancyn perustaman Red Storm Entertainment -pelitalon ensimmäinen varsinainen megahitti. Red Storm oli tehnyt useita korkealle tähtääviä strategiapelejä, joilla pelattiin niin suurvaltapolitiikalla kuin kybersodan salaisissa maailmoissa. Mutta väkevää Clancy-henkeä puhkuva Rainbow Six oli lopulta se peli, joka nousi suuremmankin pelaajayleisön suosioon.

Wiikon wanha: Tom Clancy’s Rainbow Six 

 

 

Lisää aiheesta

Rainbow Six 3: Raven Shield (PC) 

Rainbow Six -pelisarjan nousu ja tuho yhdessä artikkelissa 

Tom Clancy’s Rainbow Six 3: Black Arrow (Xbox) 

Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 (PC, PS3, 360) 

Tom Clancy’s Rainbow Six 3 (Xbox) 

 

Keskustelu

Hmmmh… en ole pelannut tätä, mutta satunnaisgeneroidut rakennukset vois olla kova. Tai muuten vaan tyyliin 50 erilaista layouttia samasta talosta niin, että ei voi vaan mennä sillä vakiostrategialla kun tulee tietty kenttä.

Pääsin itsekkin kokeilemaan alphaa ja peli jätti hyvän jälkimaun sekä-janon betaa kohtaan. Pieniä suunnittelu kömmähdyksiä tuli siellä täällä vastaa. Esimerkiksi YHDESSÄKÄÄN matsissani panttivankia ei saatu pelastettua. Miten tämä pelimuoto muka eroaa tavallisesta TDM? Ainoana erona on, että roistot ovat linnottautuneet yhteen huoneeseen.

Tästä päästäänkin toiseen ongelmaan. Puolustajilla on aivan liian suuri etulyöntiasema. Kartan tuntijat tietävät täsmälleen mihin kannattaa linnottautua. Esimerkiksi omakotitalo-kentän makuuhuoneeseen oli mahdotonta iskeä. Osa ikkunoista oli tuhoutumattomia sekä seinään pystyi poraamaan pieniä reikiä, joista sitten hitmarketien avulla tiputeltiin vihollisia. Ongelmana on myös, ettei talon ulkopuolelta pysty murtautumaan seinän läpi tai katolta, sillä nämä eivät tuhoudu.

Peli myös kaipaisi jonkinsortin ovia. Tällöin kentät eivät olisi niin läpikuultavia ja tästä saataisiin esimerkiksi uudenlaista sisäänmurtautumis taktiikoita käyttöön.

Rainbow six: siegissä on helvetisti ideaa, mutta pienet suunnittelumokat estävät sen täydellisen nauttimisen. Hitmarketit helvettiin, vielä lisää taktiikkaa peliin ja erien pituuksia pidemmiksi, niin käsissämme on vuoden 2015 paras taktinen nettiräsikintä!

Muropaketin uusimmat