Uusimmat

Rainbow Six Siege: tuhon ja yhden elämän enkelit

30.10.2015 20:00 Jukka O. Kauppinen

Rainbow Six -pelisarjalla on pitkät, kunniakkaat perinteet. Siksi onkin hienoa nähdä, että Siege palaa paljon aidommin niiden juuria kohden kuin yksikään Ärrä Kuus viimeisen vuosikymmenen aikaan. Eikä hei yhtään haittaa sekään, että Siegen pääsuunnittelija on hänkin sen ihan alkuperäisen Rainbow Kutosen fani.

Rainbow Six. Rainbow Six 3. Rainbow Six Vegas. Ja ne monet muutkin Rainbow Sixit noiden välissä ja jälkeen. Useimmat ihan hyviä pelejä mutta sori, yksikään ei niin kova ja päätäräjäyttävä mullistus kuin ensimmäinen Rainbow Six. Taktinen, lähes strateginen räiskintäpeli oli Tom Clancyn perustaman Red Storm Entertainment -studion käsialaa ja firman suurin hitti ikinä. Teknotrilleristikirjailijan pelidudejen käsissä syntyi niin huikea peli, että se johti lopulta koko firman tuhoon. Tai siis katoamiseen, sillä Ubisoft osti Red Stormin ja teki siitä Rainbow-tehtaan. Mutta nämä sateenkaaret pursusivat aseita ja Tom Clancyn nimeä.

Vaan nyt asiaan.

Siege on tiimipohjainen taktinen räiskintäpeli, joka panostaa lähituntuman taisteluihin erikoisjoukkojen välillä. Vastakkain ei ole niinkään perintiesiä erikoisjoukkoja ja terroristeja, vaan ihan vain erikoisjoukkoja, joilla nyt vain sattuu olemaan vastakkaisia tavoitteita. Toisilla nyt vain on käsissään pommi, joka olisi kiva räjäyttää. Tai panttivankeja, joille olisi kiva tehdä myöhemmin juttuja. Ja toinen tiimi on tuhma ja haluaa estää pum pumin tai huvittelun.

Sotahan siinä syttyy. Onneksi ei isoa. Vain ihan pikkusota, taktinen kahakka.

Rainbowin tekijät tiivistävät pelinsä kolmeen ydinpilariin:

 

  1. Tuhoon
  2. Operaattoreihin
  3. Yhteen elämään

 

Team deathmatchia pomminpurun merkeissä.

 

Tuho

Siegen mielenkiintoinen, hieno ominaisuus on ympäristön tuhoutuminen. Aivan kaikkea ei voi pistää pirstaleeksi, mutta hyvin monet paikat voi. Niinpä sen sijaan, että pelaajat olisivat rajoittuneet kentänrakentajien perinteiseen visioon ja talojen huoneisiin, käytäviin ja oviin, operaattorit voivat luoda myös omia kulku- ja näköreittejään seinien ja jopa lattioiden läpi.

rainbow_six_siege_art_02

Tämä tuo peliin huimaa uutta syvyyttä ja mahdollisuuksia. Epäiletkö, että naapurihuoneessa odottaa väijytys? Ehkäpä ei kannata yrittää murtaa ovea, vaan tehdä jotain muuta. Vaikka ampua muutama lippaallinen oven tai seinän läpi. Jospa kiertäisin naapurihuoneeseen ja annan kuulien lentää seinän läpi naapurihuoneeseen. Ehkä jokin osuu – ja ainakin siinä samalla seinärakenne pirstoutuu ja siihen aukeaa reikiä, joista näkee läpi. Tai jos vaikka pistäisin seinään räjähteen, jolla jysäytän siihen kunnon aukon. Räjähdys saattaa hyvällä onnella tappaa tai tainnuttaa väijyviä vihollisia – ja ainakin se herättää heissä hämmennystä. Tai huomiota. Ehkä huomio kiinnittyykin väärään suuntaan, kun samaan aikaan kaveri jysäyttääkin reiän myös toiseen seinään ja porukka rynnistääkin sisään sitä kautta.

Ja jos vähän pehmotuttaa, niin saattaisihan sitä pamauttaa seinää paskamaisella onteloammuksella, joka räjähtääkin seinän toisella puolella ja kylvää huoneeseen shrapnellia ja pikkuräjähteitä.

Tämä räjäyttely ja kulkureittien avaaminen on pirun siisti ja toimiva juttu. Kerrattakoon: ihan joka paikkaa ei pysty pistämään reikäiseksi ja päreiksi, mutta suurimman osan silti.

Tätä toki puolustajat haluavat hidastaa tai estää. Oviaukkoihin voi lyödä esteitä, ikkunoita tukkia ja paskamaisimmillaan vielä miinoittaa aukkoja. Kyllä siinä naurattaa, kun höökijät tönivät blokatun oviaukon esteen nurin ja kompastuvatkin ansalankaan: Boom, baby!

Mikä velmuinta, tätä kissa ryntää sisään ja räjäyttelee vs. hiiri tukkii reikiä ja ansoittaa niitä -leikkiä voidaan pelata myös matsin aikana, eikä vain valmisteluvaiheessa. Mutta kannattaa toki kysyä itseltään, että kannattaako lämiä lautoja oviaukkoon jos höökijät ovat jo tulossa. Kannattaako, uskaltaako?

Tuho. Kyllä, kiitos! Tämä toimii, tätä lisää. Tuho on siistiä, tuho tuo peliin viriiliä meininkiä ja aivan uutta, omannäköistään otetta.

 

Linnoittautumista tekoälyä vastaan.

 

Operaattorit

 

 

Rainbow Sixissä ei ole pelaajia. On vain operaattoreita.

Termi operaattori, operator, tulee tosimaailman erikoisjoukkojen sanastosta. Heiltä on peliin lainattu paljon muutakin. Tietoa, faktoja, aseita, taktiikoita, neuvoja, ympäristöjä ja skenaarioita.

Operaattoreita on monenlaisia, sekä hyökkääjillä että puolustajilla. Käytännössä erot meinaavat erilaisia varusteita. Hyökkääjillä on yhdenlaisia kapineita, puolustajilla toisenlaisia. On tuliaseita ja käsiaseita, semmoista vakiokamaa. Mutta sitten mennään jännemmälle linjalle. Hahmojen ”luokitus” näet määräytyy näiden raskaamman kaluston mukaan. On kärkimiehiä, tukijoita, tulimiekkosia ja muita. Kärkeen voi pistää vaikka kaverin, jolla on pirunmoinen luodinkestävä kilpi. Sen kera kelpaa edetä kohti tultakin. Harmi vain, että eihän kilpimies pysty mitään isoja aseita käyttämään, joten hän joutuu sohimaan suojansa takaa pelkällä pistoolilla.

 

Operaattorit.

 

Joillakin on seinien ja kattojen läpi tiensä räjäyttäviä ovikelloja. Jollakin skanneri, jolla voi haistella elektroniset ansat ja miinat. Ja niin edelleen, aseita on jos jonkinlaisia. Onpa jollakulla myös stimulantteja, joilla voi herättää turpiinsa ottaneen kaverin. Ja puolustajat? Onhan heilläkin vaikka mitä. Savukranaatteja, myrkkykaasua, pikapikaa rakennettavia esteitä, piikkilanka-keräsotkuja, miinoja ja ansoja, kaikkea.

Ja näin sitten kaksi operaattoriryhmää astelee vastakkain. Kummalla on kovemmat kundit, taitavammat taktiikat, ovelempi osaaminen ja kudimpi sihti?

rainbow_six_siege_art_01

Yksi elämä

Yksi elämä tarkoittaa… Yhtä elämää. Siegessä ei ole Jeesus-henkiinheräämisiä, paitsi jos jollakulla on stimpack taskussa. Ei punaisenristin hiparipaketteja nurkissa lojumassa.

Meininki on raakaa, otettu dama on otettua damaa, sirpale poskessa sattuu ja kuula silmien välissä on game over tältä erää, tervetuloa katsojaksi jännäämään lopputiimin pärjäämistä.

Yksi elämä. Se on siistiä!

Räiske tuleekin olemaan mielenkiintoista, jahka pääsemme sekä nettisotimaan kunnolla että lanittamaan. Ja lanittaminen, se vasta onkin hyvä homma. Siege näet marssii väitteiden mukaisesti nykymuotisuuntauksia vastaan niin, että peli tukee täysillä kunnon lanisotaa. Nettiyhteyttä ei tarvita, vaan lähiverkossa pitäisi pystyä sotimaan ihan rajoituksitta.

Rajoituksitta siinäkin mielessä, että lanipelaajille avataan kaikki soturit, aseet, varusteet sun muut. Eli tee semmoinen sota kuin vain haluat. Tosin mitään hahmoprogressiota ei silloin tapahdu, mutta ei väliä.

Kalle Lounela kirjoitteli aikaisemmin omassa ennakossaan, että Siegessä vaikuttaisi olevan kaikki ainekset täydelliseen lanipeliin.

”Näillä näkymin Ubisoftilla on eväät täydelliseen lanipeliin. Valvojaisissa kaikki näkevät toisensa, joka tuo omanlaisensa jännitteen joukkueiden vastakkainasetteluun, jollaista netin yli on vaikea saavuttaa. Kasvottomien nettityyppien kanssa tarina on täysin toinen: toimiva matchmaking tuntemattomien kanssa tulee vaatimaan sen tason taikuutta, että voimme vain uhrata näppäimistöjä Pelijumalalle ja toivoa ihmettä. Sooloilevat tiimiläiset tarkoittaa lähes poikkeuksetta juosten kustua ottelua.”

Ja allekirjoitan tämän täysin. Ja totean, että toiveet tuntuisivat toteutuvan.

rainbow_six_siege_art_07

Silläkin muotoa, että Siege on tähän mennessä parantunut joka versiossaan. Miikka Lehtonen kirjoitti aiemmin näin:

”Rainbow Six: Siegessä on ideaa ja ideoita, hyviä molemmilla tahoilla. Mutta jää nähtäväksi, miten niistä lopulta otetaan hyötyä irti ja miten pitkälle ne kantavat.”

Tähän mennessä näyttää, että on otettu irti ja tuntuisivat kantavankin. Kollegoiden kanssa jutellessa väki on ollut koko ajan positiivisempi ja luottavaisempi Siegeen, ja vaikka peli varmasti köhiikin julkaisussa, niin tästä tulee varmasti saakelin hyvä peli.

rainbow_six_siege_art_03

Tosin, Miikan toinen ennustus tietenkin pelottaa:

”Mitenköhän pelaajakunta mahtaa lopullisessa versiossa hyödyntää kaikkea vapauttaan. Luovilla tavoilla, vai onnistutaanko pikavauhtia kehittämään ne parhaat vakiostrategiat kaikkiin kenttiin ja sen jälkeen niitä sitten pelataan meemien tavoin leviävien yhteisten nuottien mukaan kerrasta toiseen?”

Nettipeliä kun pelataan, niin ainahan se perseily onnistuu. Tuurilla saa kivat pelikaverit, joiden kanssa on kiva vääntää, mutta kyllä minä odotan eniten seuraavia laneja.

Sillä se mitä minulla on ollut ilo tätä pelata lanissa, se on ollut pirun hauskaa ja kiinnostavaa. Ja sopivalla tavalla taktista ja realistista, eikä niinkään älytöntä ADHD-refleksihippaa.

rainbow_six_siege_art_05

rainbow_six_siege_art_06

Hollywood-meiningillä

Julkaisussa Ubisoft lupaa peliin yksinpelitreenitehtäviä sekä yhteensä tehtävän mittaisen tarinallisen yksinpelin, joissa soditaan Hollywood-tähtönen Angela Bassettin komennuksessa. Bassett näyttelee pelissä Rainbow-ryhmän komentajaa Sixiä.

Tiimi lupaa myös, että Siegestä pidetään hyvää huolta jatkossakin. Tarkoitus on tehdä Siegestä pitkäikäinen nettisotapeli, jonka tasapainotuksia ja toimivuutta viilataan ydinmekaniikankin osalta vielä pitkään.

”Tämä on meille pitkän tähtäimen panostus”, Ubi ynnää.

”Teemme peliin myös paljon uutta, ilmaista sisältöä, uusia karttoja ja kaikenlaista. Haluamme varmistaa, että yhteisö pysyy yhtenäisenä ja aktiivisena.”

 

 

Viisi vihjettä:

  1. Puhu paljon, välitä tietoa, käytä droneja ja valvontakameroita. Etsi viholliset, selvitä reitit, tuhoa vastustajan tiedustelulaitteet. Koordinoikaa toimenne!
  2. Opettele tuhon voima. Räjäytä oikotiet seiniin ja lattioihin, etsi rakennusten heikot kohdat ja tee niin uusia kulkuväyliä kuin yllättäviä tulivyödykkeitä.
  3. Päätä roolisi – mitä teet? Kustomoi hahmosi, ole tehokas siinä missä hahmosi on parhaimmillaan.
  4. Hallitse taistelun kulkua – puolustajana linnoita kulkureittejä ja koeta pakottaa viholliset väylille, joilla voit pysäyttää nämä. Suojaa itsesi ja varmista, että sinulla on avoin pakoreitti.
  5. Hallitse aikaa! Hidasta hyökkääjiä ja koeta pakottaa vastustaja liikkeelle niin, että voit yllättää nämä.

 

rainbow_six_siege_art_08

 

Tom Clancy’s Rainbow Six Siege julkaistaan Windowsille, Xbox Onelle ja Playstation neljälle 1.12.2015.

 

Rainbow Six Siege

Tekijä:  Ubisoft Montreal

Julkaisija: Ubisoft

Testattu: PC

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One – 1.12.2015

Pelin kotisivu: http://rainbow6.ubi.com/siege/

Jukka O. Kauppinen

 

Sotaa kahden ihmistiimin välillä.

Pomminpurkajien peruspäivä.

 

Lisää aiheesta

Rainbow Six 3: Athena Sword (PC)

Rainbow Six 3: Raven Shield (PC)

Rainbow Six Vegas (PC, PS3, Xbox 360)

Rainbow Six: Lockdown (GC, PS2, Xbox)

Tom Clancy’s Rainbow Six 3 (Xbox)

Tom Clancy’s Rainbow Six Vegas 2 (PC, PS3, 360)

 

rainbow_six_siege_art_04