UUSIMMAT

Suomalaisen pelialan suuri vuosi

21.06.2007 12:46 | Jukka O. Kauppinen

Helsingin Sanomatkin on innostunut hehkuttamaan suomalaisen pelialan hyvää kyytiä. Tosin Hesari väittää, että Bugbearin FlatOut Ultimate Carnage (Xbox 360) ja Housemarquen Super Stardust HD (PS3) olisi jo julkaistu. Todellisuudessahan pelit saapuvat vasta loppukuusta. Hyvin silti menee ja lisää on luvassa jo tämän vuoden kuluessa.

Kerroimme eDomessa taannoin Recoil Gamesin tulevasta pelistä, jonka nimi ja rahoittajakin on nyt paljastettu. Yhdysvaltalainen pelitalo 3D Realms, joka muuten rahoitti aikoinaan myös Max Payne –pelin kehityksen, on Recoilin aiemmin salassa pidetty tukija. Ja hienoa näin – 3D Realms ei tunnetusti hätäile pelien teossa, vaan hioo tuotteitaan kunnes ne ovat valmiit. 3D Realmsin saaminen mukaan toisenkin suomalaisen startup-studion kärryihin oli häikäisevä saavutus, josta kannattaa kiittää Recoilin perustajan Samuli Syvähuokon suhteita ja puhetaitoja. Ja varmasti myös hyvää pelidesignia.

Muutenkin suomalaisten pelitalojen kyyti on parhaillaan harvinaisen kovaa. Housemarque vääntää pelejä PS3:lle ja Xbox 360:lle. Bugbear sai huikaisevan julkaisusopimuksen Segan kanssa Sega Rallyn tekemisestä PSP:lle. Remedy ahkeroi Microsoftin rahoittamana.

Ja kovaa kyytiä mennään muuallakin. Muun muassa Pathway to Glory –peleistä tunnettu Red Lynx tekee Nintendo DS:lle ja Sony PSP:lle Warhammer 40.000 strategiaa. Oulussa yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksen projekteista on kasvanut pelitalojen toimintaa tukeva Ludocraft Oy –yritys. Samoin oululainen Farmind-studio ehti jo tehdä ensimmäisen suomalaisen PSP-pelin ja jatkaa pelikehitystä muillakin käsikonsolialustoilla.

Housemarquen ja Bugbearin uutuuksien jälkeen seuraava maailmalle matkaava suomalainen videopelihän on Frozenbyten Shadowgrounds Survivor, joka ilmestyy pc:lle syksyllä.

Eli hienosti menee. Helsingin Sanomien mukaan suomalaisen pelialan meininkiin on havahduttu laajemminkin, sillä opetusministeriö on nostanut pelit suomalaisen kulttuurin päävientituotteiksi elokuvien ja musiikin rinnalle.

Lehti kertoo, että opetusministeriön Kimmo Aulakkeen mukaan pelien ”liikevaihto ja varsinkin odotettu kasvu ovat suurempia kuin elokuva- ja musiikkialalla.”

Eli tähän voi huutaa ”jes!” ja riemuita loistavasta suomalaisesta pelivuodesta 2007. Ei olisi silloin kauan sitten, Stavros Fasoulaksen ja Jukka Tapanimäen ensimmäisiä maailmanmarkkinoille julkaistuja suomipelejä pelatessa, uskonut miten homma voi kasvaa ja kehittyä.

Lue lisää eDomesta

SEGA Rally PSP:lle suomalaisvoimin

FlatOut Ultimate Carnage –haastattelu – FlatOut vääntää ruuvit kaakkoon (osa 1/2)

FlatOut Ultimate Carnage –haastattelu – craptastista meininkiä (osa 2/2)

Katso FlatOut Ultimate Carnagen teaser-video eDomessa

Uusi suomalainen pelistudio Ouluun

Farmind julkisti ensimmäisen suomalaisen PSP-pelin

Lisää suomipelejä maailmalle: Frozenbyteltä Shadowgrounds Survivor

Frozenbyte – uusi suomalainen pelitalo parrasvaloihin (osa 1)

Frozenbyte – uusi suomalainen pelitalo parrasvaloihin (osa 2)

Housemarque tekee ensimmäisen suomalaisen PS3-pelin – Super Stardust HD

Housemarque ja Super Stardust HD haastattelussa (osa 2)

Oulun yliopiston pelitutkimus pokkasi palkinnon, pelitutkimusyksiköstä kasvoi osakeyhtiö

Suomalaiset pelialan veteraanit perustivat uuden kehitysstudion – Recoil Games tähtää maailmanmarkkinoille

Lisätietoja Recoil Gamesin Cinegames-tekniikasta

Recoil Games: katastrofi, suhteita, konflikteja, draamaa ja romantiikkaa

Alan Wake – pimeyden uhka

Alan Wake – Remedyn seuraava peli esiteltiin

Mitä tänä vuonna julkaistavaa suomipeliä odotat eniten?

Katso tilanne vastaamatta

Keskustelu

Matéria interessantíssima.
Finlandês é uma linda lingua.
Um dia aprender-lhe-vos-ei

Juuh, pitkä matka on menty esim. Tapanimäen (R.I.P.) Octapolis- ja Moonfall-peleistä Alan Wakeen/FlatOut Ultimate Carnageen. Suomalainen peliteollisuus – hiljaa hyvä tulee =)

Mobiilitalot ovat toki kovaa kamaa myös. Tässä jutussa tosiaan käsittelin vain näitä suurempia taloja – tai profiililtaan suuria tuotteita tekeviä. Moni mobiilipelitalo on varmasti väkimäärältään ja liikevaihdoltaan varmasti reilusti suurempi kuin ns. ”oikeaksi pelitaloksi” usein käsitetyt konsoli/pc-pelejä vääntävät putiikit.

Mobiilipuolta ei ole syytä unohtaa. Sielläkin vauhtia ja menestystä tuntuu piisaavan. Viimeisenä esimerkkinä se kun THQ wireless osti Tamperelaisen mobiilitalo Universomon.

Pitkän tien alkupäässä ollaan vieläkin, mutta kone käy kovaa ja kumi käryää. Ei muuta kun hanaa.

Muropaketin uusimmat