UUSIMMAT

LucasArts muistoissamme Dome ja lukijat muistelevat

11.04.2013 20:30 | Jukka O. Kauppinen

Viime viikolla pelaajakansaa järkytettiin surullisella uutisella. Kikki Hiiri sitten sulki LucasArtsin, joka ehti urakoida pelimaailmassa vaivaiset 31 vuotta. Sekä domelaisilla että lukijoilla oli firmasta sekä lämpimiä että haalempiakin muistoja, joita on koostettu oheiseen artikkeliin

Vuoteen 1987 mennessä yritys oli ehtinyt luoda itselleen kohtalaisesti nimeä. Pelejä ei ollut montaa, mutta ne olivat erikoisia ja laadukkaita Joukossa oli kuitenkin yksi kummallisuus, joka herätti lähinnä hämmennystä. Labyrinth perustui samannimiseen elokuvaan ja osoitti etteivät tekstipohjaiset seikkailut ole ainoa tapa matkata mielikuvituksellisissa maailmoissa. Peli oli ehkä liiankin mullistava, eikä se saa useinkaan ansaitsemaansa huomiota Lucasin ja yleensäkin seikkailupelien historiassa. Labyrinth näet pohjusti tien peleille jotka mursivat Lucasfilm Gamesin lopullisesti legendojen joukkoon. Labyrinth oli se pohja jolta maineikas SCUMM-pelijärjestelmä ponnisti.

SCUMMilla Lucas mullisti seikkailupelit ikiajoiksi. Se tarjosi helpon graafisen käyttöliittymän ja kauniin ulkoasun, ja kun tähän yhdistettiin Lucasin käsikirjoittajien suoranainen nerous olivat pelaajat polvillaan. Maniac Mansion, Zak McKracken, Loom ja Secret of Monkey Island I & II nousivat seikkailupelien historiaan raikkaalla huumorilla ja mielikuvituksellisuudellaan. Eikä tiukempi syleily elokuvateollisuudenkaan kanssa haitannut, kuten Indiana Jones and the Last Crusade ja Indiana Jones and the Fate of Atlantis osoittivat.

Lue koko artikkeli: LucasArtsia muistellen – suosikkejamme ja inhokkejamme vuosien varrelta

Lisää aiheesta

10 LucasArts-klassikkoa – mikä oli suosikkisi?

Kiitos LucasArts 1982-2013

LucasArtsin matka maineesta mutaan

Miksi LucasArtsin klassikot jaksavat aina vain inspiroida?