BioShockin perilliset: Nämä yhdeksän peliä BioShock-kehittäjät ovat tehneet klassikkonsa jälkeen
BioShock-sarjan parissa työskennelleet pelikehittäjät ovat tehneet lukuisia pelejä hittisarjan päättymisen jälkeen. Kokosimme yhdeksän peliä, joissa kaikissa on ripaus BioShockia mukana.
BioShock oli ilmestyessään vuonna 2007 hittipeli, joka uudisti tarinallisten FPS-pelien genreä. BioShock 2 (2010) ja BioShock Infinite (2013) jatkoivat samoilla linjoilla. Viimeisten laajennusten ja remasteroidun BioShock: The Collectionin jälkeen sarja on valitettavasti viettänyt hiljaiseloa, eikä pääkehittäjä Ken Levinekään enää työskentele sen parissa. 2K- ja Irrational Games -studioiden alaisuudessa BioShockia työsti kuitenkin valtava joukko pelikehittäjiä, joista monet ovat jatkaneet muiden projektien ja omien studioidensa parissa.
Kokosimme BioShockin nälkäisille lukijoillemme viime vuosilta joukon pelejä, joiden kaikkien on kerrottu olevan ”entisten BioShock-kehittäjien” käsialaa.
1. Perception
The Deep End Gamesin kehittämä Perception herätti etukäteen huomiota kiinnostavalla idealla. Vuonna 2017 ilmestyneessä kauhupelissä pelataan sokealla Cassiella, ja pelikuvassa nähdään vain visuaalinen versio hänen kuulemistaan ääniaalloista. Valitettavasti useille alustoille ilmestynyt peli jäi pettymykseksi, kuten kriitikkomme joutui toteamaan.
2. The Flame in the Flood
Toinen BioShock-kehittäjien luomus The Flame in the Flood jakoi mielipiteitä Perceptionia voimakkaammin. The Molasses Flood -studion kehittämä selviytymispeli heittää pelaajan piirrostyylisen maailmanlopun keskelle kamppailemaan luonnonvoimia, susia ja nälkää vastaan, eikä se todellakaan tunne armoa pelaajaa kohtaan. Useille alustoille julkaistu The Flame in the Flood sai Muropaketin arviossa aikanaan kädenlämpöisen vastaanoton, mutta toimitukselta löytyy myös eriäviä mielipiteitä.
3. Gone Home & Tacoma
Fullbright-pelistudion kehuttu indiehitti Gone Home (2013) ei muistuttanut BioShockia paljoakaan, sillä tarinavetoisessa pelissä ei nähty sen paremmin taistelua kuin mitään yliluonnollistakaan. Studion kuitenkin perusti kolme entistä BioShock-kehittäjää, ja Gone Homea seurannut scifi-seikkailu Tacoma (2017) olikin sitten jo lähempänä kehittäjien juuria. Gone Home ja Tacoma on molemmat julkaistu useille eri alustoille.
4. We Happy Few
Kaikista BioShock-kehittäjien julkaisuista viime vuonna ilmestynyt We Happy Few saattaa olla kaikkein lähimpänä BioShockia. Vaihtoehtohistoriallinen peli vie pelaajat 1960-luvun Lontooseen, jossa kansalaiset ovat huumattuja, aivan kuin BioShockin merenalaisessa kaupungissakin. On valitettavaa, että odotettu ja visuaalisesti tyylikäs peli jäi lopulta kriitikkomme mukaan laimeaksi kokemukseksi.
5. City of Brass
Viime vuonna ilmestyi myös Uppercut Gamesin ensimmäisen persoonan seikkailupeli City of Brass, joka perustuu vapaasti Tuhannen ja yhden yön tarinoihin. Vanhempien BioShock-kehittäjien roguelike-tyylinen uutukainen herätti kuitenkin yllättävän vähän huomiota, ja se keräsi lähinnä keskinkertaisia arvioita. City of Brass on saatavilla useille alustoille.
6. Void Bastards
Vahvasti BioShockin jalanjäljissä kulkee omalla tavallaan myös kesän kynnyksellä ilmestynyt Void Bastards. Blue Manchun kehittämä, sarjakuvamainen scifi-peli yhdistää FPS-räiskintää ja strategiaelementtejä omaperäisellä tavalla, ja peli onkin kerännyt joukon kiittäviä arvioita suurimmilta pelimedioilta. Void Bastards on saatavilla PC:lle, Macille ja Xbox Onelle.
7. The Blackout Club
Toinen vasta tänä kesänä päivänvalon nähnyt BioShockin perillinen on The Blackout Club, joka tekee kauhupelistä yhteistyökokemuksen. The Blackout Clubissa 1-4 pelaajaa astuu teini-ikäisten pelihahmojen saappaisiin selvittämään heidän kotikaupunkinsa karmivia mysteerejä. The Blackout Club ilmestyi useille alustoille vasta kuukausi sitten.
8. Hyllytetty: The Black Glove
Kaikista entisten BioShock-kehittäjien peleistä Day for Night Gamesin The Black Glove näytti olevan ainakin tyylillisesti lähimpänä BioShockin maailmaa. Kävi kuitenkin niin, että Kickstarteriin vuonna 2014 saapunut projekti ei saanut kokoon edes puolia vaatimattomasta 550 000 dollarin budjetistaan, ja Polygonin mukaan projekti hyllytettiin jo vuonna 2015. Näyttää siis valitettavasti siltä, että The Black Glove ei tule koskaan näkemään päivänvaloa.