Vuoden 2000 PC-pelitarjontaa

16.01.2000 23:46 | Jukka O. Kauppinen | 74

Viime vuosi oli pelien osalta jatko-osien vuosi ja sama tuttuihin ja turvallisiin nimiin takertuminen näyttäisi jatkuvan pelien maailmassa tänäkin vuonna. 3D-toimintapelit ovat edelleen se kuumin peligenre, mutta myös roolipelien suosio on kovassa nousussa, mitä todistanee esimerkiksi tulossa olevien Advanced Dungeons & Dragons -pelien runsas määrä. Sen sijaan vanhan hyvän ajan seikkailupelit ja raskaat lentosimulaattorit ovat käymässä yhä harvinaisemmiksi ja harvinaisemmiksi, ja ovat tätä nykyä enää muutaman nimikkeen varassa.


Soldier of Fortune


Daikatana

Vuoden suurin, tai ainakin äänekkäin, peliryhmä on aina niin suositut 3D-räiskinnät. Kun edellinen vuosi pyöri enemmän tai vähemmän muutaman suuren nimen (Unreal Tournament ja Quake III Arena etunenässä) ympärillä, niin tänä vuonna meno on toisenlaista ja kärki on huomattavasti laajempi. Parin-kolmen hittipelin sijasta mielenkiintoisia räiskintöjä on luvassa kymmenkunta.
Alkuvuodesta räiskintäpelien lippua pitävät korkealla kehitystyönsä loppusuoralla oleva Raven Softwaren realistinen ja ultra-väkivaltainen Soldier of Fortune, Sierran lupaama SWAT 3:n moninpelilaajennuslevy, Red Stormin Rogue Spear: Urban Ops, Fox Interactiven uusia kenttiä ja moninpeliominaisuuksia sisältävä Aliens vs Predatorin uusintapainos ja ennakolta varmana floppina pidetty Ion Stormin helmikuussa ilmestyvä Daikatana.


Halo


Duke Forever

Kesää kohti tultaessa myyntiin pitäisi ilmestyä Bungien hypetetty Halo, joka ainakin kuvien perusteella näyttää aivan uskomattoman hienolta. Saa nähdä löytyykö kauniiden kuvien takaa myös mielenkiintoinen peli. Kaunista grafiikkaa tarjoaa myös 3DRealmsin Duke Nukem 3D:n pitkään odotettu jatko-osa, Duke Nukem Forever.
Pienen ikuisuuden kehitteillä ollut Valve Softwaren Team Fortress 2: Brotherhood of Arms ilmestyisi joidenkin tietojen mukaan kesäkuun alussa, mutta itse en ainakaan siihen liikaa luottaisi. Todennäköisempää on, että Team Fortress 2 ilmestyy aikaisintaan jouluksi, jos ylipäätään ilmestyy tänä vuonnakaan. Sen sijaan varmuudella voidaan sanoa, että vähintään yhtä mielenkiintoiselta vaikuttavaa Dynamixin Tribes 2:ta päästään takuulla pelaamaan ensi jouluun mennessä.
3D-räiskintöjen tämän vuoden musta hevonen on epäilemättä suomalaisen Remedyn tummasävyinen Max Payne, joka saattaa hyvinkin viedä räiskintägenreä eteenpäin yhtä suurella harppauksella kuin Half-Life aikoinaan. Tosin kenellekään (edes Remedyllä?) ei ole tarkkaa kuvaa siitä koska Max Payne saadaan valmiiksi. Vuoden lopulla – ehkä, ensi vuonna – hyvin mahdollista.

Avaruussimulaatorit viettävät pitkästä aikaa lievää nousukautta. Luvassa on, jos ei nyt aivan avaruuspelitulvaa, niin sangen monta lupaalta vaikuttavaa nimikettä.


Tachyon: The Fringe

Niistä ensimmäinen on juuri avoimen betatestauksensa aloittanut (keväällä myyntiin tuleva) Microsoftin moninpelattava Allegiance, joka tarjoaa kymmenittäin lennettäviä aluksia (pikkuhävittäjistä avarusuristeilijöihin) ja jopa satojen pelaajien yhtäaikaisissa taisteluissa.


Starlancer

Hieman samoille apajille pyrkii myös toinen tämän kevään avaruuspeleistä, militäärisimuistaan tunnetun Novalogicin Tachyon: The Fringe, jonka luvataan myös tarjoavan sekä suuria moninpelitaisteluita että laajan yksinpelin. Saa nähdä onnistuuko Novalogic avaruuspelien ensikertalaisena tuomaan genreen uutta väriä.
Vuoden muita odottamisen arvoisia avaruussimuja ovat EgoSoftin X – Beyond the Frontierin jatko-osa (tai pikemminkin paranneltu painos) X-tension ja Wing Commanderien isän, Chris Robertsin, perustaman Digital Anvilin myöhästellyt StarLancer, jossa nykypäivän kansallisvaltiot ovat siirtäneet kärhämöintinsä kattamaan koko aurinkokuntamme.

Avaruuspelien tapaan tietokoneroolipelit ovat viimevuosina nousseet uuteen kukoistukseen. Jo pelkästään Advanced Dungeons & Dragons lisenssiin pohjautuvia pelejä on tänä vuonna ilmestymässä neljä kappaletta.


Pool of Radiance 2

Ensimmäiset kaksi niistä ovat Stormfront Studiosin Diablolta näyttävä vanhan kultalaatikkopelin jatko-osa, Pool of Radiance 2, ja Interplayn mäiskintään ja luolakomppaamiseen keskittyvä Icewind Dale, jotka molemmat ilmestyvät keväällä. Loppuvuodesta päästäänkin sitten todenlla naattimaan, kun Baldur’s Gate II (syyskuussa) ja Neverwinter Nights (joulukuussa) tulevat myyntin. Moninpelattava Neverwinter Nights on sikäli mielenkiintoinen, että se siirtää oikeiden, paperilla pelattavien roolipelien meiningin internettiin, eli sen jokaisessa pelissä seikkailuryhmää paimentaa yksi pelinjohtaja, joka ohjaa pelien tapahtumia.


Ultima IX: Ascension

Vuoden muita merkillepantavia roolipelitapauksia ovat PlayStationin roolipelieepos Final Fantasy VIII:n kääntyminen PC:lle helmikuussa, Originin Ultima IX: Ascensionin Euroopan julkaisu helmi-maaliskuussa, Blizzardin pienen ikuisuuden myöhässä oleva ja näillä näkymin keväällä ilmestyvä Diablo 2, Looking Glassin mainion Thief: The Dark Projectin maaliskuussa ilmestyvä jatko-osa Thief 2: The Metal Age ja EverQuestin huhtikuulle kaavailtu Ruins of Kunark -laajennuspaketti.
Unohtaa ei sovi myöskään Ultima Online 2:ta, joka ainakin joidenkin tietojen mukaan valmistuisi ensi jouluksi.


Grand Prix 3

Viimeaikoina hieman paikoilleen jämähtäneet urheilu- ja autopelit eivät valitettavasti tarjonne suuria yllätyksiä tänäkään vuonna. Luvassa on viime vuoden malliin uusia painoksia EA Sportsin ja kumppaneiden vanhoihin urheilupelisarjoihin, jotka tuskin eroavat graafisia parannuksia lukuunottamatta juurikaan edeltäjistään.
Vuoden valopilkkuna voitaneen pitää autopelilegenda Geoff Crammondin syksyllä ilmestyvää Grand Prix 3:sta, josta odotetaan autopelien uutta kuningasta. Myös SCi:n verellä mässäilevä Carmageddon: Death Race 2000 voi arveluttavasta sisällöstään huolimatta olla juuri sellainen piristysruiske jota autopeleihin on jo pitkään kaivattu.


Dark Reign 2

Strategiapelipuolella ei myöskään nähntäne kovinkaan suuria yllätyksiä – ellei sitten Firaxis satu saamaan Sid Meierin Dinosauruspeliä valmiiksi jo ensi jouluksi, mikä vasta jymy-yllätys olisikin.
Suurin osa vuoden strategiapelitarjonnasta on kuitenkin kepeähköä 3D-sorttia, josta malliesimerkkeinä mainittakoon Activisionin juuri julkaisema Battlezone 2 ja pian valmistuva Dark Reign 2 (myöskin Activisionilta), jotka ovat molemmat niin samankaltaisia että voisivat olla vaikka veljeksiä. Samaa 3D-linjaa edustavat myöskin jouluksi ilmestyvät Blizzardin roolipelielementeillä maustettu WarCraft III ja X-Comin tekijöiden ufojen kurmotuspeli Dreamland.

Lopuksi muistutettakoon, että pelitalojen antamat pelien julkaisuajat ovat täysin viitteellisiä. Ne ovat parhaimmillaankin yhtä luotettavia kuin viikon vanha sääennustus, joten niiden perusteella ei kannata viikkorahabudjettiaan laatia. Jos nyt edes puoletkin tässä listatuista peleistä ilmestyisi ajallaan, niin sitä voisi pitää pienoisena ihmeenä.