[Gamescom 2019] Ensituntumat: Wasteland 3 tarjoaa yli 50 tunnin selviytymisseikkailun – ja sopii myös uusille pelaajille

21.08.2019 11:00 | Ilari Hauhia

Muropaketin taival Gamescomin messuhallista toiseen jatkuu! Tiistaina kävimme InXilen vieraina testaamassa tulevaa Wasteland 3 -peliä.

Wasteland-sarja tarjoaa hyvin perinteistä isometristä roolipelausta post-apokalyptisessä Coloradossa. Wasteland 3 jatkaa aiempien osien viitoittamasta lähtöpisteestä: ydintuhon jälkeisessä maailmassa Desert Rangers -niminen ryhmittymä ylläpitää lakia ja järjestystä ja yrittää saada yhteiskunnan edes jossain määrin takaisin raiteilleen.

Kehittäjien mukaan Wasteland 3 sisältää viittauksia aiempiin Wastelandeihin, mutta niiden pelaaminen ei ole missään määrin pakollista, jotta kolmannesta osasta voisi nauttia. Kaikki tarinan kannalta tarvittava taustatieto selitetään kyllä Wasteland 3:n alussa.

Pääsimme Gamescomissa testaamaan pienen pätkän Wasteland 3:ssa seikkailemista. Alussa pelaajan ohjaama nelihenkinen ryhmä ajoi valtavalla Max Max –henkisellä ajoneuvolla telaketjut kolisten läpi lumisen maiseman, jonka jälkeen täytyi vallata vihollisten linnake.

Vaikka tavallinen liikkuminen on reaaliaikaista, on Wasteland 3:n kamppailu on vuoropohjaista ja se muistuttaa pelimekaniikkojensa puolesta hyvin paljon X-Comeja. Liikkuminen, ampuminen ja muu toiminta perustuvat toimintapisteisiin, joita on jokaisella vuorolla rajattu määrä. Ennen mahdollista ammuntaa peli kertoo, millä todennäköisyydellä luodit löytävät kohteensa.

Pelaajan ohjaamat sankarit omaavat erilaisia kykyjä ja aseita, joita tulee hyödyntää taktisesti kamppailussa. Tarkka-ampuja voi tähtäillä vihollisia kauempaa, kun taas puukko kädessä riehuva sankari kannattaa sijoittaa eturintamaan. Tukiroolissa oleva hahmo voi puolestaan parantaa muita taistelijoita.

Myös ryhmän ajoneuvoa pystyi hyödyntämään taistelussa. Telaketjuilla varustettu valtava hirviökone rymisteli taistelussa kaikkien esteiden yli, eikä mahdollisesti alle jääneistä vihollisista jäänyt jäljelle kuin märkä läntti. Ajoneuvon kanuuna teki puolestaan selvää jälkeä kauempana piilotelleista vihollisista.

Autiomaan asukit ovat erikoista väkeä, minkä huomaa myös pelin tarjoamasta rankasta huumorista ja värikkäästä dialogista. Kehittäjien mukaan pelaaja voi vaikuttaa reilusti tarinan kulkuun keskusteluissa tehdyillä valinnoilla. Jo pienen testipätkän päätteeksi pelaaja pystyi puhumalla joko rekryämään linnakkeen johtajan osaksi pelaajan ryhmää tai räjäyttämään hänet kappaleiksi.

InXilen mukaan Wasteland 3:n tarina kestää yli 50 tuntia.

”Yritimme tehdä tarinasta lyhyempää, mutta emme pystyneet siihen”,InXileltä.

Kehittäjät kertovat myös olevansa tietoisia siitä, että vain hyvin pieni osa faneista jaksaa pelata seikkailua läpi useampaan kertaan, mutta heitäkään ei ole unohdettu. Koska tarinan kulkuun voi vaikuttaa omilla valinnoilla, tulee jokaisella läpipeluulla vastaan uusia käänteitä ja polkuja.

Microsoft liitti InXilen taannoin osaksi Xbox Game Studiosia.

”Saimme Microsoftilta ison kasan rahaa ja pyynnön tehdä pelistä niin hyvä kuin mahdollista. Teemme vain työtä käskettyä”, InXilen edustaja totesi.

Wasteland 3 ilmestyy vuoden 2020 aikana PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle. Peli sai Gamescomin yhteydessä myös uuden trailerin, joka on nähtävissä alla.