UUSIMMAT

Ennakoissa kolme kovaa ja omaperäistä peliä

08.08.2006 09:00 | Muropaketin toimitus

Kolme kovaa peliäVideopelit ovat kuulemma kaavoihin kangistuneita ja ennalta-arvattavia, eikä missään ole enää omaperäisiä ideoita. Väärin. eDomen toimitus on päässyt tutustumaan kolmeen peliin, joista jokaisella on jotain uutta tarjottavaa pelaajilleen. Tänään ennakoissa zombie-mätkintäpeli Dead Rising, mahdollisesti Rovajärveä simuloiva Lost Planet ja PlayStation 3:n vaikuttavin peli, Heavenly Sword.

DEAD RISING

Tätä ei saa missata! Dead Rising on E3-messujen aliarvostetuin peli, mutta se jos mikä näyttää mihin Microsoftin omien studioiden ulkopuolellakin pystytään Xbox 360:lla. Ostoskeskukseen sijoittuva zombi-GTA tuntuu ja näyttää hauskalta ja järjettömän monipuoliselta pelikokemukselta.

Viime vuoden E3-messuilla debytoinut peli on kehittynyt paljon. Freelancer-toimittaja Frank Westin selviytymistarina sisältää niin taistelua, seikkailua kuin valokuvaamistakin. Tärkeä osa on hahmon kehittäminen mainepisteillä, joita saa sekä tappamalla zombeja että ottamalla valokuvia.

Dead Rising -ennakkokuva 1

Valokuvaaminen on yhä tärkeä osa peliä, mutta sitä ei ole pakko harrastaa. Peli pistetyttää pelaajan ottamat kuvat niiden tyylin ja sisällön perusteella. Onnistuneimmat kuvat niputetaan eri kategorioihin: ”brutaliteetia”, ”draamaa”, ”seksikkyyttä” ja niin edelleen.

Iso osa peliä on kaikkien mahdollisten aseiden käyttäminen. Urheilukaupan lenkkaritkin kelpaavat heittovälineiksi, ja jo nähtyjen ruohonleikkureiden ja moottorisahojen lisäksi tylyksi työkaluksi osoittautuu pelin tuottajan, Keiji Inafunen suosikki, paineilmapora, joka pyörittää zombit jauhelihaksi.

Dead Risingia ei myöskään pidä ottaa liian vakavasti.

TEKIJÄ: Capcom

JULKAISIJA: Capcom

PELIKONEET: Xbox 360

JULKAISUAIKA: 8.9.2006

Dead Risingin pelattava demo on ladattavissa Xbox Live Marketplacesta.

Dead Rising -ennakkokuva 2

Lost Planet

Ennen messuja en pitänyt Lost Planetia juuri minään. Aikaisissa videoissa peli näytti olevan täysin tavallista pelihahmon takaa kuvattua räiskintää. Kuinka väärässä olinkaan. Lost Planetista tuli minulle ja monille muille yksi messujen kohokohdista.
Kun tartun demoyksikköön huomaan: ”Piru vie, kun on kaunista”. Onpa hyvin toimiva ohjausjärjestelmä! Peli muistuttaa parin vuoden takaista The Thingiä eli Se jostakin -elokuvan lisenssipeliä, vaikkakin vain talvisten maisemiensa ja muukalaishirviöidensä takia.

Lost Planet -ennakkokuva 1

Kääntäessäni kameraa oikealla sauvalla huomaan, että painaessani sauvan puoleen väliin liikkuu vain tähtäin eikä kamera. Kun painan sauvaa enemmän, kamerakin kääntyy. Sulavan liikkeen ansiosta järjestelmä osoittautuu mitä parhaimmaksi. Tulitan ravuilta näyttäviä mutanttihirviöitä kappaleiksi rynnäkkökiväärillä ja kranaateilla. Selviän parkkihallin näköisestä tilasta lumiseen ulkomaailmaan ja huomaan, miten hahmon liike hidastuu jalkojen upotessa hienosti lumeen.

Maassa lojuvat aseet napataan helposti X-napilla. Ulkona varusteet ja aseet voivat kuitenkin lojua lumikinosten alla, jolloin ne kaivetaan esiin X-nappia naputtamalla. Ankarat olosuhteet vaikuttavat muutenkin pelattavuuteen. Hahmo ei kestä jäätävää ulkoilmaa ikuisuuksia, vaan tietyin väliajoin on pakko lämmitellä sisätiloissa.

Lost Planet -ennakkokuva 3

Hetken ulkona tarvottuani menen toiseen halliin, jossa joudun taistelemaan jättimäiseltä biomekaaniselta hämähäkiltä näyttävän otuksen kanssa. Heittelen sitä kranaateilla ja ammun lippaat tyhjiksi, kunnes huomaan Aliens-elokuvan loppukohtauksesta tutun robottinosturin ja otan sen käyttööni. Mätkin hämistä turpaan laitteen mekaanisilla käsivarsilla.

Lost Planet on suuri yllättäjä. Capcomin tuotanto alkaa vakuuttaa, että Xbox 360:n ostaminen oli oikeutettua.

Tekijä: Capcom

Julkaisija: Capcom

Pelikoneet: Xbox 360

Julkaisuaika: kevät 2007

Lost Planetin pelattava demo on ladattavissa Xbox Live Marketplacesta.

Lost Planet -ennakkokuva 2

HEAVENLY SWORD

Heavenly Swordin punatukkainen sankaritar hyppää heti pelihahmosuosikikseni. Demossa hän taistelee areenalla vihollisjoukkoa vastaan ja hoitelee vastustajansa pois päiviltä tyylillä, josta God of Warin Kratoskin olisi kateellinen. Englantilaisen Ninja Theoryn peli näyttää ja tuntuu Sonyn omista PS3-peleistä parhaalta.

Taistelumekaniikka on jo nyt hyvässä kunnossa. Sankarittarella on kolme eri taisteluasentoa: etäälle yltävä, mutta heikompi isku ketjuterillä, tasapainoinen normaalitaistelu ja lyhyen matkan voimakkaat iskut isolla miekalla. Hyvänä lisänä paikoillaan seisoessaan hän torjuu vihollisten iskut itsestään, jolloin pelaaja voi aktivoida vastahyökkäyksen. Silloin kamera zoomaa ja näyttää läheltä kuinka sankaritar hoitelee ahdistelijansa.

Heavenly Sword -ennakkokuva 1

Punaiset hiukset hulmuavat hurmaavasti. Messulattialla kiertää huhu, jonka mukaan niiden mallintamiseen käytetään täysin yhtä PS3:n seitsemästä prosessoriyksiköstä.

Muita liikkeitä ovat hiljalleen latautuvat superiskut. Niihinkin kuuluu brutaaleja animaatioita: eräässä sankaritar nykäisee uhrinsa selälleen haarat levälleen ja iskee miekkansa niiden väliin. Irvistän pelatessani myötätunnosta ja pelin tuottajatar, Seonaidh Davenport nauraa vieressä kuinka ”jokainen pelaaja on reagoinut tuohon”.

Kun kimppuun rynnistää useampi vastustaja, ohjaan sankarittaren maassa lojuvan hatun luo ja napautan heittonappia. Nappia pohjassa pitämällä kamera siirtyy seuraamaan hattua, jonka lentoa voi seurata ilmassa. Sillä voi tyrmätä kerralla monta hyökkääjää.

Heavenly Sword -ennakkokuva 3

Lopulta jäljellä on enää päävastustaja. Hänen kanssa taistelussa joutuu käyttämään oikean analogitikun avulla tehtäviä väistöjä, sillä monet iskuista ovat sellaisia, ettei niitä voi torjua. Kun vastustaja on riittävän heikkona, alkaa God of Warista tuttu viimeistelyliikkeiden sarja. Pelaajan täytyy naputtaa ruudulle ilmestyvien ohjeiden mukaan nappeja, jolloin sankaritar paiskaa viimeisenkin uhrinsa taivaalle ja siellä hengiltä. Ilmataistelu on kuin hongkongilaisista elokuvista.

Heavenly Swordista on vaikea olla innostumatta, koska siinä on monta pientä, tyylikästä yksityiskohtaa. Kun viholliset tajuavat ettei sankaritar olekaan niin helposti tapettava, kukaan ei suostu ryntäämään areenalle. Päävihollisen on suostuteltava alaisiaan leikkaamalla yhdeltä kurkun auki. Sen jälkeenkään hyökkääjät eivät enää tunnu innokkailta, mutta hyppivät varovasti kimppuun. Tämä tekee vastustajista persoonallisia.

Myös ympäristöissä riittää pientä ihmeteltävää: pöydät ja tynnyrit menevät sirpaleiksi ja niitä voi käyttää aseina. Tavarapaljoudesta syntyy vaikutelma elävästä, runsaasta pelimaailmasta.

TEKIJÄ: Ninja Theory

JULKAISIJA: Sony

PELIKONEET: PlayStation 3

JULKAISUAIKA: Marraskuu 2006

Heavenly Sword -ennakkokuva 3

Keskustelu

Jaahas.. se on marraskuu 2006 mutta onkos heavenly julkaistu? Entäs missäs on ps3 ? Ai-jai!

jeejejee olet aivan oikeassa, nehän ne oli.
Heavenly Sword ei kiinnosta minuakaan tippaakaan vaikka ihan hienolta näyttää.

DR pahin ongelma tulee aivan varmasti olemaan sama kuin Mercenariesin. Aluksi olet ihan hullaantuneena kaikkeen mitä voit tehdä zombeille. Huomattuasi kuitenki zombien mätkimisen olevan kaikki mitä voit tehdä kyllästyt suht nopeasti. Sama oli mercenariesissa, aluksi oli kivaa ryöstellä tankkeja ja muita vekottimia. Tankkien ryöstely ei kuitenkaan jaksa loputtomasti viihdyttää varsinkin kuin tehtävät kaikki olivat sitä samaa ”tapa/vangitse vihollinen” hommaa. DR ei tietääkseen ollut paljon muuta ideaa kuin otella valokuvia vihollisista ja mätkiä niitä hengiltä niin paljon kuin vain pystyy. Se ei voi paria tuntia kauempaa viihdyttää..

Lost planet on kuitenkin melko hyvän näköistä menoa.

Heavenly taas lupailee samaa tavaraa kuin GOW ja siitä en itse ikinä kiinnostunut joten en odottele heavenlyäkään sen erikoisemmin.

Jää silti kyllä Xbox360 ostamatta ainakin toistaiseksi, koska kahteen konsoliin ei ole tällä hetkellä varaa ja ps3 pidän parempana vaihtoehtona hinnan ja ohjaimen vuoksi.

DR pahin ongelma tulee aivan varmasti olemaan sama kuin Mercenariesin. Aluksi olet ihan hullaantuneena kaikkeen mitä voit tehdä zombeille. Huomattuasi kuitenki zombien mätkimisen olevan kaikki mitä voit tehdä kyllästyt suht nopeasti. Sama oli mercenariesissa, aluksi oli kivaa ryöstellä tankkeja ja muita vekottimia. Tankkien ryöstely ei kuitenkaan jaksa loputtomasti viihdyttää varsinkin kuin tehtävät kaikki olivat sitä samaa ”tapa/vangitse vihollinen” hommaa. DR ei tietääkseen ollut paljon muuta ideaa kuin otella valokuvia vihollisista ja mätkiä niitä hengiltä niin paljon kuin vain pystyy. Se ei voi paria tuntia kauempaa viihdyttää…

Lost planet on kuitenkin melko hyvän näköistä menoa.

Heavenly taas lupailee samaa tavaraa kuin GOW ja siitä en itse ikinä kiinnostunut joten en odottele heavenlyäkään sen erikoisemmin.

Jää silti kyllä Xbox360 ostamatta ainakin toistaiseksi, koska kahteen konsoliin ei ole tällä hetkellä varaa ja ps3 pidän parempana vaihtoehtona hinnan ja ohjaimen vuoksi.

Dead Rising kyllä kiinnostaisi, mutta ei pelkästään sen takia viitsi bill-boxiin investoida.

Tomih: eihän noita zombie hack’n’slash pelejä ole tullut juuri yhtään kappaletta viimeaikoina? Mielestäni DR:n idea on jopa alkuperäinen.

Eikö porukka koskaan kyllästy noihin konsolipuolen ”hyppypomppuhacknslashtapamiljoonazombieta” -peleihin? Vai jaksaako niitä muka graafisten päivitysten jälkeen aina pelata vuodesta toiseen?

jeejejee olet aivan oikeassa, nehän ne oli.
Heavenly Sword ei kiinnosta minuakaan tippaakaan vaikka ihan hienolta näyttää.

Voisiko joku PS3-fanboy kertoa mikä tuossa Heavenly Swordissa on niin hienoa? Omasta mielestäni se tuntuu tuikitavalliselta hack ’n’ slash-peliltä grafiikkahuorauksella koristeltuna. Grafiikka != pelillinen sisältö.

Muropaketin uusimmat