Evolve marssii avaruusviidakossa Left 4 Deadin jalanjäljillä

23.04.2014 14:00 | Eric Hartin

Turtle Rock Studios on pieni studio, joka on tehnyt isoja menestystarinoita. Puljun käsialaa ovat monen monituiset Counter-Strikeä liippaavat julkaisut sekä puodin ensimmäinen iso hitti Left 4 Dead.

Nyt Valvesta (uudelleen) irtautunut Turtle Rock Studios tekee uutta räiskintää – ja sen nimi on Evolve.

Evolvessa on paljon samaa kuin Left 4 Deadissä: neljän metsästäjän joukko on yksin planeetalla, jonka jok’ikinen olento haluaa syödä porukan elävältä. Meininki on pitkälti samankaltaista: hyviksiä on neljä ja tiimityö on erityisen tärkeää. Pelialueena on paikka, joka on suorastaan lohduton: Left 4 Deadin kaupungit ovat ehkä korvautuneet viidakoilla, mutta selviäminen on työn ja tuskan takana jokatapauksessa. Suurimpana erona on se, että mukana on viides pelaaja, hirviö, joka on muiden pelaajien päätavoite. Joko pelaajat saavat monsterin hengiltä – tai kuolevat itse metsästäessään tätä.

Päänäyttelijät esittäytyvät

Vaikka Evolvessa on monia Left 4 Deadin elementtejä, on mukana myös paljon omaa. Evolven isoimpia omia juttuja on hahmoluokat: jokaisella hahmoluokalla on oma roolinsa ja tavoitteensa, joilla voi auttaa muita pelaajia. Näitä ovat muun muassa lääkintämies, rynnäkkömies, hirviön jälkiä vainuava trapper-hahmoluokka sekä tukea antava suojaaja. Vaikka ennakkoversiossa hahmoja oli vain neljä pelattavaa ja yksi monsteri, lopulliseen versioon luokkia luvattiin paljon enemmän.

Rynnäkköön erikoistunut Markov oli hahmoista suoraviivaisin. Miehen asevalikoimista löytyy rynnäkkökivääri, miinoja sekä lähitaisteluun tarkoitettu sähkötykki. Erikoiskykynä mies pystyy kytkemään päälle henkilökohtaisen suojan, joka auttaa suojautumaan pahimmilta hirviön hyökkäyksiltä.

Vainuamiseen erikoistunut Griffin olikin jo sitten vähän erikoisempi: miehen työkaluista löytyy äänimiinoja, jotka lauetessaan ilmoittavat koko tiimille monsterin sijainnin. Kun örmy on näkömatkan päässä, pystyy Griffin heittämään kannettavan suojan, joka kattaa pienen alueen ja jättää saaliin loukkuun pienen kuplan sisään. Näin helpottuu örmyn ampuminen harpuunalla – tai kiväärillä.

Lääkintään erikoistunut Val on hahmoista ehkä heikoin, mutta tiimin kannalta sitäkin tärkeämpi. Val toimii nimittäin sekä tiimin tarkka-ampujana että lääkintämiehenä. Työkaluista löytyy heikkoja kohtia paljastava kiikarikivääri, lääkintäpyssy, rauhoittavia nuolia ampuva pyssy sekä erikoiskykynä jopa kolmanneksen kavereiden hipoista palauttava kertaparannus.

Jos Val on lääkintää tarjoavana tärkeä, niin sitten suojaa tarjoava Hank tulee joko hyvänä kakkosena tai yhtä tärkeänä. Hahmon pääasiallinen rooli on tarjota suojakilpi hätää kärsiville. Erikoiskykynä miehellä on kyky merkata alueet pommitettaviksi ilmasta, mikä voi hyvinkin pelastaa koko tiimin turmiolta.

Jokaisella hahmolla on aseiden lisäksi käytössään pakenemiseen ja silkkaan perusliikkumiseen tarkoitettu rakettireppu. Sen sataprosenttinen käyttäminen on hengentärkeää, sillä muuten paikasta toiseen siirtyminen kestää monin verroin enemmän kuin pitäisi. Ennakkoversiota pelattaessa löpö oli aina loppu, joskin viimeisissä peleissä rakettirepun salat olivatkin jo hallussa ja tiesin minne saakka kulloinkin pystyi hyppäämään.

Tervetuloa viidakkoon

Tiimin suurin tavoite sekä uhka on tietenkin hirviö. Pelattavista hirviöistä ainoa esitelty on tällä hetkellä rumaakin rumempi, mutta sitäkin pelottavampi Goljatti.

Goljatti on ainoa, joka pystyy kehittymään pelin aikana. Ensimmäisessä vaiheessa pelaaja pystyy valitsemaan örmylle taitoja neljän pisteen verran. Pisteitä voi jakaa neljälle eri taidolle, mutta noin yleisesti joko valitsee heikot versiot kaikista taidoista tai yhden vahvemman taidon.

Vaikka Goljatti on iso ja ruma, on monsteri myös yllättävän ketterä. Olento pystyy hyppäämään kauas horisonttiin metsästäjiä karkuun, minkä lisäksi taidoista pystyy valitsemaan nopeat maa- sekä ilmasyöksyt. Örmy onkin monin verroin ihmismetsästäjiään nopeampi ja vaarallisempi alkumuodoissaan, mutta ylpeäksi ei kannata heittäytyä – tai joutuu Griffinin kuplan sisään saaliiksi. Onkin siis viisainta pysytellä piilossa sekä syödä planeetan muita olentoja. Piilossa pysyminen ei kuitenkaan ole aivan yksiselitteistä: hirviönä jättää jälkiä, ellei hiippaile hi-taas-ti. Toisaalta ääntä on joskus pakko päästää, mikäli aikoo jotain syödäkin. Ja syöminen kannattaa, sillä suojaa saa vain syömällä eikä varsinaisia osumapisteitä saa koskaan lisää, mikäli sattuu ottamaan osumaa.

Kun Goljatti on aterioinut tarpeeksi, on aika siirtyä piiloon kehittymään. Piilon löydettyään olento voi valita joko joukon uusia taitoja tai kehittämään jo olemassa olevia taitoja paremmiksi. Kotelostaan avautuvan uuden örmymuodon tarvitsee syödä heti, sillä viime muodon ateriat käytettiin muodonmuutokseen eikä suojiin jäänyt nimeksikään.

Tätä rataa jatketaan, kunnes monsteri on kehittynyt tarpeeksi uhkaavaksi kohdatakseen pelaajat. Tällöin siirrytään päätavoitteeseen: tässä pelimuodossa se oli viidakkoaseman pääreaktorin tuhoaminen, mutta muitakin tavoitteita löytyy. Jos pelaaja ehtii syömään kaikki muut vastustajansa tai kuolee yrittäessään, peli loppuu toki siihen.

Lohdutuksena täytyy todeta, että hirviönä ei ole ainoa uhka kanssapelureille: planeetta on täynnä ihmisiä syöviä kasveja, myrkyllisiä koiria sekä muita sittiäisiä. Periaatteessa ihmisten ei kannata ampua yhtään mitään, mikä ei muistuta Goljattia. Käytännössä pacifismi ei kuitenkaan toimi, vaikka yrittää toki voi.

Kaunis viidakon rumuus

CryEnginellä toteutettu Evolve on muuten suhteellisen kaunis peli jo nyt. Toisaalta sen ei pitäisi yllättää: CryEngine on pätenyt aina kauniiden viidakkomaisemien luojana. Ja Evolvessa niitä riittää!

Ainoa huolenaihe noin yleensä on pelin pitkäkestoisuus. Hauskaa piisaa ainakin jonkun verran, mutta ratkaisevampi kysymys on nettiyhteisön aktiivisuus ja toimivuus. Entä kauanko porukka ylipäätään jaksaa viidakossa seikkailla? Kuinka kauan Turtle Rock peliä tukee? Nämä ovat niitä elämän ja kuoleman kysymyksiä.

Evolven julkaistaan näillä näkymin tämän vuoden syksyllä.

 

Evolve

Tekijä: Turtle Rock Studios

Julkaisija: 2K Games

Testattu: PC

Tulossa: PC, PlayStation 4, Xbox One

Pelaajia: 2-5 (internetissä)

Kotisivu: http://www.evolvegame.com

Eric Hartin

 

 

 

Lisää aiheesta

Left 4 Dead (PC) 

Left 4 Dead 2 (PC, Xbox 360)

Left 4 Deadin tekijöiltä uusi nettiräiskintä: Evolve 

Valven sulkema Turtle Rock heräsi henkiin 

Lue myös

Alien Isolation –ensikosketus – kahdeksannen matkustajan paluu [osa 1]

Dreadball (lautapeli)

Grafiikka voi aina olla parempaa

Panssarivaunuja, kämppimistä ja yllätysliikkeitä – World of Tanks -olympialaiset

Suomen parhaat pelit ja pelialan ilmiöt 2013 palkittiin pelialagaalassa

Trials Fusion –haastattelu – sähkömopo, Judge Dredd ja kylmää kahvia

Wiikon wanha: Tom Clancy’s Rainbow Six