FinnWarsin tarina – osa 1 – kuinka kaikki alkoi

10.08.2005 00:00 | Muropaketin toimitus

FinnWarsin tarina
Osa 1 – Kuinka kaikki alkoi
Osa 2 – Kriittiset hetket
Osa 3 – Päätösten aika

FinnWars on Battlefield 1942 -modifikaatio, joka käsittelee aiheeltaan talvi-, jatko- ja Lapin sotaa. Nyt kun FinnWars Final on julkaistu, ja modi virallisesti saatu valmiiksi, on hyvä hetki palata ajassa taaksepäin ja kertoa FinnWarsin tarina ideasta valmiiksi modifikaatioksi. Kolmiosaisessa kehitystarinassa käydään läpi modifikaation tekemisen vaiheet.

Mikä on modi?

Modi, eli modifikaatio tarkoittaa muunnelmaa. Se on siis muunnos johonkin valmiiseen peliin. Modeja on paria eri tyyppiä. Yksinkertaisimmillaan modit ovat vain pieniä muokkauksia valmiiseen peliin. Esimerkiksi aseiden tehokkuuksien säätöjä, uusia pelihahmoja tai vain jokin pieni, itse tehty pelialue.

Modien kehitysasteessa korkeimmalla ovat kuitenkin niin sanotut täyskäännösmodifikaatiot, joihin myös FinnWars kuuluu. Täyskäännösmodit eivät tyydy vain tekemään pientä lisäystä valmiiseen emopeliin, vaan ne ovat yleensä omia pelejään, jotka ainoastaan käyttävät emopelin moottoria hyödykseen. Näin ollen täyskäännösmodifikaatio eivät myöskään toimi ilman emopelin asennustiedostoja.

Joskus täyskäännösmodifikaatiot ovat jopa suurempia kokonaisuuksia kuin itse emopeli. Tämä pätee erityisesti Battlefieldiin, sillä monet Battlefield-modit ovat kasvaneet emopeliään isommiksi. Suurimpia Battlefield modeja ovat Forgotten Hope, Desert Combat, Galactic Conquest, sekä tietysti FinnWars.

Kuinka kaikki alkoi

Suomalaisten pelaajien mielissä on jo pitkään liikkunut ajatus Suomen sotia käsittelevästä pelistä. Moni tiimi on yrittänytkin tehdä modifikaatiota erilaisille alustoille, mutta kaikki projektit ovat kaatuneet ennen valmistumistaan. Muutamassa muissa sotapeleissä Suomi on ollut kyllä mukana, mutta kovin pienessä mittakaavassa. Näistä esimerkkeinä IL-2 Forgotten Battles sekä Combat Mission 2.

Yksi merkittävä syy FinnWarsin syntyyn olikin tarve saada ilmoille vihdoin peli, joka keskittyisi vain ja ainoastaan Suomen sotiin toisessa maailmansodassa. Toinen tärkeä vaikuttaja oli vuonna 2002 ilmestynyt Battlefield 1942 -peli, joka ensimmäisenä moninpelinä mahdollisti jalkaväen, maakaluston, ilmavoimien sekä merivoimien yhteisen käytön laajassa mittakaavassa.

Näistä lähtökohdista ponnistaen Tapani Valkonen (pelinimeltään Tenttu) aloitti tammikuussa 2003 pakkasten paukkuessa Battlefield 1942 -täyskäännösmodifikaatio Finlandiamodin kehitystyön. Alussa ongelmana oli hankkia lisää tekijöitä projektiin, sillä edessä odottava urakka oli aivan liian suuri yhden ihmisen toteutettavaksi.

Tältä näyttää kartta tekovaiheessa

3D-malli ilman tekstuuria eli pintakuviota

Tuulta siipien alle

Ajan myötä modinteosta innostuneita tekijöitä alkoi kerääntyä Finlandiamodin ympärille. Osa sai tiedon tulevasta suomimodista Battlefieldiä pyörittäviltä palvelimilta, mutta enemmistölle uutinen tuli suoraan Tentulta itseltään ircin kautta. Tekijöitä oli jos jonkinlaisia. Osa tippui matkasta pois hyvinkin nopeasti nähtyään, ettei pelien tekeminen ole mitään helppoa huvia, vaan raskasta ja pitkäjänteistä työtä. Kaikkia mukaan jääneitä yhdisti kuitenkin yksi yhteinen asia: kaikki uskoivat vakaasti saavansa aikaan sellaista jota kukaan ei vielä ollut tehnyt – toimivan pelin Suomen sodista.

Kun tekijöitä alkoi olla jo useita, kehitys sai tuulta siipiensä alle, ja silmin nähtävää tulostakin alkoi syntyä. Tosin mitään nykyisen version kaltaista ei nähty vielä pitkään aikaan, mutta ainakin kaikki oli joka tapauksessa itse tehtyä!

Kehitystiimin ensimmäiset sisäiset modifikaatioversiot olivat jopa hupaisaa nähtävää, kun esimerkiksi T-34 panssarivaunut saivat päällensä T-26 vaunun tornin, ja vastapuolella Suomen lumisessa maastossa pystyi taistelemaan amerikkalaisilla Sherman-vaunuilla. Näitä ensimmäisiä testiversioita ei ymmärrettävästi koskaan julkaistu tiimin ulkopuolella.

Hiljaista kulissien takaista kehitystä jatkui koko vuoden 2003 ajan. Siinä sivussa myös modin nimi vaihtui. Uudeksi nimeksi valittiin samaisen vuoden kesäkuussa FinnWars, vaikka se ei kaikkien mielestä ollut lainkaan hyvä valinta. Perusteena nimen vaihdokselle oli kuitenkin se, että tekeillä oli myös monia muita suomimodeja, ja nimet muistuttivat kovasti toisiaan. Tässä tilanteessa nähtiin tarpeelliseksi erottautua joukosta, ja keksiä jokin hieman omaperäisempi vaihtoehto. Pitkällisen pohdinnan jälkeen FinnWars sai tiimin äänestyksessä eniten ääniä. Jälkikäteen ajateltuna uusi nimi on osoittautunut hyväksi ratkaisuksi.

Myös itse modista haluttiin tehdä jollain tavoin erilainen ja omintakeinen suhteessa emopeliin. Alusta asti tavoitteena oli tehdä modista hieman realistisempi, vaikka simulaatiomaista otetta ei kuitenkaan tahdottu. Realismiin pyrittiin muun muassa kahden telan panssarivaunu-ohjauksella, tehokkailla aseilla, jalkaväen aseman korostamisella taistelukentällä, tuhottavilla silloilla, juoksuhaudoilla, molotovin cocktaileilla, tietokoneen ohjaamilla pommikoneilla ja tulenjohtajan kutsumilla tykistöiskuilla.

Erityisesti uudenlainen panssarivaunujen ohjaus herättää vieläkin kummastusta. Vaunujen ohjaus toimii pelissä samaan tapaan kuin oikeissakin vaunuissa – kumpaakin telaa ohjataan erikseen. Tämä tarkoittaa myös sitä, että vaunujen miehistöt ovat kasvaneet alkuperäiseen Battlefield 1942:een nähden. Yksi pelaaja ei voi hallita vaunua tehokkaasti taistelussa, vaan panssarivaunu tarvitsee ajajan lisäksi ainakin yhden ampujan.

Lasse Liljedahl
Kirjoittaja on FinnWars-kehitystiimin jäsen

Ensimmäisten testiversioiden kauheuksia

FinnWarsin kehitystarina jatkuu seuraavassa osassa, jossa kunnianhimoinen projekti etenee läpi kriittisien aikojen kohti uutta nousua. Pelimodifikaation kotisivut osoitteessa www.finnwars.com