UUSIMMAT

FinnWarsin tarina – osa 3 – päätösten aika

15.08.2005 00:00 | Muropaketin toimitus

FinnWarsin tarina
Osa 1 – Kuinka kaikki alkoi
Osa 2 – Kriittiset hetket
Osa 3 – Päätösten aika

FinnWars on Battlefield 1942 -modifikaatio, joka käsittelee aiheeltaan talvi-, jatko- ja Lapin sotaa. Nyt kun FinnWars Final on julkaistu, ja modi virallisesti saatu valmiiksi, on hyvä hetki palata ajassa taaksepäin ja kertoa FinnWarsin tarina ideasta valmiiksi modifikaatioksi. Kolmiosaisessa kehitystarinassa käydään läpi modifikaation tekemisen vaiheet.

Lapinsota, muttei jatkosotaa?

Julkaisuversio 0.55:n jälkeen FinnWarsista päätettiin tehdä vain ja ainoastaan talvisotamodi. Tämä haluttiin tehdä kuitenkin kunnialla loppuun, joten tarkoituksena oli julkaista FinnWarsista viimeinen versio syksyllä 2004. Jälleen kerran kuitenkin muutoksen tuulet puhalsivat suunnitelmat kumoon, kun yksi tekijöistä ilmoitti tehneensä lapinsotaan kartan. Tiimi hyppäsi sokeasti kehittämään lapinsotaa talvisodan rinnalle. Yksi päätös piti kaikesta huolimatta: jatkosotaa ei tultaisi näkemään FinnWarsissa.

Seuraava FinnWarsin versio ristittiin ensimmäiseksi betaksi, ja versionumeroksi annettiin 0.56. Lapinsodan ymppääminen mukaan ei silti muuttanut talvisodan kehitysprosessia. Talvisota oli edelleen tarkoitus tehdä loppuun hyvin ja kunnialla. Mukaan tulivat viimeinkin pelaajien kauan toivomat sukset, ja uutena yllätyksenä amfibiopanssarivaunu T-38. Grafiikkaa ja ääniä parannettiin entisestään, myös karttojen määrä lisääntyi taasen. FinnWars 0.56 oli jokseenkin samantyylinen kuin edellinen julkaisuversio. Kaikkea oli vain enemmän ja kauniimpana. Lisäksi mukana oli taas yksi uusi idea, jota missään muissa modeissa ei ollut: Battlefieldissä lippujen valtaukseen ei riittänyt enää vain yksi pelaaja. Pelaajien välisen tiimityön parantamiseksi lippujen valtausta muutettiin siten, että osan lipuista voi vallata vain kahden tai useamman pelaajan tiimi.

Versio 0.56 toi myös mukanaan lisää pelaajia, vihdoin FinnWars alkoi saada vakituisen pelaajakunnan. Silti modia ei koettu vieläkään valmiiksi, joten päätettiin tehdä vielä yksi versio, johon olisi korjattu kaikki bugit, ja jonka sisältö olisi riittävän laaja päättämään kunniakkaasti FinnWarsin tarina.

Summan taivailla nähtiin runsaasti pommikoneita (beta 0.56)

Saksalaiset sotilaat tulivat mukaan Lapinsodan myötä (beta 0.56)

Raivoisa torjuntataistelu käynnissä suomalaisten asemissa (beta 0.57)

Puna-armeijan panssarihyökkäys torjuttu Terenttilän juoksuhautoihin (beta 0.57)

Sota jatkuu

Versionumero 0.57:aa kehitettiin koko syksy 2004, ja julkaisu tapahtui samana päivänä kuin talvisota alkoi 65 vuotta aiemmin: 30. marraskuuta 2004. Edellinen julkaisuversio oli kuitenkin kasvattanut FinnWarsin suosiota siinä määrin, että osa tekijätiimistä alkoi syksyn aikana herätellä henkiin ajatusta jatkosodan tekemisestä. Taas mentiin vauhdilla, ja jatkosodan kehitys oli jo käynnissä, vaikka 0.57 ei ollut edes valmis. Vaikka tässä vaiheessa tekijätiimi ei sitä vielä tiennyt, koko modiprojektin suurin ponnistus oli vielä edessä.

Kun jatkosodan kehityksen tielle lähdettiin, haluttiin siitä tehdä parempi ja laajempi kuin mitä aikaisemmin oli kaavailtu. Grafiikka päätettiin jälleen uusia laajamittaisesti koko modissa, sama koski myös ääniä ja efektejä. FinnWars Dev Team halusi lisäksi hieman uudistaa ilmettään, ja antaa lähes kaksi vuotta kestäneen olemassaolonsa jälkeen itselleen oikean nimen. Tiimin sisäisesti järjestettiin jälleen nimikilpailu. Vaatimuksena nimelle olivat, että sen piti kuvastaa jotenkin suomalaisuutta tai tekijöiden pohjoista kotimaata. Monia erilaisia vaihtoehtoja ehdotettiin, mutta lopulta esiin nouse yksi nimi, joka tällä kertaa miellytti kaikkia.
Uudeksi nimeksi tuli Snowflake Studios.

Jatkosodan julkaisuksi määritettiin alkukevät 2005, mutta tälläkään kertaa aikataulussa ei pysytty ja julkaisua jouduttiin lykkäämään useita kertoja kevään aikana. Tällä kertaa ei tahdottu tehdä epäonnistunutta julkaisua vain sen takia, että olisi kiire saada keskeneräinen versio julkaistuksi. Tällä kertaa tekijöiden apuna oli myös suurilukuinen valikoitu testitiimi, joka testasi jatkuvasti päivittyvää kehitysversiota FinnWars Finalista. Tekijöiden ja testitiimin välinen yhteistyö toimi erinomaisesti, ja bugien löytyminen ja pelattavuuden tasapainotukset
saatiinkin hiottua kevään aikana aiempaa helpommin ja nopeammin.

Testitiimin avulla polkaistiin pystyyn myös traileriprojekti, jonka tarkoituksena oli tehdä FinnWars Finalista pieni esittelyvideo, joka julkaistaisiin ennen itse modia. Trailerin ohjauksen ja leikkauksen hoiti Gekku-nimellä tunnettu testitiimin jäsen. Lopputuloksena oli muutaman minuutin mittainen mainio traileri, joka julkaistiin heinäkuun alussa.

FinnWars Final valmistui lopulta heinäkuun loppupuolella, ja se julkaistiin 24.7.2005. Modista oli kasvanut yli kahden ja puolen vuoden kehityksen aikana massiivinen täyskäännösmodifikaatio Battlefieldiin. FinnWars Final on nimensä mukaisesti viimeinen suuri päivitys FinnWarsiin, mutta modin kehitystyötä ei ole silti lopetettu. Jatkossa tullaan julkaisemaan lisää pelattavia karttoja niin pitkään, kuin modilla riittää pelaajia. Tälläkin hetkellä työ jatkuu kiivaana ensimmäisen karttapaketin ympärillä.

FinnWars sisältää nykyisellään 40 karttaa, joista osa on tehty alkuperäisiä taistelualueita kuvaavien karttojen ja valokuvien pohjalta. Osa tiimin jäsenistä on käynyt Karjalassa tutustumassa ja kuvaamassa sodan aikaisia taistelupaikkoja, jotta kartan tekijöiden olisi helpompi luoda autenttisia taistelukenttiä. Myös ajoneuvoja, lentokoneita ja aseita löytyy modista kymmeniä erilaisia.

Viimeisin päivitys toi lopulta mukanaan ilmavoimat, jotka ovat puuttuneet aiemmista versioista lukuisten ongelmien vuoksi. Ensimmäisissä versioissa oli mukana jo varhainen versio Gloster Gladiator -lentokoneesta, mutta se poistettiin versiosta 0.52 odottamaan hetkeä, jolloin lentokoneet muutenkin pääsisivät peliin mukaan.

Stalinin urut tervehtivät Siiranmäen suomalaisasemia (FW Final testi)

Liekinheitinvaunut ovat vaarallinen vastus (FW Final)

BT-5 panssarivaunu tuhottuna suomalaisten juoksuhaudassa (FW Final)

Vielä hetki rauhaa (FW Final)

Tästä ei peräännytä (FW Final)

Kohta suomalaisilla on tukalat oltavat (FW Final)

Ilmatorjuntakonekivääri tehoaa hyvin lentokoneisiin (FW Final)

Syöksypommituksen tuntee kaikilla aisteillaan (FW Final)

Suomen kohtalo vaakalaudalla, kestääkö Tali-Ihantala? (FW Final)

Snowflake Studios ja tulevaisuus

FinnWarsin avulla Snowflake Studios on saanut kasaan innostuneen ja pelintekoon intohimoisesti suhtautuvan kymmenhenkisen tiimin. Nyt kun kokemusta on kartutettu FinnWarsin avulla, Snowflake Studiosin jäsenet ovat ottaneet askeleen kohti haasteellisempaa suuntaa, ja alkaneet kehittää täysin itsenäistä peliä nimeltä Battlegrounds of the West. Muuta pelistä ei vielä kerrota kuin nimi, ja että kyseessä ei ole modifikaatio, vaan täysin itsenäinen, omin voimin tehty peli. Ehkä myöhemmin syksyllä salaisuuden verhoa raotetaan hieman lisää.

Kiitos kuuluu kaikille

Kiitos siitä että FinnWars saatiin valmiiksi, kuuluu kaikille modin tekoon osallistuneille, sekä pelaajille jotka ovat kaikki nämä vuodet jaksaneet uskoa projektiin. Jotta tekijät ja avustajat saisivat varmasti kiitoksensa, oheinen lista kertoo ketkä kaikki ovat olleet mukana työstämässä FinnWarsia.

Snowflake Studios

Tapani Valkonen
Lasse Liljedahl
Henri Mustonen
Jouni Valkonen
Juha-Petteri Kettunen
O.T. Sihvola
Hannu Leppinen
Eetu Rantakangas
Matias Sundberg
Joni Smolander
Pyry Kröger
Timo Sihvola
Kimmo Karinen

Avustajat

Sotamies, Zakke, Viikate, Gekku, Zarkkis, KimFin, Aki, Sturmi, Goliath, Thorondor123, Ipa, Lemon

Erityisen kiitoksen haluamme antaa Verkkoguruille, sekä Jannelle ja Petelle FinnWarsin palvelintuesta kaikkien näiden vuosien varrella.

Lasse Liljedahl
Kirjoittaja on FinnWars-kehitystiimin jäsen

FinnWarsin kolmiosainen kehitystarina päättyy. Edellisiä osia voit lukea artikkelin yläosassa olevan sisällysluottelon kautta. Pelimodifikaation kotisivut osoitteessa www.finnwars.com.

Muropaketin uusimmat