Uusimmat

FlatOut Ultimate Carnage –haastattelu – FlatOut vääntää ruuvit kaakkoon (osa 1/2)

03.05.2007 17:40 Jukka O. Kauppinen

Suomalaisella peliteollisuudella ei ole koskaan mennyt näin hyvin. Mobiilipelitalot tahkoavat hyvää tulosta ja laajentavat ja alalle tulee myös uusia videopelejä luovia yrittäjiä. Remedy pakertaa oman megaprojektinsa parissa ja ikioma ajopelispesialistimme Bugbear on rikkonut kahdella viimeisimmällä pelillään jo miljoonan myydyn kappaleen rajan.

Parhaillaan Bugbearilla väännetään viimeisiä ruuveja paikalleen firman seuraavaan peliin. Bugbear astuu Xbox- ja PS2-rintamalta seuraavan konsolisukupolven pariin, sillä FlatOut Ultimate Carnage on putiikin ensimmäinen Xbox 360 -peli, jonka kautta firman on näppärä edetä tulevaisuudessa myös muiden 360/PlayStation 3 -sukupolven projektien pariin. Mutta eipäs loikata liikaa eteenpäin – katsotaan kaksiosaisessa haastattelussamme mistä Ultimate Carnagessa on kyse.

 

Firman aiempaa virallista lausumaa lainataksemme,

FlatOut Ultimate Carnagessa on 12 autoa kaahaamassa samassa kilpailussa, siinä missä aikaisemmin kisoihin osallistui enintään kahdeksan autoa. Lisäksi pelissä on viisi upouutta yksinpeli- ja kaksi moninpelitilaa Xbox Livessä. Peli tukee HD-grafiikkaa 720p-tarkkuudella, dynaamista valaistusta ja varjoja sekä Livestä ladattavaa lisäsisältöä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi täysimittainen 720p-tarkkuuden kuvakaappaus:

Pykälät kaakkoon

Jukka O. ja Simon Elo loikkivat iloisesti vilkaisemaan pitkästä aikaa mitä Bugbearin toimistolla tapahtuu. Viime vierailusta onkin mennyt jonkin aikaa, vaikka kavereita onkin nähty säännöllisesti eri tilaisuuksissa. Toimistolla meininki oli tutun näköistä – porukka väänsi grafiikkaa, autoja ja tunetti peliään viimeisten deadlinejen puristuksessa.

Paljon oli vielä tehtävää, mutta pelit ovat valmistuneet ennenkin ajallaan, vaikkakin joskus viime tipassa. Eiköhän siis tälläkin kertaa. Tätä lukiessannehan peli on jo tiemmä valmistunut.

Yksi asia oli toki erilainen edelliseen propagandavierailuun nähden. Monitoreissa pyöri uusi peli.

Bugbearin virallinen propagandatorvi Jussi ”Abyss” Laakkonen ynnää FlatOut Ultimate Carnagen olemuksen alkuun lyhyesti:

”Ultimate Carnage on FlatOut käännettynä yhteentoista.”

Sitten tarinasuoni puhkeaa ja journot ovat hukkua detaljitulvaan.

Pelin yleisilme on kuitenkin selkeä. Carnage on FlatOut 2:n laajennettu ja parannettu versio, jossa mittarit ja ajokokemuksen raivokkuus on väännetty kaakkoon. FlatOut 2:ta pelannut tunnistaa pelin välittömästi, sillä oikeastaan kyseessä on enemmänkin FlatOut 2,5, firman edellisen pelin laajennettu ja paranneltu versio. Se näkyy erinomaisen hyvin joka paikasta, aina ratoja ja autoja myöten. Tuttua tavaraa ja huumoria siis, mutta uudella, tehokkaammalla alustalla.

Tehokkaampi alusta onkin Carnagen kulmakivi.

”PlayStation 2 ei ole enää mukana riippakivenä, vaan Xbox 360:ssä on valtavasti enemmän poweria pelintekemiseen.”

Laakkonen huomauttaa myös, että ”jos sinulla on FlatOut 2, niin löydät pelistä paljon tuttua, vaikkakin myös paljon uuttakin. Tätä ei kuitenkaan myydä täysin uutena kokemuksena.”

Mutta tarjolla on silti runsaasti uutta ja herkullista, sillä peliä on laajennettu ja monipuolistettu. Näkyvimmät muutokset ovat tietysti grafiikassa ja ratameiningissä. Tehokkaamman alustan ansiosta peliin ja radoille on voitu lisätä rutkasti lisää tavaraa, minkä johdosta ajokokemus on aiempaa aggressiivisempi.

Vaikka autoja on radalla vain neljä enemmän kuin FlatOut 2:ssa, niin ne tuovat lisää romutettavaa ja ohiteltavaa. Ja tärkeimmiten ”radoilla on sikamaisen paljon enemmän ja hienompia objekteja.”

Laakkosen ynnääkin Carnagen perusvision: ”otetaan FlatOut 2, pannaan uuteen peliin sama kokemus mutta tehdään se nyt kuntoon. On hienoa, kun voi ottaa jo kerran tehdyn pelin ja rakentaa siihen lisää.”

Ihan oikea pelintekijä koodaa. Ahkerasti.

Räminää ja räimettä

Klikkaa viereistä kuvaa nähdäksesi täysimittainen 720p-tarkkuuden kuvakaappaus:

”FlatOutit ovat olleet aina vähän outoja lintuja. Ne ovat yhtaikaa kilpa-ajo- ja toimintapelejä. Carnage on yhä kilpa-ajopeli mutta siinä on entistä enemmän toimintaa”, Laakkosen setä selittää ja jatkaa…

”Toimintaa on otettu ja pantu lisää kaikilla akseleilla, lisää ultimaalista carnagea”, Laakkonen intoilee ja näyttää miten romu lentää telkkarissa kun vähän painetaan kaasua. Noooin, pukataan hieman kaveria kylkeen, sitten aidan läpi ja pikkasen romutuksen mallia.

Ja kyllä kamaa lensikin. FlatOut 2:ta pelannutkin huomasi heti eron, ja vielä selkeämmin meininki maittoi aikaisemmin vain ekaa Flattaria pelanneelle Simonille.

Carnagen juju ei voisikaan olla tätä selkeämpi. Se on FlatOut 2, astetta vauhdikkaampana. Autojen ja dynaamisten objektien suurempi määrä merkitsee käytännössä sitä, että ruudulla ja radalla on aina vain enemmän romua, toimintaa ja kiihkeää peltipussaamista.

Miten numeroarvojen hienoinen kasvaminen sitten vaikuttaa käytännössä?

”Neljä lisäautoa tarkoittaa, että pelaajalla on jatkuvasti enemmän ohiteltavaa ja enemmän autoja takapuskurissa kärkkymässä. Kolaritkin ovat massiivisempia.”

Klikkaa kuvaa nähdäksesi täysimittainen 720p-tarkkuuden kuvakaappaus:

”Objektien määrä on kasvanut kaksinkertaiseksi. FlatOut 2:ssa radoilla oli enimmillään 5000 dynaamista objektia. Tässä niitä voi olla yli 8000 per rata. Ajettaessa kamaa voikin nyt tulla vastaan vasemmalta ja oikealta, joka puolelta.”

”Vauhdintuntu ei tulekaan tässä pelissä siitä, että autot kaahaavat kolmeasataa vaan kaikesta siitä lentävästä sälästä ja törmäilystä.”

Tosipuhetta. Koeajettaessa vauhdin tuntu oli melkoinen, vaikka mittari näytti vain vähän päälle satasta. Autorykelmän kiihdyttäessä lähtösuoralla tai rymistäessä kapeikon läpi villiintyneen buffalolauman tavoin kamaa ja kipinää lensi roimasti. Lienenkö moista kipinäpilveä nähnyt sitten viime kesän Turmion Kätilöiden konsertin.

Ajamisessa oli yksinkertaisesti omanlaisensa rankka fiilis, kun autot kiitävät kilpaa massiivisen romupilven keskellä. Ei silti, että vauhdintunne perustuisi pelkästään tekniikkaan. Kyllä siinä oli oma osuutensa myös hyvillä visuaaleilla, ajotuntumalla ja kivoilla radoilla, jotka tarjosivat erilaisia ajeluympäristöjä.

Ja onhan pelissä perinteisten jokkisluokan räppänöiden lisäksi myös todellisia kiitäjiä, speedihirmuja, jotka ovat omimmillaan asfalttipäällysteisillä katuradoilla. Jos et tykkää köröttelystä, niin kyllä sitä vauhtiakin löytyy ja reilusti.

Pelin teknisen puolen Laakkonen ynnäsi vallan lyhykäisesti: ”visuaalisella ja fyssapuolella Xboxi on onnistuttu kirimään aivan tappiin. Kaikki tekniikat ja hilavitkuttimet on vedetty tappiin ja peli on kevyesti Xbox 360:n parhaimmistoa teknisellä saralla.”

”Enää ei tarvitse PlayStation 3:sta, jos sen aikoi ostaa pelkästään MotorStormin takia.”

Klikkaa kuvaa nähdäksesi täysimittainen 720p-tarkkuuden kuvakaappaus:

Uusia pelitiloja ja moninpelaamista

Ihan pelkästään näyttävämpään ja rouheampaan ajamiseen ei Carnagessakaan silti luoteta. Mukana on myös joitakin uusia pelitiloja. Esimerkiksi yksin- ja moninpelinä kilpailtava Deathmatch Derby tuo perinteisten räsynukke-kisojen rinnalle uudenlaista melskettä. Pelaajat paiskataan autoareenalle, jossa kaahataan autoilla pitkin poikin, kerätään poweruppeja ja yritetään pistää muut autot muusiksi. Tuhosinfoniaa on vieläpä höystetty niin, että autojen kestävyys on normaalia huonompi mutta niihin saa powerupeilla lisää massaa, vauhtia ja lisävarusteita. Eli meininki on viety tappiinsa niin, että koko ajan sattuu ja tapahtuu.

”Tässä on oikein taistelukenttäfiilistä. Kun auto pamahtaa, niin pamahtaa ja kunnolla. Bensaa roiskuu, liekit roihuavat ja kamaa lentää ympäriinsä. Ragdollit kiitävät ilmassa ja taivaat repee”, Laakkonen hehkuttaa.

Laakkosen arveleekin, että tämä tulee olemaan yksi suosituimpia pelitiloja Xbox Livessä, etenkin välittömän pelattavuutensa ja nopeatempoisen toiminnan ansiosta. Tuskin ihan turhaan.

Toinen uusi Livessä pelattava uusi pelimuoto on Headon Race, jossa nimensä mukaisesti vedetään turpakolareita tuhatta ja sataa.

Championship-mestaruussarjoja on nyt kaksi. Toinen on se perinteinen, edellisestäkin osasta tuttu kilpa-ajotila, jossa väännetään perinteiseen tapaan raakaa rallia muiden pelaajien kanssa.

Kilpailuihin ei ole kuitenkaan rakennettu FlatOut 2:een nähden sen suurempaa syvyyttä tai tavoitteellisuutta, koska reseptin uusiminen vaatisi myös pelikonseptin suurimittaisemman remontin. Niinpä uratila on FlatOut 2:sta tuttu ja siinä ajetaan kilpaa erilaisten persoonallisten tekoälykuljettajien kanssa. Jokaisella kuljettajalla on oma tyylinsä ja tietynnäköinen auto, joten pelaajalla on aina kisatessa yleensä jonkinlainen käsitys keitä on edessä, vierellä ja takana.

Meiningissä on kilpa-ajon ohella myös rehellistä romutushenkeä, sillä FlatOut-henkisesti hyvä voittotaktiikka voi olla pahimpien kilpakumppanien romutus. Ei haittaa, jos ei tule maaliin ensimmäisenä, jos pahin kilpakumppani ei tule ollenkaan… Tekoälykuljettajatkin tekevät virheitä ja tarjoavat ihmispelaajalle rehellisiä ähäkutti-fiiliksiä. Kilpakumppanien kautta peliin syntyy kilpailujen välistä jatkumoa, mutta sen kummempaa tarinallisuutta ei ole tarjolla.

Uusi Carnage-mestaruussarja tuo mukanaan astetta erilaisempaa, rankempaa kolinaa. Siinä näet toden totta pistetään peltiä lyttyyn. Pelaajan täytyy selvitä erilaisista haasteista ja tavoitteista määrätyssä ympäristössä, määrätyllä autolla.

Esimerkiksi moninpelistäkin löytyvissä Deathmatch Derby –haasteissa pelaaja saa muun muassa erilaisia pistetavoitteita aikarajan puitteissa. Stunttitehtävissä pelaajan on suoritettava onnistuneesti käskettyjä temppuja ja Carnage Race –kisassa pelaaja saa pisteitä ja kertomia ympäristön tuhoamisesta kisaamisen lomassa, ei niinkään maaliintulemisesta. Beat the Bomb- ja Stunt –tiloja ei valitettavasti ehditty tutkailla.

Näppäränä ideana Carnage-tilan pelaaminen avaa myös rallisarjaa, eli molemmat mestaruussarjat on nivottu toisiinsa pelaajaystävällisesti.

”Xbox 360:llä ei ole yhtään peliä, joka näyttää yhtä hyvältä ja pelaa tällä tavoin. Me rikotaan autoja enemmän kuin kukaan muu.”

 

FlatOut Ultimate Carnage ilmestyy Xbox 360:lle kesäkuun lopussa 2007.

Lue myös haastattelun toinen osa: FlatOut Ultimate Carnage –haastattelu – FlatOut vääntää ruuvit kaakkoon (osa 1/2) ja tsekkaa myös FlatOut Ultimate Carnagen teaser-video eDomessa.

 

Lue lisää eDomesta

Ensikuvat seuraavasta FlatOut-pelistä: Xbox 360:n Ultimate Carnagesta

Ryöpsähdys FlatOut Ultimate Carnage -kuvia, täydessä HD-komeudessaan

Lisää kuvia Xbox 360:n FlatOutista

FlatOut 2 ylitti puolen miljoonan rajan ja kerää kehuja maailmalla

FlatOut 2:n myynti ylitti miljoonan

Bugbear tähtää raskaampaan sarjaan

FlatOut 2 vaihtaa jenkkimaisemiin

FlatOut 2 koeajossa

FlatOut 2 kaartaa loppusuoralle

FlatOut (PC, PS2, Xbox)

Flatout 2 (PC, PS2, Xbox)

FlatOutia ajetaan...

Katso tilanne vastaamatta