Uusimmat

Futuremarkin esikoinen on Shattered Horizon

19.08.2008 15:48 Jukka O. Kauppinen

Espoolainen Futuremark Games Studio kertoi alkuvuodesta astuvansa mukaan pelibisneksen eturintamaan. Yhtiö on nyt paljastanut ensimmäisen pelinsä julkisuuteen. Se on moninpelattava toimintapeli Shattered Horizon.

Shattered Horizon on uudenlainen verkkomoninpeli, jossa yhdistyvät täysi liikkumisen vapaus, helposti omaksuttava ohjaus ja ainutlaatuinen ympäristö. Pelaajilla on uusia taktisia mahdollisuuksia joita ei painovoiman kahlitsemissa peleissä nähdä.

Kuten Futuremark alkuvuodesta kertoi,

Sarkkisen mukaan pelibisnekseen siirtyminen on ollut yrityksen sisällä mielessä jo vuosia ja töitä on kaikessa hiljaisuudessa tehty jo pitkään. Ensimmäistä peliprojektia on työstetty periaatetasolla jo vuoden 2006 puolelta. Tällä hetkellä firman esikoisella on Mäkisen mukaan jo varsin vakuuttava ja hyvin toimiva pelimoottori.

”Futuremark Games Studion perustaminen on hyvin luonteva jatko kehitykselle, joka on ollut nähtävissä toiminnassamme viime vuosina. Pelaaja-asiakkaamme ympäri maailmaa ovat pyytäneet meitä vuosi toisensa jälkeen ryhtymään pelinkehittäjäksi, koska tuotteemme ovat heidän mielestään osoittaneet hämmästyttävää visuaalista ja teknistä osaamista. Nyt on aika toteuttaa heidän toiveensa ja olemme jo pitkällä rakentamassa ensimmäistä omaa peliämme”

Ja mitä pelaajille lopulta tarjoillaankaan?

Pelaajat taistelevat selvitäkseen hengissä kuussa tapahtuneen katastrofin jälkeen. Kuun miltei halkaiseva kaivosräjähdys levittää valtavan määrän kuukiveä maapallon läheiseen avaruuteen. Pelaajat pääsevät kokemaan realistista taistelua painottomassa tilassa, ympärillään kiertoradan tuhoutuneet rakennukset ja maata kiertävät miljoonat kuun pirstaleet.

Pelaaja valitsee päälleen joko kuun onnettomuudesta hengissä selvinneen kaivosmiehen tai kovia kokeneelle kansainväliselle avaruusasemalle loukkuun jääneen astronautin avaruuspuvun. Maata ympäröivä kivimassa tekee maan kamaralle paluusta käytännössä mahdotonta. Täten vähistä tarvikkeista käydään epätoivoista taistelua, koska ilman niitä uhkaa kuolema avaruuden kylmyydessä.

Jukka Mäkinen, pelistudion johtaja, kertoo:

”Meistä on hienoa päästä paljastamaan ensimmäiset tiedot pelistämme. Suositun 3DMark –ohjelmistomme käyttäjät ovat jo vuosia toivoneet meiltä peliä. Olemme tehneet kovasti töitä jotta voimme vastata heidän odotuksiinsa ja jotta voimme luoda jotain uutta, erilaista ja todella hauskaa pelattavaa.”

”Painoton tila vapauttaa pelaajan käyttämään luovuuttaan,” jatkaa Antti Summala, pelin pääsuunnittelija.

”Uusi liikkumisen vapaus ja avoimet pelialueet on helppo ja nopea omaksua, koska kontrollit on hiottu täydellisiksi ja pelimuotona on tuttu verkkomoninpeli.”

Mikael Bowellan, Shattered Horizonin päägraafikko kommentoi:

”Maata kiertävät lukemattomat kuun pirstaleet ovat uskomaton näky, joka saa pelaajien leuat loksahtamaan auki. Erittäin realistinen valaistusmallimme saa näyttämään nämä pirstaleet ja avaruudessa olevat rakenteet täysin aidoilta. Pelikokemuksesta tekee entistä uskottavamman se, että pelimaailman suunnittelussa on otettu oppia oikeista aseista ja avaruustekniikasta.”

Lisätietoja: www.shatteredhorizon.com

Lisää aiheesta

Futuremark mukaan pelibisneksen raskaaseen sarjaan Remedyn ja Recoilin rinnalle

Futuremark vastasi pwnage-väittelyyn

Futuremarkin puheenjohtaja haastattelussa

Lue myös

Aarteita pelihistorian hämäristä 1: NeoGeo

Fallout 3 – apokalyptistä räiskintää seikkailun varjossa (osa 2)

GT Academyn mestari selvisi – Karri Keskinen lähtee Silverstoneen

PC-pelaaminen – kaikkea muuta kuin kuolemankielissä

Wrath of the Lich King -betapäiväkirja: osa 5