UUSIMMAT

Outoja tapahtumia Sims 2 -maailmassa

07.01.2005 00:00 | Muropaketin toimitus

Electronic Artsin julkaiseman Sims 2 -pelin maailmassa tapahtuu kummia. Monet pelaajat ovat hiljakseen huomanneet, että heidän talonsa ja asukkinsa käyttäytyvät omituisesti. Kuin jokin tuntematon voima vaikuttaisi väkeen. Kokonaiset naapuristot ja kaupungit ovat löytäneet yhtäkkisesti ikuisen nuoruuden salaisuuden. Kukaan ei vanhene, kukaan ei kuole. Toiset saavat kaikki tarpeensa tyydytettyä yhdellä ainoalla kahvikupillisella. Vessanpöntöt tyhjenevät ja puhdistuvat itsestään. Avaruuden muukalaiset sieppaavat tähtitiedettä harrastavat simit, kun nämä vilkaisevatkin kaukoputkeensa…

Simsien maailma on joutunut täydellisen odottamattomasti virusmaisen hyökkäyksen kohteeksi. Selitys tälle on looginen – mutta yllättävä.

Sims 2 -peli tarjoaa pelaajille mahdollisuuden luoda muun muassa omia taloja ja objekteja, jotka voidaan lähettää pelin keskuspalvelimelle, josta muut pelaajat voivat ladata niitä omille tietokoneilleen. Tällä tavoin pelaajayhteisö luo jatkuvasti uusia ja ihmeellisiä asioita, kokeilee uusia ideoita ja viihdyttää itseään luomalla peliin koko ajan uutta sisältöä.

Objektien jakomekanismi toimii kuitenkin niin, että kun pelaaja lähettää esimerkiksi talonsa yleiseen jakoon, kaikki taloon liitetyt objektit siirtyvät sen mukana itsenäisine esineineen. Kun joku puolestaan lataa talon verkosta, niin sen mukana tulevat objektit korvaavat kaikki samat objektit, jotka pelaajalla oli koneella entuudestaan. Talo ei ole yksi ainoa esine, vaan kokoelma kymmeniä ja satoja, ehkä tuhansiakin, objekteja, jotka siirtyvät näin uuteen ympäristöön.

Ja mikäli joku on esimerkiksi muokannut kahvinkeittimeensä uusia ominaisuuksia, siirtyy muokattu kahvinkeitin talon mukana ja korvaa uudessa ympäristössä vanhan, tavallisen kahvinkeittimen. Yhtäkkiä kaikki kahvinkeittimet tarjoavatkin superkahvia, joka vie nälän, janon, väsymyksen… Joka ikisessä Sims-talossa, joka kodissa, joka kaupungissa.

Sims-harrastajien keskuudessa luodaan ja kokeillaan jatkuvasti erilaisten esineiden tekemistä. Osa muokkaa esineitä kokeellisesti heksaeditoreilla, toiset käyttävät puolestaan valmiita työkaluja. Peliä hakkeroidaan monipuolisesti, mutta kukaan ei osannut odottaa omien objektien tekemisen sivuvaikutuksia.

Pelin hakkerointi ja muuttaminen alkoi heti kun se julkaistiin, ja ensimmäiset havainnot oudosti käyttäytyvistä esineistä tehtiin jo viime lokakuussa. Kesti kuitenkin aikansa, ennen kuin pelin modaajat huomasivat miten muutettujen talojen ja objektien jakaminen vaikuttaa pidemmällä tähtäimellä, kun muokatut objektit leviävät huomaamatta käyttäjältä toiselle.

Käyttäjien tekemiä taloja ja esineitä jaetaan toisille Sims 2:n Lot Exchance -palvelun kautta, josta löytyy lähemmäs 30 000 käyttäjien luomaa esinettä. Eräässä vaiheessa jopa kolme neljännestä Lot Exchangen esineistä kuitenkin sisälsi modattuja ominaisuuksia. Tämän johdosta EA joutuikin tekemään palveluun pikaisesti muutoksia, jotta odottamattomia ominaisuuksia sisältävien objektien leviäminen saataisiin kuriin.

Samaan aikaan modaajayhteisö on tarttunut ongelmaan virustorjuntaohjelmien tutuksi tekemällä tavalla. Pelaajat voivat ladata Sims 2 Hack Scanner and Lister -ohjelman, joka sisältää tietokannan epämääräisiksi tiedetyistä objekteista. Ohjelma tutkii pelihakemiston ja poistaa epämieluisia ominaisuuksia sisältävät objektit.

Pelin odottamaton käyttäytyminen onkin lyönyt kaikki ällikällä. Niin pelin tekijät kuin käyttäjäyhteisön. Tilanteesta on haistettu myös ironiaa – virtuaalinen virus leviää virtuaalielämäpelissä, ja toistaa siten oudolla tavalla elämää itseään. Tekeekö joku seuraavaksi pelin sisällä toimivan virusskannerin?

Jukka O. Kauppinen

Sims 2 Hack Scanner and Lister