Uusimmat

Street Fighter V – turpaanottoa virtuaalikehässä ja oikeasti

03.02.2016 18:00 Jukka O. Kauppinen

Street Fighter, Mortal Kombat, Tekken. Siinä peruspulliaisen tuntemat kolme kovaa tapaa lyödä toista virtuaalisesti turpaan. Toki sarjoja on muitakin, mutta Street Fighter on se teos, josta nykymuotoiset taistelupelit saivat alkunsa. Street Fighter 4 pysyi eri muodoissaan ihmisten huulilla kahdeksan vuotta, mutta tänä vuonna vaihtuu taas numero – ja mekaniikat.

Kävin katsastamassa Herttoniemessä Street Fighter V:ttä ihan offline-tarkoituksessa. Paikalle oli rakennettu puolisenkymmentä pelipistettä, joissa mättöpelin uusinta versiota pystyi testaamaan.

 

”Makwan vältteli mua SF5:ssä ja mä välttelin sitä oikeassa kehässä”

 

Paikalla oli myös UFC-vapaaottelija Makwan Amirkhani, jota sai myös halutessaan haastaa oikeisiin sparrausotteluihin. Virtuaalisiin mies ei uskaltautunut. Ei sillä, en minäkään rapakuntoisena viitsinyt alkaa sparraamaan kehässä oikeasti.

Aika heikkoa teki muiltakin. Harvat yrittäjät olivat äkkiä lattiapainittu kumoon, ilman mitään jakoja. Pisteet sentään Nelinpelin Mikalle, joka yritti ihan tosissaan nyrkkeillä.

 

StreetFighterV_turpaanottoa_201602_1

 

Ja se peli? Ohjaustavan sai itse valita: tarjolla oli perinteisen PS4-kapulan lisäksi myös taistelutikkuja (luojan kiitos).

Tärkeintä tapahtumassa olikin mätkintä: uusi Street Fighter tuntuu mahdottoman hyvältä, kun vastustaja on vieressä meuhkaamassa. Moni asia on V:ssä nopeampaa: heittojen jälkeen voi nousta heti pystyyn, hyökkäyssarjat ovat lyhyitä ja peli painottaa enemmän lähietäisyydellä taistelua kuin aiemmin. Toisaalta virheistä rangaistaan enemmän. Kun päätöksen tekee, sen kanssa joutuu elämään. Tai kuolemaan, mikäli valinta oli väärä.

Moni päätös tuntuu olevankin pitkälti tehty sillä perusteella, että tehdään päinvastoin kuin aikaisemmin. Jos liikkeet olivat vähän liiankin turvallisia Street Fighter IV:ssä, V:ssä jokainen liike on päätös, johon joutuu sitoutumaan. Jos SF4:ssä heitot olivat liiankin hyviä, SF5:ssä niissä on huono kantama ja niistä saa vielä vähemmän irti. Ja niin edelleen.

StreetFighterV_turpaanottoa_201602_2

Nettiominaisuuksien puolesta Street Fighter V on sitä, mitä neljännen osan olisi pitänyt olla alusta lähtien. Pelaajia ei ole jaettu eri laareihin vaan PS4- sekä PC-pelaajat pystyvät pelaamaan toisiaan vastaan rajoituksetta. Takana pyörii järjestelmä, mikä kirjaa ylös yksityiskohtaista metriikkaa omasta ja kaverien pelimenestyksestä.

Erillistä tarinamoodia saadaan odottaa hieman julkaisun jälkeen. Sitä odotellessa pelistä löytyy vanhan mallin pelihallitila, harjoittelutila sekä nettitilat.

Suunta on Capcomin osalta oikea. Nyt täytyy vain nähdä, miten julkaisu onnistuu.

 

Street Fighter V

Tekijä: Capcom

Julkaisija: Capcom

Tulossa: PC, PlayStation 4

Pelaajia: 1, 2 (internetissä)

Pelin kotisivu: http://streetfighter.com

Eric Hartin

 

 

Lisää aiheesta

Näin syntyi klassikko: Street Fighter II

Street Fighter 5 saa tarinan jälkikäteen

Street Fighter 5 saa vahvistuksia Venäjältä

Street Fighter II:n tekijä aikoo pysyä kaukana konsoleista

Street Fighter III: Third Strike Online Edition (PS3, Xbox 360)

Street Fighter V -soturit ottavat yhteen Capcom Cupin finaalissa

Street Fighter X Tekken (PC, PS3, Xbox 360)

Super Street Fighter IV (PS3, Xbox 360)