Warface – kasuaalin hardcorea nettiräiskintää melkein ilmaiseksi

08.02.2013 18:30 | Jukka O. Kauppinen

F2P. Pelaa ilmaiseksi. Vanha pelimies on kummissaan tämän alati laajenevan muoti-ilmiön edessä, jossa pelaajille tarjotaan nykyään kaikki ilmaiseksi. Tai ainakin niin väitetään. Ilmaispelit – tai siis oikeammin sanottuna mikromaksupelit – räjähtivät jättisuosioon Facebookin selainpelien ja morppien kautta, ja nyt f2p-markkinoille tullaan vahvasti myös fps-nettiräiskintöjen muodossa.

Yksi isomman luokan f2p-fps:stä on morpeistaan tunnetun Trion Worldsin ja Crytekin teknologia/grafiikka-velhojen yhdessä luoma Warface.

Trionin ja Crytek Kievin yhteistuotanto on kiintoisa paketti. Crytekin jampat käyttävät omaa pelimoottoriaan ja työstävät näyttävää räiskintäpeliä, joka rakennetaan Trionin morppi- ja nettitekniikan päälle.

Mikään pikkupeli Warface ei ole, sillä sitä työstetään jo kolmatta vuotta ja tiimi on kasvanut yli satapäiseksi. Tavoitteetkaan eivät ole ihan vaatimattomat, sillä ”me haluamme tehdä seuraavan sukupolven PC-räiskinnän.”

Heti perään Crytekin jampat kuitenkin tuumaavat, etteivät he oikein pidä koko f2p-termistä, vaan Warface on heille enemmänkin täysimittainen Crytekin peli, joka vain sattuu olemaan ilmainen. Samaan syssyyn pulistaan pitkät pätkät pelaajayhteisön hyvänäpitämisestä ja siitä, että ilmaispelaajat ovat loppujen lopuksi kaikkein tärkeimpiä.

”Heitä ei pidä suututtaa eikä tarjota pelistä maksaville etuisuuksia, jotka ovat kuin läimäisy ilmaispelaajien kasvoille”, pelisuunnittelijat puntaroivat. Tässä sitä haastetta riittääkin, ja maksumekaniikat ja -etuisuudet ovat osittain yhä piirustuspöydällä tekijöiden hakiessa eri vaihtoehtoja ja tasapainotuksia. Erääksi mahdolliseksi rahalla ostettavaksi kikaksi esiteltiinkin nopea henkiinherääminen PvE-matseissa, kun pelaajat takovat co-oppina tehtävää. Normaalistihan muiden pelaajien täytyy kipittää paikalle antamaan kuolleille tekohengitystä, mutta Crytekin pojat arvelivat, että miksi kukaan ottaisi pulttia siitä, jos joku herättää itsensä rahalla eloon, kun tämä teko auttaa koko joukkuetta. PvP-matseissa instant-ylösnouseminen olisi tietysti aivan eri asia.

Ja entä jos PvE:ssä kaikki kuolevat? Luultavasti koko tiimi palautetaan tällöin edelliseen checkpointiin, joita on sijoiteltu tehtävän avainkohtiin.

Kasuaalia hardcorea

Warfacea tehdään vähemmän yllättäen kasuaalimielessä niin, että se soveltuu ja houkuttelee mahdollisimman monia pelaajia. Tässä on ilmeisesti onnistuttukin ihan hyvin, sillä Warfacella on Venäjällä jo kaksi miljoonaa rekisteröitynyttä pelaajaa. Seuraavaksi pitäisi sitten valloittaa länsi.

Kasuaalisuutta on haettu ainakin sillä, että pelin toiminnallisuuden ja kontrollit tajuaa nopeasti. Haastetta kuitenkin tuntuu riittävän kiitettävästi, sillä ihan läpihuutojutusta ei testipeleissä voinut puhua.

Pelaajayhteisön ärhäkämpiäkään jäseniä ei ole silti unohdettu, sillä tarjolla on myös hardcore-tehtäviä, jotka on tarkoitettu sille ”kymmenelle prosentille pelaajista, jotka nauttivat rankasta haasteesta.”

Left 4 Warface

Warfacen peruspeliä kuvailtiin jokseenkin Left 4 Deadin tyyliseksi co-op-selviytymisseikkailuksi, jossa tosin vastassa ei ole örmelöitä vaan ihan nykypäivän vihollisia. Aseet ja varusteet ovat tuttuja muista nykypeleistä tai militariakirjoista, eikä toiminnassa ole mitään yliluonnollisia ihmejuttuja. Vain rehvakasta fps-sotimista.

Peli tukee ainakin kahdeksan pelaajan co-op-ryhmiä ja PvP-tilassa 8 vs 8 -vastakkainräiminää. Pelitiloja on tällä hetkellä seitsemän, mutta lisääkin on tulossa.

Tehtävien suhteen crytekiläiset kommentoivat, että ”ne ovat iso ongelma. Pelaajat pelaavat aina kaikki sisällöt läpi nopeammin kuin niitä voidaan luoda. Iso tiimi tekee peliin tehtäviä vuoden ajan, ja hyvä pelaaja on takonut ne läpi muutamassa päivässä. Mitäs sitten?”

Vastaus tähän on monitahoinen. Ensinnäkin pelissä on valmiina tarjolla käsin luotuja ja käsikirjoitettuja tarinallisia tehtäviä, joissa pelaajat saavat toiminnalleen vähän syvällisempääkin motivaatiota ja vaihtelevampaa tekemistä.

Toinen tapa pelata on osallistua päivittäisiin tehtäviin, jotka pelin tehtävägeneraattori luo automaattisesti annettujen parametrien pohjalta. Tämän työkalun kehittäminen on ollut tiimille iso urakka, ja osa Crytekistä onkin istunut lähemmäs kolme vuotta perse kipeänä luomassa generaattoriin massiivista tietokantaa ja elementtejä, joiden pohjalta automatiikka luo kiinnostavia ja järkeviä tehtäviä oma-aloitteisesti. Juju on siinä, että työkalu ei generoi pelkästään tehtävien tavoitteita ja muuta peruskauraa, vaan luo niihin myös tarinaa ja järkeviä tavoitteita.

Käsintehtyäkin sisältöä silti luvataan lisää koko ajan, samoin kuin pelitiloja, aseita, varusteita ja kaikkea muutakin.

Entä itse pelaaminen? Jäi hyvä fiilis, todella hyvä fiilis. Ubisoftin f2p-peli Ghost Recon Onlineen verrattuna Warface vei pisteet kotiin. GRO:ssa turhauduin hyvin nopeasti, kun peli ei vain ollut oikein maittava, vaikka se teknisesti toimikin. Deatchmatch-henkinen tiimiräiskintä ei oikein toiminut. Warfacen PvE-cooppaus sen sijaan oli kivan nopeaa ja onnistui puhaltamaan yhteispelihiileen. Ovathan pelit aika erilaisia ja onhan Warface selvästi näistä se helpompi, mutta ennen kaikkea hauskempi – ja hauskuusmittarin värähtely vei tällä kertaa selvän voiton.

Räiskeenä Warface edustaa co-oppialun lisäksi perinteistä luokkapohjaista toimintapeliä, jossa jokainen solttu on jokin neljästä perustyypistä. Fiksulla tiimillä onkin taistelukentällä mieluusti kaikkia solttuluokkia tasaisesti.

PvE-testipelit etenivät vaiheissa pelaajaryhmän edetessä kentällä, vihollisten kaatuessa tehokkaan iskujoukon edessä. Kaksi eri kenttää olivat kivan erilaisia, mutta ne myös muuttuivat koko ajan niin rakenteeltaan kuin tavoitteiltaan. Välillä haaste oli nujertaa linnoittautuneiden vihollisten pesäke, välillä taasen istuttiin tiukasti suojassa ja yritettiin torjua valtavalla ylivoimalla päällekäyvää vihollista. Toisen testitehtävän lopputaistelussa oli tarjolla melkoista survival-paahtoa, sillä joka suunnalta hyökkäävät viholliset eivät jättäneet pelaajien ympärille ainuttakaan kuollutta kulmaa. Pään olikin syytä pyöriä koko ajan milloin mistäkin pusikosta tai parvekkeelta ilmestyviä vihuja etsiessään. Tukisolttujen oli myös tärkeää olla aktiivisia ja katsoa josko kaverit tarvitsevat lisää ammuksia tai laastareita, sillä täydennyksiä ei tipu itsestään taivaalta.

Kuolemista ei tarvinnut hirveästi pelätä, jos vain oli fiksusti sijoittunut ja pääsi välillä kökkimään suojassa ensiapua tai hipareiden palautumista odotellessaan. Ympärillä riehuvan taistelun äänet ja ulkoasu olivat kyllä komeat, joskin vihollisten selvä erottuminen maisemasta oli meikäläisen makuun turhan helpottavaa. Luultavasti hardcore-tehtävissä tätä apua ei ole, vaan jos joku tulittaa hyvästä piilosta, niin se pirulainen todellakin täytyy yrittää spotata omin silmin.

Päivän paras

Pitkäjänteisempiä kilpailuelementtejä ja pelaajien palkitsemista haetaan muun muassa päivittäisillä tilastoilla, joiden myötä eri kategorioissa päivän kymmenen parhaimman prosentin joukkoon osuvia pelaajia hemmotellaan pikkulisukkeilla. Pelailulla ja pärjäilyllä tienaa tietysti myös pelikrediittejä, joilla on lunastaa hiljalleen avautuvia uusia varusteita ja varusteluokkia. Sotilaille on tarjolla rutkasti uusia aseita, asuja, apulaitteita ynnä muuta extraa, joiden toivotaan houkuttelevan aktiiveja etenemään yhä pidemmälle pelissä.

Oikealla rahallakin voi tietysti lunastaa asioita, mutta kuten aiemmin mainittua, tätä puolta hiotaan edelleen. Joitakin rahalla ostettavia asioita voi kuitenkin löytää myös pelikentältä ilmaiseksi, joten kaiken kaikkiaan ostelu- ja kustomointipuolesta jäi sellainen maku, ettei Crytek/Crion yritä rahastaa pelaajia ainakaan liian suoraviivaisesti tai röyhkeästi.

Warfacessa on potentiaalia, se tuli nopeasti selväksi. Peli oli hauska, kivan näköinen, sopivan nopeatempoinen ja cooppailussa oli terää. Jos pelin mikromaksupuoli vain löytää hyvän tasapainon, niin uskon teoksen löytävän varmasti oman faniyleisönsä. Mukavan tunnin jälkeen olikin mukava jättää hyvästit Crytek Kievin tiimille, etenkin kun pressi oli sekä minulle että heille päivän viimeinen ohjelmanumero. Nyt tiimin vetäjäkin pääsi lepuuttamaan äänijänteitään, sillä ne olivat olleet jatkuvassa rasituksessa viimeiset kolme päivää. Sen kuuli, ääni kun oli jo vähän käheä ja murtui välillä.

Warface on länsimarkkinoilla suljetussa betatestissä. Itä-Euroopassa se on jo pelattavissa ja pelkästään Venäjällä peliin on rekisteröitynyt yli viisi miljoonaa pelaajaa.

 

Warface

Tekijä:  Crytek Kiev

Julkaisija: Trion Worlds

Tulossa: PC – 2013 aikana

Pelaajia: 2-?

Pelin kotisivu: www.warface.com

Jukka O. Kauppinen

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

Lue  myös

BioShock Infinite – haastattelussa pelisuunnittelija Shawn Elliot (osat 1+2)

Dead Space 3 -ensikosketus – sukellus ihmissydämen synkimpiin sopukoihin

Finnish Game Jam oli elämys – koosteessa kaikki videot ja reilusti kuviakin

Speedlink XEOX Pro Analog Gamepad – puolitien padi

Tomb Raider -ensikosketus osa 2: syöksy ahdistuksen kuiluun, nouse kohtaloosi

Vuoden 2012 paras ladattava pelisisältö: Elder Scrolls V: Skyrim – Dragonborn

Vuoden 2012 paras pelihahmo: Vaas Montenegro (Far Cry 3)

Vuoden 2012 yllättävin peli: The Walking Dead