UUSIMMAT

Combat Mission: Battle for Normandy – haastattelussa Steve Grammont

24.04.2011 16:00 | Jari Mikkonen

Yhdysvaltalainen Battlefront.com tunnetaan indie-pelimyynnin ja niin sanotun guerillamyynnin pioneerina, sen lisäksi että firman Combat Mission -pelisarja on yksi tunnetun maailmankaikkeuden parhaimmista strategiapeleistä.

Saimme sähköpostin päähän toisen lähiaikoina julkaistavan Combat Mission: Battle for Normandy -pelin pääsuunnittelijoista. Steve Grammont vastasikin auliisti tiedusteluimme sotastrategian olemuksesta.

Normandian taisteluita kesällä -44 käsiteltiin jo Battlefrontin esikoisessa, Combat Mission Beyond Overlordissa. Miksi sinne palataan uudestaan, eikö CMBO ollutkaan tarpeeksi hyvä?

Ei ollut! :-) Kun aloitimme Combat Missionin suunnittelun, oli vielä monia asioita, joita olisimme halunneet toteuttaa, mutta jotka olivat tuolloin teknisesti mahdottomia tai älyttömän työläitä. Uudistunut CMx2-pelimoottorimme mahdollistaa sellaisia asioita, jotka eivät kerta kaikkiaan olleet mahdollisia CMBO:n aikoihin.

Lisäksi Combat Mission Beyond Normandyn taustalla on 13 vuoden aikana kertynyt kokemus taktisten sotapelien parissa, joten monet ominaisuudet ovat aiempaa harkitumpia ja viilatumpia.

Normandia on ehkä yleisin miljöö sotapeleille. Mikä siinä vetää? Jenkkimarkkinat? Lähdeaineiston runsaus? Sotimisen monipuolisuus? Hollywood-romantisointi?

Kaikki edellä mainitut! Normandia on todellakin yksi perusteellisimmin taustoitetuista taisteluista viime vuosisadalla, ja leijonanosa tästä materiaalista on tuotettu englannin kielellä. Koska englanninkielinen yleisö on suurin yksittäinen pelaajaryhmä, on ymmärrettävää että tässä aiheen suosio ja sen tuttuus kulkevat käsi kädessä.

Monia muita toisen maailmansodan rintamia vaivaavat myös kielteiset mielikuvat. Italian rintamasta ajatellaan, ettei siellä voinut käydä panssarisotaa. Itärintamaa pidetään tylsänä koska saksalaiset muka aina voittivat taktisissa taisteluissa. Nämä harhakuvat ovat valitettavia ja olemme yrittäneet kitkeä niitä peliemme avulla (esim. Combat Mission Barbarossa to Berlin ja Afrika Korps), mutta loppupeleissä ihmisten mielikuvia on vaikea muuttaa.

Mikä tekee CMBN:stä erityisen verrattuna muihin taktisiin sotapeleihin, esim. Theatre of Wariin?

Mittakaava on eräs erottaja. Combat Missionissa pelaaja saattaa helposti löytää itsensä komentamasta viittäsataa nurmiporaa jalkaväkitaistelussa tai vaikkapa yli kolmeakymmentä tankkia panssaritaistelussa. Yleensä taktisissa sotapeleissä käsitellään paljon rajatumpia joukkoja.

Combat Missionissa myös realismi ja historialliset joukko-osastokokoonpanot kulkevat käsi kädessä, siinä missä useimmissa taktisissa sotapeleissä nähdään hyvin vähän kumpaakaan.

Combat Mission Shock Forcelle oli kolme laajennusmoduulia. Mitä moduuleja on suunniteltu CMBN:ään?

Myös Normandiaan on tulossa kolme moduulia. Ensimmäinen tarjoaa ainakin britit, kanadalaiset, Waffen SS:n ja saksalaiset laskuvarjojääkärit kesäkuusta elokuulle.

Toinen moduuli kattaa syys- ja lokakuun, ja keskittyy erityisesti Hollannissa tupeloituun Operaatio Market Gardeniin.

Kolmatta moduulia kutsumme Battle Packiksi, ja tämä on uusi konseptimme. Varsinaiset moduulit tulevat jatkossakin keskittymään tietyn joukon tai taistelun ympärille, mutta Battle Packiin voimme sisällyttää ihan mitä vain luulemme pelaajien tahtovan.

Millä perusteilla suosittelet CMBN:ää vanhoille CMBO/CMBB/CMAK-pelaajille?

Paras tapa kuvata tätä ovat ne reaktiot joita saimme alkuperäisten Combat Mission -pelien faneilta, kun CMBN oli helmikuussa ennakkoesittelyssä. Ne jotka eivät koskaan olleet pelanneet Combat Mission Shock Forcea tai Afghanistania hämmästyivät kuinka ”todelliselta” sen ympäristö tuntui. Ei vain visuaalisesti, vaan myös taktisiin päätöksiin vaikuttavien syy/seuraus-suhteiden osalta.

Tarkempi maastoresoluutio, monipuolisemmat maastotyypit, yksittäisten sotilaiden tekemisten seuraaminen jne. ovat todella merkittävä osa pelikokemusta, vaikkei pelaaja välttämättä heti tunnistaisi syytä.

Suunnitteleeko Battlefront jatkoa modernille Shock Forcelle?

Kyllä. Combat Mission Shock Force 2 on jo työn alla, kuten myös Beyond Normandyn jatko, joka seuraa länsirintaman tapahtumia marraskuulta 1944 sodan loppuun.

Milloin ja missä CMBN on saatavilla?

Aluksi CMBN on ostettavissa vain ja ainoastaan Battlefrontin verkkokaupasta, huhtikuusta lähtien. Myöhemmin teemme luultavasti jälleenmyyntisopimuksia tietyille markkina-alueille ympäri maailmaa.

 

Tekijä: Battlefront.com

Julkaisija: Battlefront.com

Tulossa: PC

Pelin kotisivu: http://www.battlefront.com/

Jari Mikkonen

 

Lisää aiheesta

Combat Mission: Shock Force (PC)

Katsahdus Combat Missioniin (arkistojen aarteet) 

Combat Mission 3: Afrika Korps (PC) 

Lue myös

3DS-pelit testissä – mitä konsolin alkuvaiheen pelit tarjoavat?

iOS-pelit testissä 2: Neuroshima Hex, Memodies, Get Outta My Galaxy!, Bang! ja Cut the Rope

SOCOM: Special Forces – erityisesti moninpelaajille

Warhammer 40k: Space Marine – ensitestissä äijämäisin peli, ikinä?

World of Tanks – haastattelussa tankkimorpin tekijät (osat 1-9)

 

Keskustelu

Combat Mission Afghanistan on kyllä mielenkiintoinen peli etenkin harvinaisen aiheensa vuoksi ja tutustumisen arvoinen lajityypin ystäville. Ehkä se kuitenkin vetoaa enemmän venäläismarkkinoihin ja on varmaan sinne alunperinkin täsmäsuunnattu, onhan pelin takana venäläinen Snowball-studio. Mutta peli jossa on unikkopeltoja ei voi olla väärässä, joten demo kandee tsekata.

Kappas, tuo Afghanistankin on jo ilmestynyt. Eipä taida olla kummoinen peli, kun ei ole hirveästi hypetetty?

Muropaketin uusimmat