Demon Core on suomalainen Half-Life

22.01.2014 20:00 | Jukka O. Kauppinen

Tamperelainen Apex Games tekee tavanomaisesta poikkeavaa, isompaa peliä. Nyt ei näet tehdä mitään mobiili-naksuttelua tai tamperelaisyritysten suosimia strategioita, vaan oikein isoa, PC Master Racen koneille suunnattua tarinallista räiskintäpeliä Half-Lifejen tyyliin. Eikä sana Half-Life tule esiin ainoastaan toimittajan suusta, vaan sen mainitsee useamman kerran myös Demon Corea viilaavaa Mikko Karsisto.

Karsisto on vanha nokialainen, mutta lähti firmasta omaan suuntaansa jo kauan ennen nykyisen myllerryksen alkua ja Microsoft-kauppoja. Eräänä päivänä hän vain mietti, että mitä jos perustettaisiin pelifirma. Lyhyt tekstiviestipalaveri kollegan kanssa ja siinä se, Apex Gamesin perusta oli valmis. Sitten tarvitaan enää vain rahaa ja koodia! Molempia järjestyi tiukalla bisnesvainulla ja sen jälkeen onkin tehty kolme vuotta kovaa duunia täyspäiväisesti. Kyllä vain, jo kolme vuotta, vaikka peli paljastettiin aivan äskettäin.

Projekti on siis melkoisen mittava – ja niin ovat tavoitteetkin. Tarinavetoinen seikkailua ja räiskintää yhdistävä toimintapeli, joka kertoo tarinan syvällä Venäjän uumenissa olevasta tutkimuskeskuksesta. Keskuksen työ on kansainvälisestikin niin tieteellistä ja arvokasta, että yhtäkkiä kansallismieliset yltiöpäät ilmoittavatkin, että näin kallis tutkimus kuuluu vain ja ainoastaan Äiti Venäjän omaisuuteen. Ja siitä alkaakin ankara taistelu tutkimuskeskuksen omistuksesta.

Taistelun keskiössä on tiedenainen, joka joutuu yhtäkkiä tarttumaan aseisiin puolustaakseen itseään, kollegoitaan ja tutkimuskeskusta. Peliä viilataan puhtaasti yksinpeliksi, jossa on mukana vahva annos taktista ajattelua ja älykästä, vaativaa FPS-toimintaa.

Pelin kehitysversion esittelyssä kirjoittajalle tuli vahvasti mieleen kaksi aivan tiettyä peliä: Half-Life ja BioShock. Half-Life ja Black Mesa –tutkimusasema ovatkin selviä esikuvia koko pelin lähtökohdalle, vaikka nyt ei ulottuvuuksien välisiä rakoja taidetakaan repiä täysillä auki. Vai revitäänkö? Onhan siellä hiukkaskiihdytinkin! BioShock taas tuli mieleen ennen kaikkea Rapturen kautta, sillä tutkimuskeskuksen tyylikäs arkkitehtuuri keisarillisen Venäjän perinnöstä muistuttavine koristeineen oli jotain aivan muuta, mitä odottaisi tiukan tieteelliseltä, maanalaiselta tutkimuskeskukselta. Mutta suuressä idässä asiat tehdään isosti ja prameasti, myös tutkimuslabrat.

Visuaalit ovatkin varsin hulppeasta päästä, mistä kiitos paitsi Apexin graafikoille ja kenttäsuunnittelijoille, myös käytetylle Unreal Engine –pelimoottorille. Vaihteeksi joku tekee pelejä muullakin kuin Unityllä!

Anna rahasi!

Pelistä on tehty tällä hetkellä noin 75 prosenttia. Se saadaan valmiiksi nytkin, mutta tekijätiimin budjetti on rajallinen. Visio on korkeammalla kuin tämänhetkiset mahdollisuudet. Siksi peli onkin tällä hetkellä IndieGoGo-sivustolla joukkokeräyskampanjassa, mutta valitettavasti perinteisesti suomalaiset joukkokeräysprojektit ovat olleet varsin huono-onnisia. Niinpä kaivatun 180 000 dollarin tavoitteen täyttyminen saattaa olla hyvinkin kyseenalaista, mutta se ei ole onneksi ainoa reitti tarvittavan loppurahoituksen saamiseen.

Steam ja Greenlight-ohjelma voivat toteutuessaan antaa pelille vahvaa näkyvyyttä ja nostetta maailman verkoissa. Steam saattaa myös mahdollistaa Early Accessin, jonka kautta joulukuussa helsinkiläinen Bugbear-studiokin siirtyi vaisusta Kickstarter-keräyksestä erittäin onnistuneesti Early Accessiin, saaden tavoittelemansa Kickstarter-potin verran rahaa tuplana viikossa.

Tulivat rahat mitä kautta tahansa, lisärahan avulla Apex Games haluaisi tehdä pelinsä vision loppuun, etenkin tarinallisesti. Toivottavasti se kertyy kasaan, oli reitti mikä tahansa.

Lisätietoja: Demon Coren joukkorahoituskeräys

Lisätietoja: Äänestä Demon Corea Steam Greenlightissa

 

Haastattelussa Mikko Karsisto / Apex Games

Apex Gamesin toimitusjohtaja Mikko Karsisto kertoo haastatteluvideoilla pelin olemuksesta, tekemisestä ja visioista.

Haastatteluvideot on kuvitettu trailerimateriaalilla, pre-alpha-pelikuvalla sekä pelinkehitystyökalujen maisemilla kentistä. Kaikki kuvamateriaali on pre-alphaa eli viimeistelemätöntä, eikä vastaa millään tasolla lopullista tuotetta.

 

Demon Core

Tekijä: Apex Games

Tulossa: PC – 2014

Pelaajia: 1

Pelin kotisivu: http://www.apexgames.net/

Jukka O. Kauppinen

 

 

Demon Core

Sattumaako? Tuskin! Demon core oli 6,2 kiloa painava plutoniummöhkäle, joka meni kaksi kertaa kriittiseksi vuosina 1945 ja 1946. Rontin piti olla turvallinen, mutta tutkijat sähläsivät molemmissa onnettomuuksissa ja käynnistyvät vahingossa ytimen ketjureaktion. Molemmilla kerroilla sählänneet tutkijat kuolivat säteilyvammoihin.

Pirullinen atomipallo jäi atomitutkimuksen historiaan. Se pääsi lopulta myös oikeisiin töihin tutkijoilla harjoittelemisen jälkeen räjähtäessään Crossroads Able -atomipommina 1.7.1946.

Ja nyt tampereella tehdään tämän atomipallon nimeä kantavaa räiskintää…

 

Alkuperäinen demon core tykittää menemään.

 

Lue myös

1989: Dawn of Freedom (lautapeli)

Assassin’s Creed Liberation HD tekee SD-assassiinista HD-ladyn

Domen toimituksen valinnat 2013, osa 2: Paras pahis, innostavin Kickstarter, iloisin yllätys…

Turkulainen Dethroned! yhdistelee MOBAa ja tower defenceä

Turussa koulutetaan pelialan ammattilaisia

Vuoden 2013 paras ladattava pelisisältö: Borderlands 2: Tiny Tina’s Assault on Dragon Keep

Vuoden 2013 paras pelihahmo: Trevor Phillips

Vuoden 2013 paras suomipeli: Resogun

 

Keskustelu

Hienoa että suomesta tulee muutakin kuin Ängry Böördsejä. Ostan ja pelaan mikäli vain saa hyvät arvostelut.

Uuh. Tarinavetoinen FPS. Näitä ei ole koskaan liikaa. Toivottavasti onnistuu.

Joo, lennokkaan editin jälkeensäjättämä ylimääräinen sana. Tx!
-jok

”Demon core oli vuonna 6,2 kiloa painava plutoniummöhkäle”
Tuossa nyt taitaa olla joku sana liikaa tai vuosi puuttuu?

Muropaketin uusimmat