UUSIMMAT

World of Tanks -panssarisotapelin tekijät Panssarimuseolla

31.03.2011 18:15 | Jukka O. Kauppinen

Onko peli nimeltään World of Tanks tuttu? Luultavasti, ainakin nimeltä. Tämä parin viikon kuluttua virallisesti ilmestyvä nettimoninpeli on ihastuttanut ja viihdyttänyt suuressa määrin suomalaisiakin pelaajia viimeisen vuoden aikana. Sen tekijät piipahtivat myös Suomessa kertomassa tulevasta.

Mutta koska domelaiset ovat kieroja veikkoja ja tykkäävät sotapeleistä, emme menneet tällä kertaa ihan sen perinteisen kaavan mukaan. Tero Lehtiniemen tarttuessa pelin hands oniin ja tulevien ominaisuuksien käsinkosketeltavaan puoleen Helsingin päässä, Jukka ”Das Panzer” Kauppinen hilasi Victorin ja Arthurin asianmukaiseen ympäristöön. Siis Panssarimuseoon.

Innokkaimmille lukijoille tehtäköön tässä kohtaa selväksi yksi asia. Tässä jutussa ei ole vielä haastattelua tai paljastuksia World of Tanksin tulevaisuudesta. Teron juttu tulee omana juttunaan, samoin kuin varsinaiset panssarivaunujen lomassa tehdyt haastattelut. Iso kiitos Teille, WoT-pelaajille, tekijätiimikin huomasi jo ennen kysymyspumaskan esiinkaivamistani, että olitte lähettäneet paljon kysymyksiä.

Eli nyt vain vähän fiilistellään. Ja muistellaan vanhoja.

Arthur Pratapopau ja Victor Kislyi, Wargaming.net. Ja Leopard 2.

Oma kosketukseni World of Tanksin tekijöihin yltää jo jonnekin vuosikymmenen päähän. Tuohon maailmanaikaan tein yhä kuukausittaista verkkopeli-palstaa MikroBittiin ja seurasin tarkoin kaikkia nettipelimaailman tapahtumia. Jokainen uusi peli kun oli vielä merkkitapaus, samoin hyvien pelien päivitykset.

Wargaming.net teki tuolloin mainiota Massive Assault -strategiapeliä, jota seurasi toinen nettimoninpelattava strategia, DBA Online. Massive Assaultista tehtiin useampikin versio, joista taisin itse pelata pitkään Massive Assault Networkiä. Miettikääs, jätkät tekivät jo 12 vuotta sitten nettipelejä. Genre taitaa olla jo melko tuttu.

Niistä ajoista moni asia on muuttunut, mutta kuten jamppojen kanssa jutellessamme totesimme, Wargaming.net on yksi niistä harvoista puodeista, joka on yhä elossa. Hatusta tempaistuna 99 prosenttia 10-12 vuoden takaisista nettipelejä tehneistä studioista on jo heittänyt henkensä.

Wargaming.netinkin kohdalla moni asia on muuttunut. Kuten studion toimitusjohtajakin oikein alleviivasi, PC-pelaaminen on kuollut,  jos puhutaan boksipeleistä. Kuollut! Call of Dutyt ja Battlefieldit vielä pärjäävät, kun ne tehdään monelle alustalle ja markkinoidaan aggressiivisesti, mutta pelkästään PC:lle julkaistavat pelkästään boksiversioina myytävät pelit alkavat olla jo historiaa.

Internet-jakelu sen sijaan… Siellä kaikki on toisin. PC-peleille löytyy yhä nichensä digijakelussa, minkä lisäksi World of Tanksin mikromaksupohjainen netistä maksuttava ladattava, ilmaiseksi pelattava PC-peli elää hyvin ja porskuttaa noususuhdanteessa.

Ja kuten Wargamingin toimitusjohtaja Victor Kislyi mietiskeli, kyse on myös pelin olemuksesta ja kohderyhmästä.

”Ryhdyimme nelisen vuotta sitten miettimään free-to-play-peliä länsipelaajille. Ei siis mitään paskaa koreamorppia tai muuta ilmaisroskaa, vaan kunnollista ja laadukasta länsimaisille pelaajille suunnattua moninpeliä.”

Tavoitteessa on toden totta onnistuttu, mikäli Domenkin lukijoista tai omista kavereista voi havainnoida. Hämmästyttävän moni pelaa WoTia hymy suupielissä, nautiskellen ja hauskaa pitäen. Kevyt arcadehenkinen tankkiräiskintä tuntuukin yhdistävän oivallisesti hauskuuden, suhteellisen tasapainoisen pelaamisen ja viihdyttävän moninpelin.

”Olimme tehneet nettipelejä jo kahdeksan vuotta ennen WoTin aloittamista”, Victor muistuttaa samaan putkeen. Eli jonkinlainen tietämys omista taidoista ja pelaajakansan mieltymyksistä jo löytyi.

Menneistä ei silti pystytä puhumaan ihan ilman haikeutta.

”Order of Warin tapaista peliä ei tule enää koskaan. Siinä meillä oli hyvä budjetti ja aikaa. Mutta kukaan julkaisija ei rahoita enää sellaista.”

Siksi siis mikromaksuilla pyörivä ilmaispeli. Mutta ei vain siksi.

”Näin me myös tavoitamme suoraan yleisömme. Olemme suorassa kontaktissa pelaajiin. Kukaan ei ole välissä sen enempää ottamassa siivuaan tuloista kuin häiritsemässä meidän ja pelaajien välistä keskustelua. Me näemme nyt itse koko ajan mitä pelissä tapahtuu. Seuraamme jatkuvasti tapahtumai ja näemme, jos jokin menee rikki, jos pelin tasapaino muuttuu ja niin edelleen.”

Victor muistuttaa myös, että kun he julkaisevat pelin itse, niin he voivat myös toimia pelaajayhteisön suhteen täysin omin päin. Kuten vaikkapa taannoin Puolassa, kun tekijäpoppoo varasi baarin ja kutsui sikäläiset WoT-pelaajat paikalle.

”Me ryyppäsimme läpi yön ja puhuimme panssarivaunuista. Ja kuuntelimme mitä pelaajamme halusivat meille sanoa.”

Kuulostaa hyvältä – ja Victor lupaili, että he voisivat joskus tulla Helsinkiinkin. Juomaan olutta ja puhumaan panssarivaunuista.

Ja heiteltiinpä sitä villimpiäkin ideoita ilmaan. Parolan Panssarimuseo on näemmä talvellakin inspiroiva paikka. Ei ihme, kukapa ei inspiroituisi, kun ympärillä on tonnikaupalla muun muassa brittiläistä, saksalaista ja neuvostoliittolaista terästä.

Jokseenkin hupaisasti Viktor tunnusti, ettei hän ollut nähnyt koskaan oikeaa saksalaista panssarivaunua. ”Neuvostovaunuja kyllä,  vaikka miten paljon, mutta ei meillä Minskissä ole yhtään saksalaisvaunua.”

Stu-40, StuG III ja Panzer IV olivatkin mieluisia kohdattavia, mutta niiden ohessa erityisesti vanha kunnon postijuna eli T-28 oli herran mieleen.

”Voi miten paljon olenkaan tällä pelannut WoTissa”, hän riemuitsi ja kierteli massiivista neuvostovaunua.

Victorin mukaan tarttui muuten niin CD: täynnä suomalaista sotilasmarssimusiikkia (suosittelin erityisesti Endalkajärven jäätä hittibiisinä), panssari-DVD sekä koko liuta kirjoja suomalaisesta panssariaseesta. Muun muassa Apalin erinomainen teos suomalaisten panssarivaunujen historiasta (Suomalaiset Panssarivaunut 1918-1997 (The Finnish Armoured Vehicles)). Museosta, kauniista talvipäivästä ja tietysti hyvästä seurasta päihtynyt herra pomo lupailikin, että peliin saadaan tulevaisuudessa aivan varmasti suomalaisia maisemia ja suomalaisittain väritettyä panssarikalustoa.

Panssarimuseolta tankkikaksikkomme nousi Helsingin junaan tapaamaan muita suomalaisia pelimedioita tavanomaisemmissa merkeissä. Ja näyttämään sitä varsinaista peliä Terolle.

 

Tekijä: Wargaming.net
Julkaisija: Wargaming.net
Saatavilla: PC
Tulossa: PC
Julkaisu: huhtikuu 2011
Pelin kotisivu:  http://www.worldoftanks.com

Jukka O. Kauppinen

 

 

Lisää aiheesta

World of Tanks -ensikosketus (PC)

Massiivimoninpeli panssarivaunuilla? Kuulostaa hullulta ja niinpä ensimmäinen reaktioni World of Tanksiin olikin järkyttyneen skeptinen: voiko tämä muka toimia? Ei kai, varsinkaan kun peli on rakennettu mikromaksujen ympärille!

Onneksi ennakkoluuloni hävisivät päätoimittajan mahtikäskylle, sillä kun annoin pelille rehellisen tilaisuuden, huomasin World of Tanksin olevan itseasiassa sangen letkeä peli.

Lue myös

EVE Online FanFest 2011 – ”EVE is real”

iPad 2 pelimiehen perspektiivistä

Kinect-pelit testissä

Me kysyimme Dragon Age II:sta, Bioware vastasi

Nintendo 3DS – Dome testasi uutuuskonsolin

Xbox 360:n hopeinen Aberdeen-ohjain – muuntuva peliohjain

 

Keskustelu

Kyllä tulee Hard-wipe tuohon peliin ennen virallista julkaisua.

Kaikki muu, paitsi pelinimi/acco katoaa. Tankit,kullat ja statsit.

12.4 tulee oleen hullu päivä kun 10k loltankkia ajelee ympäriinsä :D

No perhana kun meni koko juttu ohi. Olisi voinut käydä vakoilemassa aidan ulkopuolella, kun museo sijaitsee kilometrin kävelymatkan päässä..

Hyvä tempaus viedä kaverit juuri tuonne, näkee jo naamasta…

Kertaakaan oo tuollakaan paikassa päässyt käymään vaikka vuoden homehduin Parolassa…

”Missäs vaiheessa esitätte pelaajien tekemiä kysymyksiä tekijöille? ”

Esitettiin jo. Tämä teksti syntyi junassa paluumatkalla, tarkempaa Q&A:ta tulee ensi viikolla, kunhan ehdin siirtää videot ja työstää juttua.

tv,
jok

Noniin, tämä on sitä aitoa journalismia!

Missäs vaiheessa esitätte pelaajien tekemiä kysymyksiä tekijöille? Mahtaa olla kai teon alla jo?Koittakaa kysäistä onko tekijöillä motivaatiota poiketa perinteisestä arcade linjasta hc moodin muodossa.

Omasta mielestä näin saataisiin entistä laajempikin yleisö innostumaan pelistä. Kuvitellaanpas, että yhtä peliä voisi pelata niin simu kuin arcade tasolla, riippuen yksilön kiinnostuksesta. Kyllä tuosta bad companystäkin löytyy hc -moodi, mitä ilman moni ei välttämättä edes pelaisi koko peliä.

Totta kai tulee hard wipe, koska muuten kukaan betaan osallistuneista ei varmaan maksais mitään kun on tallit täynnä jo kamaa.

Julkaisun yhteydessä tosin saa rahalla eliittitankin jolla sopii ammuskella loltraktoreita.

Noutaja,
Ainakin firman toimitusjohtaja itse sanoi aloittaneensa nollasta Venäjän julkaisun yhteydessä, joten ilmeisesti siellä on wipettiin launchissa.

tv,
jok

Tuleekos julkaisussa muuten wipe? Jos tulee niin taatusti alotan, koska etenkin ensimmäiset taistelut ovat uskomattoman hauskoja. Myöhemmin siellä on sitten aina joku hemmetin 8-tierin tankki oneshottailemassa jostain pusikosta.

Muropaketin uusimmat