The Long Dark -ennakko (PC)

12.10.2014 18:00 | Muropaketin toimitus

Tekijä: Hinterland Studio
Julkaisija: Hinterland Studio .
Testattu: PC Windows 8, i5 2500K, Geforce 770, 16 Gt muistia
Saatavilla: PC
Laitevaatimukset: Windows XP tai uudempi, Intel i5, 2 Gt muistia, vähintään Intel HD4000 -sarjan näytönohjain
Pelaajia: 1
Muuta: Early access -versio, hinta 19,99 euroa (Steam)
Pelin kotisivu: http://intothelongdark.com
Testaaja: Juha Somby

 

Tarinasi alkaa jälleen kerran maailmanlopusta. Geomagneettinen myrsky on rysäyttänyt lentokoneesi kauas perähikiälle keskelle karua ja periksiantamatonta luontoa. Selviytymistaistelusi on alkanut. Taas.

Ensimmäisen persoonan maailmanlopun hiekkalaatikkoseikkailu astuu areenalle, jonne moni muukin on pyrkinyt, mutta jonne vain harva keskinkertaisuus on päässyt. Näistäkin moni on nähnyt päivänvalon korkeintaan Steamin Greenlight –kokoelmassa. Onko tämä se peli joka rysäyttää kalsareihisi aimo kasan luonnontuotetta jännityksen vuoksi vai päättyykö peli samaiseksi lopputuotteeksi, osana elämän kiertoa? Kurkataan vähän pintaa syvemmälle!

Havahdut keskeltä kylmää kanadalaista erämaata, ylläsi vain tavalliset arkivaatteet. Pakkanen paukkuu, tuuli ujeltaa ja viima paiskoo lunta naamallesi. Tunnet kuinka kylmyys pureutuu luihin ja ytimiin. Hengitys höyrystyy kasvojesi edessä sumeaksi pilveksi. Kuulet kuinka sudet ulvovat ja ulvonnan peittää vain hengitysäänet ja hampaiden kalina. Lumi narskuu allasi, kun yrität löytää suojaa ja lämpöä.

Aloituspaikka on sattumanvarainen, samoin kellonaika. Onnettaren hymyillessä aloitat matkasi keskellä päivää pikkupakkasessa ja olo on kuin poikasena hangessa, tämähän on ihanaa! Tykkään lumesta! Kääntöpuolena lämpötila voi olla -40 asteen huonommalla puolella, on keskiyö ja edessä on tunneissa laskettava selviytymistaistelu.

Verta ja sideharsoa

Ennakkoversiossa valintoja ei ole pilattu turhalla runsaudella. Tarinan sijaan valittavissa on vain hiekkalaatikkotila. Päähahmon sukupuolen sentään voi valita sankarin ja sankarittaren väliltä, joten valitsen oikeaoppisesti itseäni lähiten kuvaavan herrasmiesmoodin. Karttojakin on toistaiseksi vain yksi.

Peli alkaa aamupäivästä. Pikkupakkanen puhaltelee ja sää on yhtä kirkas kuin muistikuvani edellisestä keskustelusta vaimon kanssa pelaamisesta ja siihen käytettävien tuntien rajoittamisesta. Suuntaan kohti puunhakkaajien asutusta ja menen ensimmäiseen mökkiin vain todetakseni, että kylmä se on täälläkin.

Etsin varusteita ja huomaan yläsängyssä makaavan raadon. Miesparka, mietin itsekseni, mutta tutkin silti edesmenneen taskut ja löydän sieltä tulitikut. Otan häneltä varovasti myös sukat, etteivät omat varpaani jäädy. Onneksi tämä miespoloinen ehti sentään jäätyä ennen mätänemistä, eikä vienyt ihan kaikkia varusteitaan tuonpuoleiseen. Kaapista löytyi vielä villahousut! Kyllä nyt kelpaa. Lämpimästi puettuna rohkaistun astumaan ulos mökistä, vain nähdäkseni suden juoksevan kohti. Ulvonta täyttää pääni kun mietin hädissäni, että miten tuota vastaan voi edes taistella. Hei, minullahan on repussa soihtu! Tempaisen sen esiin ja sytytän tärisevin käsin ja koitan rämpyttää hiirtä kuin peli olisi Not responding –tilassa, ja saan suden häädettyä päältäni, juuri ja juuri. Susi lähtee ulvoen karkuun ja minä puolestani kömmin vertavuotavana takaisin mökkiin tutkimaan löytyisikö repusta antiseptista liuosta ja sideharsoa.

Kuka kuolee eniten selviytymistarvikkeita repussaan voittaa

Peli ei anna anteeksi virheitäsi, muttei ole myöskään kohtuuton. Perustarvikkeita löytyy kohtalaisesti muttei yltäkylläisesti. Tuletkin saat tehtyä, jos löydät polttopuita, tikut ja hieman sytykettä kuten paperia tai bensaa. Aina tämäkään ei onnistu, vaan ohjaamasi henkilö kehittyy ja kartuttaa taitojaan kuten todellisen eräjorman kuuluukin. Voinen sanoa, että kun olet keskellä metsää, raavit nuotiota sytyttäessäsi viimeisiä tikkuja kohmeessasi eikä liekki vain syty, niin siinä ei auta enää edes keltaisen lumen syöminen. Edessä on vääjäämätön siirtyminen kohti lopputekstejä.

Hahmon mittareina toimivat rasitus, kylmyys, nälkä ja jano. Jokainen tekemäsi ratkaisu vaikuttaa näihin. Juoksemalla kulutat kaloreita enemmän, syömällä saat niitä lisää. Energiatasojen painuessa liian alas kuulet vatsasi kurnivan ja tiedät, että jos ruokaa ei löydy pian, niin Viikatemies korjaa sinut pois palelemasta. Luonnollisesti sisätiloissa on vähän lämpimämpää, mutta mikään ei korvaa tulentekotaitoja. Nukkuminenkin onnistuu ja haavat paranevat ajallaan, eli kaikkea on ajateltu.

Sudet eivät ole ainoat seuralaisesi vaan vastaan tulee myös peuroja tai vastaavia hirvieläimiä, joiden liha on mehuisaa ja turkki korvaamaton apu selviytyessä – paitsi jos sinulla ei ole taitoja eikä työkaluja. Star Wars -tyyppinen menen-lämmittelemään-tämän-eläimen-vatsaan temppu ei valitettavasti onnistu.

Miltä se sitten näyttää ja kuulostaa?

Graafisesti peli jakaa takuuvarmasti mielipiteitä. Minulle siitä tulee oudolla tavalla mieleen nuoruusajan klassikko Another World, vaikka kyseessä onkin ensimmäisen persoonan kuvakulma. Kevyesti pastellisävyinen maailma sarjakuvamaisine toteutuksineen tuntuu alussa erikoiselta, mutta kun siihen pääsee sisälle, niin se iskee kuin Korkeajännitys miljoonine voltteineen. Muutenkin toteutus tuntuu erittäin onnistuneelta.

Äänimaailma on aidon oloinen ja villasukkia jalkoihin vetäessä iho menee kananlihalle kun tuuli tuivertaa pienen puunhakkaajan mökin nurkkia. Voinko jäädä tänne sisälle ja selviytyä pelkästään siellä? Tätä tulee kysyttyä useamman kerran kun vilkuilen vilttiä sohvan nurkasta. Tuo penteleen kylmyys valtaa omankin kropan!

The Long Dark lupaa paljon ja mieluisasti poikkeavalla tavalla. Tässä maailmanlopussa en ole törmännyt vielä zombeihin, joskaan en tiedä onko niitä luvassa. Tai millä tavoilla maailma on muuttunut, sillä oma selviytymisprosessini on jäänyt yrityksestä huolimatta sen verran lyhyeksi, etten ole nähnyt maailmasta kovinkaan suurta palaa. Väkivaltainen kuolema tai paleltuminen on koitunut aina kohtaloksi, ennen lopullista valaistumista.

Pystyykö peli sitten lunastamaan lupauksiaan? Ainakin The Long Dark poikkeaa harmaasta massasta monilla hyvillä tavoilla, joten toivon tämän valmistuvan kiireettä ja hyvin kypsyen. Hyvää kannattaa odottaa.

 

Lisää aiheesta

Civilization: Beyond Earth –ennakko (Linux, Mac, PC)

Hatoful Boyfriend (Linux, Mac, PC)

Pillars of Eternity –ennakko (PC)

Randal’s Monday -ennakko (PC)

Ryse: Son of Rome -ennakko (PC)

Whispering Willows (Linux, Mac, Ouya, PC)

 

Keskustelu

Pari päivää peliä pelanneena mua ehkä hippasen vaivaa tuo tapa millä ruumiinlämpöä tuossa pelissä tulkitaan (vai tulkitaanko ollenkaan?) – tuntuu, että peli vaan tsekkaa vaatteiden lämpökerrointa ja tuulenpitävyyttä, mikä toimii panssarina lämpötilaa ja tuulenvoimakkuutta vastaan.

Se, että vaikkapa kävelee pari sataa metriä ylämäkeen tai kävelee rauhallisesti tasaisella ei tunnu vaikuttavan siihen kropan lämpöön juuri mitenkään (olettaen, että on kaloreita mitä polttaa) mikä on vähän outoa kun jossain oikeissa alppitouhuissakin se rasituksen määrä on omiaan pitämään kropan lämpimänä (ja villa/syntsakerrokset wickkaa sitä hikeä pois, joten vaatteet ei kastu).

Long Darkissa vähän tuntuu, ettei sitä pelaajan kroppaa oikein huomioida tarpeeksi ja nuo ”warmer/colder” indikaatiotkin on pitkälti maastosta riippuvaisia, mutta nekin vähän miten sattuu (tuulen alapuolella kävelyllä ei tunnu olevan mitään väliä eikä myöskään puun taakse menolla, mutta jos nojaat junavaunun seinään on siinä mystillisesti lämpimämpää kuin puoli metriä siitä poispäin). Itse ainakin automaagisesti aloin ottamaan juoksuaskelia tai vetämään jotain lämppäävää settiä siinä vaiheessa kun alkoi tulemaan kylmä ja kuitenkin kaloreita oli mitä polttaa, mutta peli ei sitä oikein huomioi sen kummemmin.

Noin muuten peli tuntuu kyllä olevan ihan raiteillaan, aika luonnostaan tuli tehtyä sellaisia asioita mitä oikeastikin, tosin harmi ettei nuo snow shelterit ole vielä kehissä. Hitusen omituista kyllä em. sheltereiden description joka on aika vähättelevä (last ditch effort) – hyvin tehty shelter, varsinkin jos on jotain millä eristää itsensä lumesta (kuten tuo bed roll) on yllättävänkin lämmin mesta asustella. Toivottavasti kun kyseinen feature ilmestyy on se tehty järkevästi.

Graffan puolesta sitä myös toivoisi, että ulkolämpötilan saisi tarkkailtua suoraan pelistä ilman, että sitä tabin takana olevaa dataa joutuu katselemaan koko ajan. Vaikka peli ihan ok noista lokaatioeroista viestiikin, aika usein itseäni kiinnosti enemmän se onko kylmyys sellaista, että vaatetus ei kestä vai lauhempaa – tuollakin on iso ero.

Nappasin tuon heräteostoksena 16 eurolla, mutta tällä hetkellä tuntuu, että tuli maksettua ehkä puolet liikaa. Toivottavasti tuo tuosta etenee – uusi kartta oli vissiin tulossa ja toivoisin kyllä, että kartat ylipäätään olisivat isompia. Tuo eka sandbox setti on aika järkyttävän pieni siihen, mitä Hinterlandsin jäbät yrittävät saada aikaan.

Muropaketin uusimmat