UUSIMMAT

Combat Commander: Europe (lautapeli)

12.10.2013 20:00 | Leevi Rantala

Kuten Fighting Formations -pelin arviossa jo totesin, pidän suuresti Chad Jensenin suunnittelemasta Combat Commander –pelisarjasta. Korttipohjainen peli tekee taistelemisesta kaoottista ja helppoa. Suuretkin taistelut ovat ohi parissa tunnissa, minkä ansiosta sen pariin on helppo houkutella uusia pelaajia.

Combat Commanderin suunnittelufilosofia pohjautuu Fate-kortteihin, jotka voitaisiin karkeasti suomentaa kohtalokorteiksi. Nimitys on osuva, sillä kortit todella määräävät sotilaiden kohtalon. Samalla ne luovat taisteluihin odottamattomia tapahtumia.

Jokainen kortti voidaan pelata kahdella tavalla, jotka ovat käsky ja toimintona. Käskynä pelattaessa sillä voi komentaa joukkojaan liikkumaan, ampumaan, ryömimään ja niin edelleen. Toiminnot yleensä muuttavat annettua käskyä, jolloin esimerkiksi hyökkäystä tehostetaan käsikranaateilla. Siinä missä käskyjä voi käyttää vain omalla vuorollaan, toimintoja voi käyttää myös vastapelaajan vuorolla. Tämä mahdollistaa muun muassa liikkuvien vihollisten tulittamisen.

Näiden kahden tavan lisäksi kortteja käytetään nopanheittoon ja satunnaisten heksojen määräytymiseen. Nopanheitto saattaa puolestaan aktivoida jonkin erikoisen tapahtuman, jotka ratkaistaan samaisilla korteilla. Niissä muun muassa simuloidaan tykistön harhalaukauksia, kaatuneiksi luulleiden sotilaiden ilmaantumisia, tulipalojen syttymisiä ja niin edelleen.

Jokaiselle osapuolelle on oma korttipakkansa, joka mahdollistaa eri joukkojen vahvuuksien simuloimisen. Jenkeillä on käytössään runsaasti tulivoimaa, joten heidän pakastaan löytyy eniten tulituskortteja. Venäläisillä puolestaan on eniten liikkumiskortteja ihmisaaltoja varten. Erilaiset korttipakat tuovat peliin mukavasti vaihtelua ja omien joukkojen vahvuuksia kannattaa hyödyntää.

Kaaosta taistelukentällä

Combat Commander on vuoropohjainen peli, eli pelaajat lätkivät kortteja pöytään vuorotellen. Omalla vuorolla pelattavien käskyjen lukumäärä riippuu skenaariosta, jossa se määritellään kummallekin osapuolelle. Mikäli käsi on täynnä huonoja kortteja, niitä pystyy myös pelaamisen sijasta heittämään pois. Tässäkin asiassa on rajoituksia ja se taas riippuu puhtaasti kansallisuudesta. Esimerkiksi venäläisillä saa heittää pois enintään 3 korttia, mikä johtuu heidän tehottomasta komentoketjustaan. Saksalaisilla on huomattavasti enemmän vapautta kentällä toimiessaan ja he saavat heittää pois jopa 6 korttia.

Lisää eroavaisuuksia korttien läiskimiseen tulee siitä, pelaako hyökkääjällä vai puolustajalla. Hyökkääjä saa pitää kädessään kuutta korttia, kun taas puolustajalla saa olla kädessään maksimissaan neljä korttia. Rajoitus on ihan järkevä, sillä hyökkääjän täytyy saavuttaa skenaarion aikana enemmän tavoitteita voittaakseen. Mikäli kyseessä on harvinainen liikkuvien joukkojen yhteentörmäys, niin silloin molemmat pelaajat saavat käteensä 5 korttia.

Pelin sitominen tiukasti kortteihin tekee siitä luonteeltaan arvaamattoman. Joskus käsi saattaa olla täynnä täydellisesti tilanteeseen sopivia toimintoja ja välillä omat ryhmät makaavat vihollisen vieressä vuorosta toiseen, koska sopivaa tulituskorttia ei vain nouse pakasta. Kun tähän lisätään vielä korttien tuottamat satunnaistapahtumat, niin on selvää että käsissä on hyvin kaoottinen paketti.

Kaoottisuus on pelin suurimpia etuja, mutta toisaalta se myös karkottaa tehokkaasti perinteisimmistä sotapeleistä pitäviä pelaajia. Combat Commander pakottaa mukautumaan laudan jatkuvasti muuttuviin tilanteisiin, eikä toimiaan voi suunnitella tarkasti vuorosta toiseen. Skenaarioiden voittoon vaadittavat yleiset tavoitteet ovat tietenkin pelaajien tiedossa, mutta niiden saavuttamiseksi vaaditaan mukautuvaisuutta ja hyvää korttien hallintaa.

Satunnaisgeneraattori lautapelissä? Löytyy!

Yksi Combat Commanderin suurimmista valttikorteista on satunnaisgeneraattori. Sen avulla pystyy luomaan loputtomasti erilaisia taisteluja, joten pelattavaa löytyy jo peruspelistä käytännössä rajattomasti.

Perusperiaate toimii niin, että ensin valitaan satunnaisesti kartta ja sen orientaatio. Tämän jälkeen arvotaan käytettävät kansallisuudet ja joukkojen taso. Sitten pelaajat ostelevat haluamansa joukot ja vähemmän pisteitä käyttänyt on puolustaja. Hänellä on käytössään ostettujen joukkojen erotuksen verran pisteitä puolustusvarusteluun, kuten piikkilankaan, bunkkereihin ja miinoihin. Tämän jälkeen nostetaan salaiset suunnitelmat, jotka kertovat mistä kartan heksoista saa lisäpisteitä pelin lopussa. Lisäksi yksi suunnitelma käännetään esille julkiseksi, jotta taistelulle saadaan jonkinlainen suunta. Sitten asetellaan joukot kentälle ja soditaan.

Itse olen pelannut useita kymmeniä satunnaisesti luotuja pelejä pelkästään peruspelin kartoilla, enkä ole vieläkään kyllästynyt.

Kevyt peli sotapeliharrastuksen aloittamiseen

Combat Commander tutustuttaa uudenkin tulokkaan mainiosti sota-aiheisiin lautapeleihin. Sen korttivetoinen pelimekaniikka on helppo omaksua, eikä sääntöjäkään ole kuin 24 sivua. Siitäkin vain noin neljä sivua käsittelee itse pelin kulkua ja loput 20 sivua ovat komponenttien ja yksittäisten käskyjen, toimintojen, tapahtumien ja käsitteiden selityksiä. Pelin oppimisessa auttaa huomattavasti kokenut pelikaveri ja esimerkiksi Boardgamegeekistä löytyvät sääntöjen tiivistelmät.

Runsaasti laajennuksia ja skenaariopaketteja

Pelisarja on laajentunut reilusti julkaisemisensa jälkeen. Itsenäiset lisäosat Mediterranean ja Pacific laajentavat sotimista Välimerelle ja Japanin saarille. Kummassakin tulee mukana uusia kansallisuuksia ja erikoissääntöjä.

Vastikään julkaistu Resistance lisää Europe- ja Mediterranean-paketteihin myös partisaanit. Peliin on julkaistu myös viisi skenaariopakettia, joiden myötä soditaan muun muassa Stalingradissa, Normandiassa, Uudessa Guineassa ja jopa Norjassa. Virallisten skenaarioiden lukumäärä liikkuu 100 kappaleen tietämissä, joten sarjaan ihastuville riittää pelattavaa vuosiksi jopa ilman satunnaisesti luotuja taisteluja.

 

Combat Commander: Europe

Pelisuunnittelija: Chad Jensen

Julkaisija: GMT

Pelaajia: 2

Pelin kesto: 2 tuntia

Maahantuoja: Fantasiapelit

Hinta: 79 euroa

Pelin kotisivu: Combat Commander: Europe

Leevi Rantala

 

Lisää aiheesta

Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division (lautapeli) 

Fighting Formations: Grossdeutschland Motorized Infantry Division on miehen uuden sarjan avausosa, jossa seurataan Grossdeutschland-eliittidivisioonan taisteluja toisen maailmansodan itärintamalla.

Rebel Raiders on the High Seas (lautapeli)

Rebel Raiders keskittyy nimensä mukaisesti Konfederaation ja Unionin väliseen merisotaan 1861-1865. Pohjoisen kasvavat resurssit pakottavat etelävaltiot ahtaalle, joten ja he vastaavat ahdinkoon ryöstämällä Unionin kauppalaivoja ja yrittämällä salakuljettaa resurssejaan satamia ja Konfederaation merialueita valvovan saarron läpi.

Lue myös

Assassin’s Creed IV: Black Flag – iso ei Disneyn kiiltokuvapiraateille [osa 1]

Child of Light -ensikosketus – satumaisen kaunis seikkailu

Kun pelasin apinan raivolla – Rage-kisan parhaat

Logitech G100s – vaatimaton mutta pätevä peruspelihiiri

Mad Max –ensikosketus – ajoneuvorooliseikkailuräiskintä kutsuu nuken lapsia

Thief-ensikosketus – Garrett palaa varjoihin [osa 1]

Wiikon wanha: NHL ’94

 

Muropaketin uusimmat