Gears of War: Judgment -ensikosketus – jylhä surulaulu täynnä melodramaattista tykitystä

12.03.2013 14:00 | Jason Ward | 143

Gears of War on Halon ohella yksi Xbox 360:n pelijärkäleitä, joka on niitannut glooriaa ja myyntimenestystä kuin kuivaa heinää kolmen pelin edestä. Isoakin isompien poikien tähdittämä verinen machosatu oli ja on suojaräiskinnän edelläkävijöitä, joka nosti Unrealista tutun Epic Gamesin myös konsolikehittäjien eturintamaan. Gears of Warin ruudinkatkuinen, pikimusta tunnelma saisi jopa Charles Bronsonin itkemään onnesta.

Herkkäuskoisimmat ehtivät jo kuvitella Gears of Warin saagan päättyneen kolmanteen osaan tai tekevän paluun vasta seuraavalla Xboxilla, mutta toisin kävi. Alkuperäisen trilogian tarinaa täydentävä Judgment on itsenäinen luku Ratas-miehistön edesottamusten annaaleissa, joka valottaa ihmisten ja locustien välisen suursodan syntyä ja jälkipuintia.

Judgmentin vetovastuu lepää Epicin sijaan puolalaisen People Can Fly -studion harteilla. Tovi sitten Epicin kokonaan siipiensä suojiin ostama kehittäjä tunnettaneen parhaiten Painkiller- ja Bulletstorm-peleistä. Kehittäjänvaihdoksen myötä jokunen muukin juitsu on pistetty rojaalisti uuteen uskoon.

Kantajan puheenvuoro

Mielenkiintoisena jippona Judgment toimii alku- ja loppulukuna Gears of Warin orkkis-trilogialle. Pelin pääkampanjan tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen ensimmäistä Gearsia ja kamppiksen läpäisyn jälkeen avautuu erilliseksi osaksi lohkottu Aftermath-pätkä, jonka tapahtumat sijoittuvat kolmososan jälkeen. Näin ollen Judgment toimii sekä prologina että epilogina Gears of Warin tähän mennessä kerrotulle tarinalle. Samalla valokeila siirtyy pelisarjan johtotähti Marcus Fenixin yltä aiemmin sivuroolitettuun Damon Bairdiin.

He-Manilta muotitietonsa lainanneen peroksidi-Bairdin aisaparina nähdään pelisarjan kestosuosikki Augustus ”Cole Train” Cole, jolle on myös uudessa pelissä varattu jyrämosurien välisen dialogin parhaat one-linerit.

Tutun kaksikon völjyssä hiihtää toinen mokoma uusia naamoja: itäblokin estetiikkaa huokuva ex-vallankumouksellinen Garron Paduk sekä idealistinen märkäkorva Sofia Hendrick, joka on nimensä mukaisesti sellainen ns. tissikäs. Kolmososan myötä vakiintunut neljän pelaajan co-op on jälleen mukana, joten kromosomikriittisten peliporukoiden kannattaa aloittaa jo nyt kädenvääntö siitä, kuka joutuu pelata sillä kauhealla tyttöbakteerien levittäjällä.

Judgment, tuomio, ei ole vain raflaava lisänimi. Pelin kentät pelataan takautumina, joita Baird kumppaneineen latelee tuomarille leivättömän pöydän ääressä. Samalla kun puhuja ja takautuma vaihtuu, tehtävässä ohjastettavan hahmon saappaat täyttyvät silloisen todistajan varpahilla. Bairdilla on vielä Judgmentin alussa kapiaisen natsat, mutta tarkkaavaisimmat fanit muistavat miehen sahaavan Gearsien emotrilogiassa sotamiehenä. Sotaoikeudenkäyntiin ja arvonalennukseen johtaneet tapahtumat muodostavat Judgmentin tarinallisen selkärangan.

Tuomiopäivän uudet tuulet

Ensisilmäyksellä Judgment on niin perinteistä Gears of Waria kuin olla ja voi. Juokse, suojaudu, posota? Check. Isot bulkkihaarniskat? Check. Moottorisahakiväärit? Check. Ydinasioiden osalta homma on vissiä vintagea, mutta sekä ulkokuoren että konepellin alaisten kytkentöjen osalta moni asia laitetaan rohkeasti uuteen uskoon. People Can Fly ei pyri keksimään pyörää uudestaan Judgmentissa, mutta lafkan historiikki ja pedigree pienten peliteknisten neronleimausten kylväjänä näyttäytyy monella osa-alueella.

Tunnelmaltaan Judgment iskee naulaa tuttuihin kiinnekohtiin. Synkkä ja jylhä surulaulu ihmiskunnan viimeiselle koitokselle on tutun melodramaattista tykitystä ja People Can Fly on kylvänyt pelin kirjavat näyttämöt täyteen komeita visuaalisia paraatiotoksia. Esteettisenä kuriositeettina varsinkin pelin alkupuoli on varsin koreaa ja yllättävänkin värikästä visuaalista antia, sillä alkuperäistrilogian ”kaikki paskana” -miljöö odottaa vielä tuloaan Judgmentin aikakaudella ja suurin osa ihmisten asutuksista on vielä jotakuinkin pystyssä. Mainittava on, että Gearsin harmaanruskeaan sävypalettiin jo ykkösessä kyllästyneeseen Judgmentin verevä ulkoasu teki välittömästi vaikutuksen.

Poikkeuksellisin lisä kampanjapelaamiseen on takautumiin sidottu Mission Declassification -jippo. Pelaaja bongaa tasaisin väliajoin seinillä hehkuvia kalloja, jotka ehdottelevat pelillisiä muokkauksia seuraavalle etappikaistaleelle. Modifikaattorit saattavat esimerkiksi rajoittaa pelaajan aseistuksen tiettyihin luikkuihin, lisätä kentän läpäisyyn tiukan aikarajan tai vaikkapa puhaltaa etapille myrskytuulen, jonka vietävänä jopa rattaat vikisevät. Palkintona pelaajalle ladotaan himpun verran isompi kattaus tarinaa ja tietysti niitä ihkuliineja saavutuspisteitä. Myös pelin sisäinen, kehityspuuhun sidottu pistelaskuri on hereillä ja kovimmat pongot netotaan lyömällä modifikaattorit järjestäen päälle.

Olisin itse toivonut näkeväni muokkainten osalta sekä kirjavamman määrän vaihtoehtoja, että pelaajalle vapauksia soveltaa jippoja oman maun mukaisesti Halo-sarjan kallojen tyyliin, mutta tällaisenaankin ratkaisu virkistää muuten tuttua ja tasavarmaa Gears-kokemusta. Samalla se lisää tuntuvasti myös uudelleenpeluuarvoa.

Toinen huomionarvoinen uudisraivauksen pilkahdus on nasevalla Smart Spawn System -nimellä kastettu vihollisia kylvävä järjestelmä, joka etäännyttää Judgmentin aikaisempien Gearsien tyylistä. Siinä missä sarjan edellisissä osissa pelaajan niskaan hönkivät viholliset ponnahtivat eteen ennalta määritetyistä paikoista, S3-järjestelmän myötä possea hönkii niskaan polveilevalla rytmityksellä ja ennalta-arvaamattomista paikoista – kuten vaikkapa selustasta. Ennakkotapahtumaa isännöinyt tuottaja Waylon Brinck maalaili kuvajaisia Left 4 Dead -henkisestä pelaajan tyyliin, taitoihin ja taktiikoihin reagoivasta järjestelmästä, mutta jätti täsmentämättä kuinka syvälle S3 pystyy kurottaa aktiivisen responssin saralla.

Ikävä kyllä ainakin testiversiossa tekoäly kompasteli toistuvasti S3:n näppäryyteen ja yllätyksellisyyden vastapainona meno äityi toistuvasti suorastaan eeppiseksi pööpöilyksi. Vihollisia juoksi riveleihin kiinni joka ilmansuunnasta ja jyvältä livettiin toistuvasti linjojen molemmin puolin. Sekä omia että vihollisia tangosi ruudun täydeltä peukku ahterissa ympäri taistelukenttää, eikä kukaan oikein tiennyt mihin juosta ja ketä ampua. Ongelma lienee ennakkoversion raa’an koodin lisäksi ennen kaikkea laitteistokohtainen, sillä People Can Fly pyrkii selvästi repimään Xbox 360:stä vihonviimeiset tehot laitteen joutsenlaulun lähestyessä loppusointujaan ja viimeistään tekoälyn vaateiden kohdalla teho alkaa tulla vastaan.

Kaikki yhes koos

Moninpeliosastolla parasta ja mieleenpainuvinta antia on uusi Survival-pelimuoto, joka lainaa säkeen luokkapohjaisten toimintapelien kirjasta. Horde-moodiin perustuvassa väsytystaistelussa Rattaat valitsevat roolinsa neljästä vaihtoehdosta. Taistelut käydään osiin lohkotuilla kentillä, joilla pelaajat pitävät pokan peruslukemilla kymmenen vihollisaallon verran. Tuliaseman menetyksen myötä pakitetaan puolustamaan seuraavaa, kunnes jäljellä on enää viimeisen huoltolinjan pito.

Pelaajan valitsema luokka määrittelee saatavilla olevan aseistuksen lisäksi muun muassa huoltoroolin sotakoneistossa ja jopa lisää luokkakohtaisia etenemisreittejä. Sotilas kylvää ammuslaatikoita, lääkäri viskoo parantavia kaasukranaatteja, insinööri korjaa puolustuslinjoja ja tarkka-ampuja voi kavuta korkeisiin tarkkailuasemiin spottaamaan vihollisaallot. Tarkka yhteen pelaaminen ja oman roolinsa sisäistäminen ovat avaimet voittoon haastavissa koitoksissa, jotka päättyvät petollisen helposti seuraavalle pisteelle perääntymiseen. Survival oli kiistatta testisession maukkainta antia ja hauskinta kimppamuotoista turpaanottoa sitten Mass Effect 3:n moninpelin.

Kaiken nähdyn perusteella People Can Fly on sisäistänyt tutussa Gears of War -kaavassa näkemänsä saumat parannuksille ja saanut myös toteutettua visionsa lähes puhtain paperein. Pelaamani ennakkoversio jätti jopa yllättävän hyvät sävärit, sillä vauhdikkaasti edennyt iltapäivä Judgmentin parissa tuntui kadonneen ennen kuin oli alkanutkaan. Tahtoo lisää!

Paratiisissa kiemurtelee toki myös jokunen käärmeen varjo. Etenkin tekoälyn lapsukset ja sirpalemainen tehtävärakenne jättivät ilmaan kysymyksiä, joihin vasta lopullinen versio osaa vastata. Ohimoa ei onneksi tarvitse rapsuttaa enää kovin pitkään, sillä Gears of War: Judgment julkaistaan pohjolassa maaliskuun 22. päivä.

 

Tekijä: People Can Fly / Epic Games

Julkaisija: Microsoft

Tulossa: Xbox 360 – 22.3.2013

Pelaajia: 1-2, 2-10

Pelin kotisivu: http://gearsofwar.xbox.com

Jason Ward

 

Lisää upeita pelivideoita (e)Domen videokanavalta osoitteesta https://www.youtube.com/user/wwweDomenet

 

 

Lue myös

BioShock Infinite -ensikosketus: Paratiisista on vain askel helvettiin (osa 2)

Nyyppä EVE Onlinen maailmassa: ihmeiden galaksi

SimCity – ”otamme kaupunginrakentelun tosissamme mutta hilpeydellä”

Spartacus Legends – K18, F2P ja päät poikki

Tony & Tino (lautapeli)

Wiikon wanha: SimCity

Zombie Burbz High – zombi-invaasio tabletillesi

 

Keskustelu

Pienenä tarkennuksena, Aftermath ei sijoitu Gears 3:n tapahtumien jälkeen, vaan sen rinnalle.

Piti ihan tarkistaa otsikosta, että olikos varmasti Gears of War -peli kyseessä, sillä täähän on tosi… värikäs. I like it!

Muropaketin uusimmat