Assassin’s Creed IV Black Flag –haastattelu – Karibiaa tutkimassa (1+2)
Karibiaa, aurinkoa ja lepattavia purjeita. Ehkä myös vähän miekkoja ja tykkitulta. Ensikoskettelimme viime viikolla Ubisofti tulevaa Assassin’s Creed IV Black Flag –peliä, ja nyt on pelin tuottaja Karl Von Der Luhen vuoro kertoa suurempia salaisuuksia
Keskustelumme lähtee tietenkin Assassin’s Creed 3:n laivaosuuksista ja millaisen potkun ne antoivat enemmänkin merelliseen ulottuvuuteen nojaavalle seikkailupelille. Ja kuinka Ubisoftin historiatiimi kierteli Karibialla tutkimassa paikkoja ja hakemassa innoitusta niin historiasta kuin villistä luonnostakin.
Osasta 1 lainattuna…
”Havanna on edelleen yhä kaunis kaupunki ja oli todella mielenkiintoista tutkia sen arkkitehtuuria. Erityisesti taideohjaajien oli tärkeä päästä tutkimaan kivimuodostelmia ja sitä kuinka saaret ja sääolosuhteet sopivat toisiinsa. Olen erittäin ylpeä meidän merisimuloinnistamme.”
”Meille oli tärkeää ottaa kuvamateriaalia siitä kuinka vesi käyttäytyy eri objektien kanssa. Meren aidonmukainen simulointi oli hyvin tärkeää.”
Totuttuun tapaan peli sekoittaa todellista ja kuviteltua historiaa. Uponneita laivoja. Kadonneita aarteita. Suurvaltojen välisiä meritaisteluja. Mustaparta.
”Meillä on sääntö: mitä pelissä ikinä tapahtuukaan, sen täytyy olla jotain sellaista, jota ei voi todistaa heti vääräksi. Asioiden on oltava uskottavia. Toki pelaaja voi aina tarkistaa Googlella onko joku asia keksitty. Mutta jos jokin tapahtuma on kirjattu tarkasti historiaan, niin laitamme sen peliinkin tarkasti. Mutta jos faktoissa on aukkoja, niin voimme hyödyntää niitä fiktiivisesti.”
Osasta 2 lainattuna…
”Suurinta roolia pelissä näyttelevät laivat. Erilaisia aluksia on yli 30 laivaa. Löytyy tykkilaivoja, kuunareita, kaljuunoita, kaikenlaisia.”
”Etenkin Jackdaw oli silmäterämme, jota teimme rakkaudella. Me mietimme paljon arkkitehtuurisia ratkaisuja ja laivassa on runsaasti yksityiskohtia. Laivalla myös herkutellaan erikoisista kuvakulmista. Meille oli tärkeää sekin, että laivassa voi kiipeillä miten huvittaa.”
Fysiikkarintamalla Black Flag on erilainen seuraavan sukupolven konsoleilla…
”AC4 on oma juttunsa seuraavan sukupolven pelinä. Fysiikkojen ja grafiikan pitää olla paljon parempia. Mielenkiintoista haastetta on tuonut nyt se, että miten merta voi katsella. Kolmosessa meren näki vain ruorin takaa, mutta on täysin erilainen haaste toteuttaa meren katseleminen maston päältä tai veden alla. Merta on pystyttävä
katsomaan monesta kuvakulmasta ja sen pitää näyttää hyvältä säästä riippumatta. Tämä vaatii todella paljon työtä.”
”Uuden sukupolven konsolit tarjoavat myös laskentatehoa siinä kuinka esimerkiksi aallot osuvat laivaan tai kuinka uiminen voidaan toteuttaa paremmin. Fysiikkaa on paranneltu myös maalla liikkuessa.”
Lisää pelistä oheisessa haastattelussa! Tekstissä vain osa käydyistä keskusteluista.
Tuottaja Karl Von Der Luhen, Ubisoft:
Osa 1: AC3, laivat, tutkimustyö, vaikutteet, rommi, historia, hahmot…
Osa 2: Black Flagin laivat, yksityiskohdat, fysiikat, seuraavan sukupolven konsolien mahdollisuudet, vapaa sana…
Assassin’s Creed IV: Black Flag
Tekijä: Ubisoft
Julkaisija: Ubisoft
Tulossa: PC, PlayStation 3, PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, Xbox One – 1.11.2013
Pelaajia: 1, 2-?
Pelin kotisivu: http://www.assassinscreed.com
Haastattelu: Jukka O. Kauppinen
Videoeditointi: Teemu Viemerö
Assassin’s Creed IV – ensikosketuksessa mehukasta meriseikkailua
Minulle se on ennen kaikkea upea piraattiseikkailu paratiisissa, kuin suolaisen pärskivä näkemys Sid Meier’s Piratesista. Tätä odotin, tätä myös tunnun olevan saamassa. Pelisession aikana ravailin pitkin laivani kantta, seilasin pitkin meriä, tykitin vihollislaivoja, hyökkäsin niiden kannelle ja nujersin miehistön miekkailutaidoillani. Liitin aluksen omaan laivastooni ja jatkoin seilaamista.
Lisää aiheesta
Assassin’s Creed Director’s Cut (PC)
Assassin’s Creed II (PS3, Xbox 360)
Assassin’s Creed Brotherhood (PC, PS3, Xbox 360)
Assassins Creed Revelations (PC, PS3, Xbox 360)
Assassin’s Creed III (PC, PS3, Xbox 360)
Lue myös
Assassin’s Creed IV – ensikosketuksessa mehukasta meriseikkailua
Grand Theft Auto V –ensikosketus – viivaa, viinaa ja aseita (osa 2)
Saint’s Row IV –haastattelu – ”haluammeko OIKEASTI tehdä tätä?”
World of Warplanes –haastattelu – sotatankeista lentohommiin [1+2]